• Anonym (ts)

Hur kan jag straffa min katt ???

När han river mig i ansiktet o bits ect. Hur kan jag få han sluta med detta?

Har läst på nätet att man ska hålla de nere på marken med nackskinn för att de ska förstå de inte få göra, för det är så kattmamma brukar göra, samt att slå lätt på nosen. Det har hjälpt lite, men inte helt o hållet. Vad mer kan man göra?

• Svar på tråden Hur kan jag straffa min katt ???
  • Anonym (matten)
    Froststar skrev 2013-11-18 16:42:19 följande:

Sprayar du dina ungar också med pepparspray? Herregud, det finns visst folk till allt. Djurplågare är vad du är!

men men sprayar när katten gör fel, inte annars. Bra bestraffings metod
  • Anonym (cw)
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 18:04:10 följande:
    Jag vet exakt hur katter fungerar o när de börjar bli irriterad. Men vill trots det hoppas på att det gå att uppfostra en katt till en viss grad.

Men jag tycker du pratar om att du läst dig till saker om katter. Nån expert tror jag inte att du är, det att du säger exakt vet hur funkar låter överdrivet. Var inte menat som en förolämpning från min sida att säga att jag inte tror du vet hur de funkar.
  • Anonym (ts)
    Anonym (cw) skrev 2013-11-18 19:55:00 följande:
    Men jag tycker du pratar om att du läst dig till saker om katter. Nån expert tror jag inte att du är, det att du säger exakt vet hur funkar låter överdrivet. Var inte menat som en förolämpning från min sida att säga att jag inte tror du vet hur de funkar.
    Jag vet mycket om katter, jag kan lätt se på deras kroppspråk och signaler. Men att lära sig nya saker gör jag hela tiden, det är så jag utvecklas. Även forskare experter kan inte allt.
  • Anonym (liknande fråga)
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 20:00:57 följande:
    Jag vet mycket om katter, jag kan lätt se på deras kroppspråk och signaler. Men att lära sig nya saker gör jag hela tiden, det är så jag utvecklas. Även forskare experter kan inte allt.
    Trots det låter du väldigt självgod och dryg när du hävdar din rätt att minsann få lyfta upp katten för att gosa bara för att du känner för det, trots att du vet att katten inte gillar det. En katt har en personlighet, och charmen ligger bla i att behandla dem efter hur de önskar bli behandlade. Även om du skulle kunna träna bort att bli biten så innebär det inte att katten är förtjust i att du lyfter den. Varför helt enkelt inte respektera katten som en levande varelse med egen önskan och integritet? Lyft din andra katt, men låt denna katt få vara där den känner sig trygg.

• Anonym (ts)
    Anonym (liknande fråga) skrev 2013-11-18 20:50:01 följande:
    Trots det låter du väldigt självgod och dryg när du hävdar din rätt att minsann få lyfta upp katten för att gosa bara för att du känner för det, trots att du vet att katten inte gillar det. En katt har en personlighet, och charmen ligger bla i att behandla dem efter hur de önskar bli behandlade. Även om du skulle kunna träna bort att bli biten så innebär det inte att katten är förtjust i att du lyfter den. Varför helt enkelt inte respektera katten som en levande varelse med egen önskan och integritet? Lyft din andra katt, men låt denna katt få vara där den känner sig trygg.

Jodå, visst går det vänja honom, nu spinner han ibland när jag lyfter upp honom, så det går framåt.
  • DeLo
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 11:06:20 följande:

Har läst på nätet att man ska hålla de nere på marken med nackskinn för att de ska förstå de inte få göra, för det är så kattmamma brukar göra, samt att slå lätt på nosen. Det har hjälpt lite, men inte helt o hållet. Vad mer kan man göra?
    Men mamman slutar lyfta där när det börjar göra ont med.
  • DeLo
    Maria 434 skrev 2013-11-18 15:43:45 följande:

Har hört att man kan dra ur klorna ur katten också, då slipper man klippa dom.Funkar säkert på bebisar också
    Veterinärerna håller inte på med sådant mer, eller ska vi dra ut dina naglar med? Idiotisk idé. Varför ta bort någons enda försvar?
  • Anonym (matten)

Håller med dig ts. Katter kan man både tämja och vänja till att bli folklig.

• Anonym (..)

Öhh, straffa en katt? Låter faktiskt som du aldrig haft katt som vill straffa den? Jag har haft katt sen jag var småbarn, visste redan som 5-åring att behandlar man katten efter hur den vill bli behandlad så kommer den inte att klösas eller bitas. Jag blir aldrig biten eller riven, fortsätter du som du gör, med straff och "övergrepp" så kommer du få en argsint och olycklig katt helt enkelt  :/

• Anonym (tveksam)
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 11:06:20 följande:

Men somliga borde fundera på sitt val av husdjur. Katter, och särskilt då honkatter, kan vara mycket svåra att läsa av och förstå sig på. Man måste umgås med dem i många år innan man kan förstå hur en katt tänker, och dessutom är de alla individer med olika personlighet!!

Man behöver inte hitta olika metoder att straffa en katt; hålla dem hårt mot underlaget, dra bort klorna etc. En klok ägare lär sig istället förstå varför katten gör som den gör. Sedan sker stor anpassning mellan katt o människa. Nyligen publicerades tex forskning som visade att katter i livliga familjer är livligare än katter i lugna familjer. Katter som blir mycket "pratade" med är "pratigare" än katter i tysta familjer osv.

Att katter ofta rivs, trampar och bits när de är nära är medfött. Se bara på hur kattungarna kommunicerar med sin mamma. Att de kan gå till anfall mot sin ägares fötter tex innebär att de vill något. Ha mat, gå ut o kissa etc.

Lär dig förstå din katt, straffa den inte för sitt naturliga beteende!!
Svar på tråden Hur kan jag straffa min katt ???