• Wibblewoop

Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!

Barnprogramledaren Rakel Wärmländer stack en bebisdocka i bakhuvudet och högg ut ögonen på dockan.

Nu rasar tittarna mot det otäcka innehållet i Barnkanalens ”Philofix”.

– Det borde inte ha visats, säger barnpsykologen Hanna Thermaenius.

Barnpsykologen: ”Borde inte ha visats”

Barnpsykologen Hanna Thermaenius menar att SVT gjorde fel som visade inslaget.

– Det borde inte ha visats på det här sättet. Det finns inget värde i att ett barn ska bli rädda i ett pysselprogram. Det är vanligt att man använder bebisansikten i skräckfilmer just för att de påverkar vårt omsorgssystem. Att man då klipper, hugger och drar i ett bebisansikte är obehagligt och skrämmande både för barn och vuxna, säger hon.

www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17866454.ab

Vad anser ni om det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-19 11:38

• Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!
  • Wibblewoop

Tog en prt sc. Kul om något barn som inte förstår bättre går till kattlådan och börjar käka ur kattlådan.Vidrigt!

• LillGris
    Wibblewoop skrev 2013-11-19 11:26:40 följande:
    Tog en prt sc. Kul om något barn som inte förstår bättre går till kattlådan och börjar käka ur kattlådan.Vidrigt!

Fast lite ansvar får väl ändå föräldrarna ta? Tanken är väl knappast att man ska parkera ungarna framför tvn och sen gå och göra nåt annat, man får ju sitta med och förklara det de ser.
  • Wibblewoop

"Jag är inte färdig med dig än. Av med kläderna!" Säger hon också. Nej det här är bara för mycket!

Och nej, det är inte meningen att barnen ska titta själv på TVn men barnen kan bli rädda även om mamma och pappa sitter bredvid. Och det finns faktiskt barn som sorgligt nog tittar själva med. Föräldrarna kanske var på toa eller vad som helst.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ja, det var ju inte särskilt genomtänkt. Att barn tycker att det är obehagligt är förståeligt men att vuxna påverkas förvånar mig något.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Wibblewoop
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-11-19 11:55:36 följande:
    Ja, det var ju inte särskilt genomtänkt. Att barn tycker att det är obehagligt är förståeligt men att vuxna påverkas förvånar mig något.
    Jag tror att de flesta vuxna som påverkas görs det åt barns vägnar så att säga.
  • guinevere

Inte speciellt genomtänkt eller lämpligt för barn.

Talking bad about you wouldn't make sense 'cause you're way up under my rank
Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!