• Wibblewoop

Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!

Barnprogramledaren Rakel Wärmländer stack en bebisdocka i bakhuvudet och högg ut ögonen på dockan.

Nu rasar tittarna mot det otäcka innehållet i Barnkanalens ”Philofix”.

– Det borde inte ha visats, säger barnpsykologen Hanna Thermaenius.

Barnpsykologen: ”Borde inte ha visats”

Barnpsykologen Hanna Thermaenius menar att SVT gjorde fel som visade inslaget.

– Det borde inte ha visats på det här sättet. Det finns inget värde i att ett barn ska bli rädda i ett pysselprogram. Det är vanligt att man använder bebisansikten i skräckfilmer just för att de påverkar vårt omsorgssystem. Att man då klipper, hugger och drar i ett bebisansikte är obehagligt och skrämmande både för barn och vuxna, säger hon.

www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17866454.ab

Vad anser ni om det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-19 11:38

• Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Wibblewoop skrev 2013-11-19 11:59:10 följande:
    Jag tror att de flesta vuxna som påverkas görs det åt barns vägnar så att säga.
    Ja, det är möjligt.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • LillGris
    Wibblewoop skrev 2013-11-19 11:40:30 följande:
    "Jag är inte färdig med dig än. Av med kläderna!" Säger hon också. Nej det här är bara för mycket!

Och nej, det är inte meningen att barnen ska titta själv på TVn men barnen kan bli rädda även om mamma och pappa sitter bredvid. Och det finns faktiskt barn som sorgligt nog tittar själva med. Föräldrarna kanske var på toa eller vad som helst.

Ja nu syftade jag mer på det du skrev om att barn skulle äta ur kattlådan. Där är det ju föräldrarnas ansvar att förklara varför det är en dålig idé. Klippet med dockan kan såklart vara skrämmande ävrn om föräldrarna är med. Som tur är tog svt emot sig av kritiken.
  • LillGris
    LillGris skrev 2013-11-19 12:06:00 följande:
    Ja nu syftade jag mer på det du skrev om att barn skulle äta ur kattlådan. Där är det ju föräldrarnas ansvar att förklara varför det är en dålig idé. Klippet med dockan kan såklart vara skrämmande ävrn om föräldrarna är med. Som tur är tog svt emot sig av kritiken.

Tog till sig av kritiken, menar jag såklart.
  • sstv

Både bajsmuffin och docklampan visades igår, jag vet för jag satt där i soffan med hela barnaskaran. Inget av mina barn reagerade nämnvärt på något i programmet.  Tycker inte det var så hemskt faktiskt.

• Koppkaka

Äh. Tycker det är sjukt överdrivet dessa hysteriska reaktioner. Jag förstår om barn kan ha reagerat, men dom vuxna som blir illa till mods osv, seriöst?

Jag tycker mest synd om Rakel Wärmländer i detta. Hon lär knappast ha skrivit manuset men lär få en hel hög med skit..

• Anonym (inte ok)
    Koppkaka skrev 2013-11-19 13:38:47 följande:
    Äh. Tycker det är sjukt överdrivet dessa hysteriska reaktioner. Jag förstår om barn kan ha reagerat, men dom vuxna som blir illa till mods osv, seriöst?

Jag tycker mest synd om Rakel Wärmländer i detta. Hon lär knappast ha skrivit manuset men lär få en hel hög med skit..
    Stämmer nog lite, det som Wibblewoop skrev, att man som vuxen påverkas å sina barns vägnar. Jag såg detta med min 18 månaders bredvid mig. Första gången jag satte på barnkanalen och var nyfiken på vad hon skulle tycka om barnprogram på TV... så detta "dockmord" framför ögonen. Hon älskar dockor och såg oroad ut när dockan klipptes i. Sannolikt därför som även jag kände ett obehag. Hade jag sett programmet helt själv hade jag väl snarast ryckt på axlarna, men som barnprogram känns det olämpligt.
  • Koppkaka

Ja, det kan jag hålla med om. Däremot dessa bajsmuffins t ex, det ser jag inte problemet med. Alla barn tycker bajs är spännande någon gång under sin barndom. Så ramaskriet över det förstår jag verkligen inte - dockan kan jag å barnens vägnar förstå. Min tvååring såg det också men reagerade inte nämnvärt. Så det är nog inte så att alla barn fått ärr för livet av detta precis..

• mikipiki

Vet inte hur dom tänkte. Den färdiga 'lampan' ser ju ut som något hämtat ur en skräckfilm och tillvägagångssättet var makabert :P

• 5by5

Fy så ful den blev men tycker kritiken känns löjlig. Visade filmen för mina barn 3 och 6 år och de tyckte bara att det blev fult. Hade full förståelse för att man inte får klippa sönder leksaker och tyckte inte alla att det var obehagligt. Vilka mesiga ungar folk måste ha...

• Anonym (Ägg)
    5by5 skrev 2013-11-19 18:01:33 följande:

Fy så ful den blev men tycker kritiken känns löjlig. Visade filmen för mina barn 3 och 6 år och de tyckte bara att det blev fult. Hade full förståelse för att man inte får klippa sönder leksaker och tyckte inte alla att det var obehagligt. Vilka mesiga ungar folk måste ha...

Mesiga barn?Eller så är det du som har känslokalla barn?Lönt att vara så otrevlig bara för att du och dina ungar inte tyckte det var nåt speciellt....alla reagerar väl olika och vissa barn är känsligare än andra precis som vi vuxna.
Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!