• MuppinCowboy

TA - Troll Anonymous

Här kan ni samlas och prata om varför ni är beroende av att starta trolltrådar  {#emotions_dlg.djavulsk}

• Svar på tråden TA - Troll Anonymous
  • EllisBell
    MuppinCowboy skrev 2013-12-09 12:33:35 följande:
    Ja, att ha olika åsikter är en sak, hetsiga diskussioner är också något som förekommer utanför nätets domäner men att folk skulle uppföra sig som dem ibland gör på forum i en diskussion ansikte mot ansikte det har jag svårare att tro på.

Vissa ursäktar sig med att det 'är bara på nätet' - det är det dummaste jag vet. Orden är lika verkliga oavsett om det är online eller offline.

Det är verkligen sandlådebeteende ibland på internet

Det är skillnad på nätet och ansikte mot ansikte. Rätt ogenomtänkt att tro något annat. Eller sitter du och berättar att du onanerat i fikarummet på jobbet? Brukar dina grannar prata om sina flytningar eller sin vurm för SD?
  • FaberCastell

Att de flesta av de heta trådarna här är startade av troll är ju ingen nyhet för den som har någon känsla för källkritik. Jag tror också administratörerna av forumet är fullt medvetna om detta. Skulle inte heller förvåna mig om redaktionen ligger bakom ett antal av dessa trådar för att "hålla igång grytan". Tyvärr sjunker forumets anseende när trollen dominerar och det är ett stort misstag av redaktionen att inte försöka hålla efter detta, tror jag.

En sak som vore intressant att diskutera är hur det kommer sig att det finns så få troll på forum där män är i majoritet? Det är sällan någon startar trolltrådar på ByggaHus.se om att nya grannen grävt sig in under din gillestuga och vill flytta ditt avloppsrör för att kunna inreda en vinkällare. En sån TS fast förlagd i förskolemiljö vore däremot helt rimlig här av någon anledning...

• Anonym (pyret)
    FaberCastell skrev 2013-12-09 13:10:54 följande:
    Att de flesta av de heta trådarna här är startade av troll är ju ingen nyhet för den som har någon känsla för källkritik. Jag tror också administratörerna av forumet är fullt medvetna om detta. Skulle inte heller förvåna mig om redaktionen ligger bakom ett antal av dessa trådar för att "hålla igång grytan". Tyvärr sjunker forumets anseende när trollen dominerar och det är ett stort misstag av redaktionen att inte försöka hålla efter detta, tror jag.

En sak som vore intressant att diskutera är hur det kommer sig att det finns så få troll på forum där män är i majoritet? Det är sällan någon startar trolltrådar på ByggaHus.se om att nya grannen grävt sig in under din gillestuga och vill flytta ditt avloppsrör för att kunna inreda en vinkällare. En sån TS fast förlagd i förskolemiljö vore däremot helt rimlig här av någon anledning...
    Fast vadå bygga hus familjelivs motsvarighet är ju Flashback
  • SvenGlen
    FaberCastell skrev 2013-12-09 13:10:54 följande:
    Intressant infallsvinkel. Är kvinnor lättare att dupera än män?
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • SupersurasunkSara
    EllisBell skrev 2013-12-09 11:48:13 följande:

Inläggstroll är väl bara att anmäla? Sen vad som är trollande svarsinlägg upplevs ju väldigt olika. Vissa tar ju varje mothugg eller droppe ironi som "inläggstrollande". Det värsta trollen tycker jag fortfanrade är folk som skriver typ "är det redan fredag" "jag tror ts har svans" . Spyr på sånt.

Fast troll är ju inte någon som svarar i en tråd (om denne inte enkom svarar för att provocera utan att faktiskt tycka det den skriver själv). Att trolla är ju att skriva något som inte är sant.
  • SupersurasunkSara
    SvenGlen skrev 2013-12-09 13:16:19 följande:
    Nej, men kvinnor vill generellt sett hjälpa mer än män. Om en man finner en tråd löjlig skiter de helt enkelt i den.
  • FaberCastell
    SvenGlen skrev 2013-12-09 13:16:19 följande:
    Kanske kvinnor "vill" bli lurade för att dom hänger på forumet som förströelse när dom har tråkigt? Som att dagdrömma eller läsa en novell i en veckotidning. Av samma anledning startas trolltrådar som tidsfördriv medan män hänger på forum och startar trådar för att dom vill ta reda på hur dom löser ett problem?
  • SvenGlen
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-09 13:30:15 följande:
    Nej, men kvinnor vill generellt sett hjälpa mer än män. Om en man finner en tråd löjlig skiter de helt enkelt i den.
    Och då dyker dom blåögda in i vilken illa konstruerad trolltråd som helst. Dvs mer lättduperade.
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • SupersurasunkSara
    SvenGlen skrev 2013-12-09 13:36:16 följande:
    Och då dyker dom blåögda in i vilken illa konstruerad trolltråd som helst. Dvs mer lättduperade.

Ja, visst finns det kvinnor, liksom det finns män, som är mer lättlurade än andra av samam kön. Det finns också kvinnor som rä mer rödhåriga än andra osv.
    FaberCastell skrev 2013-12-09 13:34:03 följande:
    Kanske kvinnor "vill" bli lurade för att dom hänger på forumet som förströelse när dom har tråkigt? Som att dagdrömma eller läsa en novell i en veckotidning. Av samma anledning startas trolltrådar som tidsfördriv medan män hänger på forum och startar trådar för att dom vill ta reda på hur dom löser ett problem?
    Det här tror jag också är en viktig aspekt. Familjeliv är för mig ett ställe att fördriva tiden på, att lära mig saker, att ge min åsikt om saker (vilket en del tydligen har problem med men det får de gärna bli irriterade på om det roar dem, de som skriver och tackar för ett råd gör det värt det att fortsätta) och ibland svarar ajg i en tråd jag tycker är en uppenbar trolltråd, bara för att. Ibland luras jag av TS och förstår senare att det är en trolltråd, och ibland fattar jag det antagligen aldrig
  • EllisBell
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-09 13:27:56 följande:

Fast troll är ju inte någon som svarar i en tråd (om denne inte enkom svarar för att provocera utan att faktiskt tycka det den skriver själv). Att trolla är ju att skriva något som inte är sant.

Det vet jag väl. Det är ju TS som började tjafsa om inläggstroll som minsann är de värsta etc. Rikta dig till henom istället.  
Svar på tråden TA - Troll Anonymous