• Anonym (programmera)

kan jag bli programmerare??

Hej. Jag är närmare trettio och funderar på att börja plugga. Jag har läst att det är stor brist inom IT - sektorn och funderar därför på att läsa programmering. Det som avskräcker mig är att det är så få tjejer som läser detta. Kommer det vara möjligt för mig att få jobb som nyutexad kvinna 30 +??

• Svar på tråden kan jag bli programmerare??
  • Anonym (utbildning)

Det är som med allt annat, beror på hur passande du är för jobbet om du får jobb eller inte.

Om du är en duktig och driven programmerare finns det jobb. Men en duktig programmerare blir man inte av en kortare utbildning, krävs ett stort intresse och engagemang och mycket programmerande tidigare i livet för att höra till övre skiktet.

Men det är även annat jobb än själva programmeringen som skall göras. Som projektledning, försäljning, utbildning och testning t.ex. Så om det är något som du gillar och brinner för och din personlighet passar för så finns det ju även de jobbmöljigheter efter genomgången programmerarutbildning om inte ren programmering är av intresse då.

Jag är kvinna, har civilingenjörsexamen inom teknisk datavetenskap och har jobbat kvalificerat inom området senaste 15 årena. Har hittills, tack och lov, aldrig behövt sakna jobb. 

• eDantes

Kan bara tala för vårt företag, men jag hade absolut anställt en kvinnlig programmerare före en man, just p.g.a. att det är så ovanligt i branschen.Sedan gäller det ju att man kan vad som efterfrågas också. Civilingenjör eller liknande är ju bra, men min erfarenhet är att det just nu är viktigare att kunna det man anställs för än att ha en titel. Söker ett företag någon som kan XBase 3.4 (vad det nu är), så är det viktigare att man har erfarenhet av det än att man klarade fysiktentan på KTH.

• Anonym (programmera)
    eDantes skrev 2013-12-28 20:35:59 följande:
    Kan bara tala för vårt företag, men jag hade absolut anställt en kvinnlig programmerare före en man, just p.g.a. att det är så ovanligt i branschen.Sedan gäller det ju att man kan vad som efterfrågas också. Civilingenjör eller liknande är ju bra, men min erfarenhet är att det just nu är viktigare att kunna det man anställs för än att ha en titel. Söker ett företag någon som kan XBase 3.4 (vad det nu är), så är det viktigare att man har erfarenhet av det än att man klarade fysiktentan på KTH.

Jag är inte intresserad av att få ett "toppjobb", jag vill bara ha ett hyfsat bra betalt "lagomjobb". De flesta kvinnor i min ålder som bestämmer sig för att plugga blir sjuksköterska. Jag gillar inte vården, jag gick natur och är mer praktiskt. Fick dock barn tidigt och har därför inte orkat plugga någon tung utbildning försen nu. Finns det några "lagomjobb" inom IT som inte kräver mer än en treårig högskoleutbildning?
  • Anonym (nät&server)

Jag kan rekommendera nätverk/server. Programmerare utbildas det massor och som sagt krävs det mycket för att bli riktigt duktig. Har du inte det intresset sen innan kan det bli jobbigt (eller så är det bara för att jag är totalt kass på programmering ) men det gäller väl det mesta.

Vet man vad man håller på med är det absolut ingen nackdel att vara tjej inom IT, snarare tvärt om. Däremot hade vi en tjej som väl gissningsvis blivit tillsagd av AF att det fanns jobb inom IT och att hon skulle plugga nätverk eftersom nästan alla från mitt program fick jobb direkt. Den tjejen hade verkligen noll koll. Inget intresse av ämnet och ingen egentlig förståelse.

Nätverk/server finns som utbildning både på högskolenivå och som KY-utbildning

• monty

Om du bestämmer dig, känn dig fri att kontakta mig så kan jag hjälpa dig på traven.

Inom programmeringskretsar finns det mycket och bra aktivitet för att öka antalet kvinnor i branschen. 

Och JA. Du kommer inte att ha problem med att få jobb om du har ett driv.

Jag skulle nog avråda nätverk/server :p

Jag kan berätta mer om du behöver.

• tordA

Programmerare, System'are, Test, 
    Arkitekt (som rör/elledningar i hus fast i program/databaser)
    finns det alltid behov av.

det som växer är Java, Android. 

kör så det ryker !

Jag har många fördomar och trivs med dom allihop.
  • monty

Jag skulle aldrig någonsin föreslå Java till någon som ska lära sig programmera.

• Venne

Om man får halvt kapa lite men fråga på samma ämne: har funderingar på att läsa till systemutvecklare. Finns tre år på högskola eller två år på YH. Är det vettigt eller behöver man gå längre utbildning för att få jobb? Vilka inriktningar eller liknande är vettigt? Vad borde man satsa på för att lättast få jobb som ny inom it?

• monty
    Venne skrev 2013-12-28 21:28:55 följande:
    Om man får halvt kapa lite men fråga på samma ämne: har funderingar på att läsa till systemutvecklare. Finns tre år på högskola eller två år på YH. Är det vettigt eller behöver man gå längre utbildning för att få jobb? Vilka inriktningar eller liknande är vettigt? Vad borde man satsa på för att lättast få jobb som ny inom it?
    YH-utbildning då kan du inte räkna med att ubildningen kommer hjälpa dig något överdrivet. Om du däremot har ett väldigt stort intresse så kan YH vara en knuff. Men du kommer behöva slita mycket utanför utbildningen.

Även högskola så kommer du behöva lägga en hel del jobb på att lära dig och driva din vilja.

Självlärda programmerare är många gånger högre värderade för att de har ofta ett intresse som inte går att matcha med något annat. Men de hetast självlärda har varken familj eller fritid kring annat.
  • Venne

Jag har både familj och liknande, men har tyvärr inte CSN till mer än 2-3 år ungefär. Har inte stenkoll, tror det är till 2,5 år. Så jag har alltså en universitetsutbildning redan (socionom). Har lätt för att lära mig saker, är hyfsat smart och logiskt tänkande. Frågan är bara hur dessa utbildningar betraktas av de som anställer? Kommer man sorteras bort redan när man skickar in sitt cv, till förmån för civilingenjörer eller liknande? Eller kommer man ses som fullt tillräckligt utbildad? Får man göra arbetsprov inom branschen när man söker jobb eller hur vet de om man är duktig?

Svar på tråden kan jag bli programmerare??