• Anonym (ts)

Hur kan jag straffa min katt ???

När han river mig i ansiktet o bits ect. Hur kan jag få han sluta med detta?

Har läst på nätet att man ska hålla de nere på marken med nackskinn för att de ska förstå de inte få göra, för det är så kattmamma brukar göra, samt att slå lätt på nosen. Det har hjälpt lite, men inte helt o hållet. Vad mer kan man göra?

• Svar på tråden Hur kan jag straffa min katt ???
  • Anonym (Försöker förstå)

. men han river inte för att han är rädd, utan att han inte gilla bli upplockad. Tror inte han var misshandlad i förra hem, för han är inte rädd för människor tvärtom, han vill alltid vara nära oss. de sålde honom för att hon blev gravid.[/quote] Men plocka inte upp honom då!

• Froststar
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 13:41:14 följande:
    Om katthemmets resurser hade räckt, varför finns då hundratusentals hemlösa katter?

Vad mer tycker att du din katt ska få stå ut med och påtvingas av ren tacksamhet för att slippa vara hemlös? Hur fan kan du ens kläcka ur dig något sådant? Istället för att förstå vad folk skriver och inse att katten haft det mycket bättre hos någon som är villig att anstränga sig och lära sig något om katter jämför du istället med att den har det bättre än att vara hemlös. Ja, han har det säkert också bättre än om han varit halvt förlamad efter att blivit påkörd av en bil. Det finns många grader i helvetet. Försök förklara för din katt vad som kan hända om den inte låter dig få klorna klippta på ditt sätt och dina villkor. Eller hur?
  • Anonym (ts)
    Anonym (uppfödaren) skrev 2013-11-18 16:43:02 följande:
    läste lite mer i tråden. tvinga inte katten att bli gosad med. om du klappar den och han börjar rivas så håll stilla handen och blås i ansiktet på den. om han slutar kan du försöka klappa lite försiktigt men om han börjar rivas igen så blås igen och sluta klappa! Alla katter är inte jättegosiga av sig. 
    Han river aldrig när jag bara klappar honom, han gillar att bli klappad.

Hur är det när han river min soffa? ska jag blåsa varje gång han gör det?
  • Froststar
    Anonym (liknande fråga) skrev 2013-11-18 14:23:36 följande:
    Har en liknande fundering. Min katt älskar att bli klappad, men är lite väl "lekfull" ibland. När han ligger på rygg vill han att man skall klappa magen och spinner, men helt plötsligt slår han framtassarnas klor i min hand och biter i handen som fångas i en fälla. Händer väldigt ofta.
    Kan detta tränas bort, eller skall jag helt enkelt undvika att klappa hans mage?

Det beror på hur du klappar. Katter är känsliga på magen och det kan kittla. Man får lära sig rätt teknik om man absolut vill klappa magen på katten. Annars har man en kardborre som sitter fast i ens arm med en massa tänder och klor utfällda.
  • Fanny b
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 16:49:27 följande:
    Han river aldrig när jag bara klappar honom, han gillar att bli klappad.

Hur är det när han river min soffa? ska jag blåsa varje gång han gör det?

Jag tycker du ska ta reda på varför han river din soffa. Jag kan förstå att man i nödfall använder sig av den metod som nämns här, men samtidigt tror jag på att hitta bakgrunden till varför djur agerar som de gör.
  • Anonym (cw)
    Anonym (siris) skrev 2013-11-18 15:44:53 följande:
    Min katt gör precis likadant men efter att jag snabbt dragit bort handen (med megafiiina rivsår till följd) och utbrustit högt  aj ett antal gånger och slutat klappa henne så släpper hon numera direkt jag bra säger aj. Beteendet kvarstår dock och eftersom hon är 10 år tror jag det är svårt att vänja av henne helt.

Katter är olika hårdhänta. Denna lek är en instinkt, den är bra för då vet vi att katten kan försvara sig. Sluta lek med katten på detta sätt om du inte tål lite bett och rivsår. Den som inte leken tål...
  • Anonym (ts)
    Froststar skrev 2013-11-18 16:49:09 följande:

Vad mer tycker att du din katt ska få stå ut med och påtvingas av ren tacksamhet för att slippa vara hemlös? Hur fan kan du ens kläcka ur dig något sådant? Istället för att förstå vad folk skriver och inse att katten haft det mycket bättre hos någon som är villig att anstränga sig och lära sig något om katter jämför du istället med att den har det bättre än att vara hemlös. Ja, han har det säkert också bättre än om han varit halvt förlamad efter att blivit påkörd av en bil. Det finns många grader i helvetet. Försök förklara för din katt vad som kan hända om den inte låter dig få klorna klippta på ditt sätt och dina villkor. Eller hur?
    Han verkar jävligt glad, avslappnad o trivs i helvetet.
  • Froststar
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 16:03:50 följande:
    men han river inte för att han är rädd, utan att han inte gilla bli upplockad.

Tror inte han var misshandlad i förra hem, för han är inte rädd för människor tvärtom, han vill alltid vara nära oss. de sålde honom för att hon blev gravid.

Tänk dig själv om någon utan förvarning hissar upp dig hastigt (i många fall felhållen - fel balans, obekvämt, etc) till 8-9 ms höjd baklänges. Hade du uppskattat det?
  • Anonym (ts)
    Fanny b skrev 2013-11-18 16:53:28 följande:

Jag tycker du ska ta reda på varför han river din soffa. Jag kan förstå att man i nödfall använder sig av den metod som nämns här, men samtidigt tror jag på att hitta bakgrunden till varför djur agerar som de gör.
    Det gör han bara när jag sitter i soffan, Känns som det är hans sätt att komma o säga hej till mig.

Han närmar sig där jag sitter, sträcker sig o sträcker ut tassarna på soffankanten o tittar på mig samtidigt, sen river han några sek efteråt o lägger sig ner på golvet bredvid mina fötter. Och detta gör han upp till 10-20 gånger om dan. Jag brukar skrika nej under tiden, då slutar han o bara lägger sig ner direkt.
  • Anonym (uppfödaren)
    Anonym (cw) skrev 2013-11-18 16:44:22 följande:
    Du måste lära dig att lyssna på katten. Om du tänker ägna dig åt bestraffningar som blåsa i ansiktet, för att du gör saker med katten den inte gillar, är psykisk terror för katten. Du vill väl ha en glad och trygg katt, eller?!
    Mina katter är glada o trygga och älskar människor hundar o andra katter.  Ser ingen psykisk terror i det.  Och nej jag gör inte saker katten inte gillar skulle jag klappa en katt och den börjar bitas så blåser jag och jag tvingar inte den att fortsätta bli klappad. Jag lär katten att helt enkelt inte rivas/bitas.  Sen så kanske jag har lite bättre koll på kattens språk än vad ts och andra har så jag ser när en katt börjar bli irriterad/ inte vill mer.  Men busiga kattungar tar inte mer än nån vecka för dem att förstå att de inte ska rivas / bitas.   Klart mycket bättre än att trycka ner dem som kattmamman gör. Ni som kommenterar kanske aldrig har vart tvungen att uppfostra bråkiga katter. alla är ju långt ifrån jobbiga då de redan uppfostrats av kattmamman. Sen finns det de som ändå behöver uppfostras och att blåsa den i ansiktet är bra.
Svar på tråden Hur kan jag straffa min katt ???