• Anonym (programmera)

kan jag bli programmerare??

Hej. Jag är närmare trettio och funderar på att börja plugga. Jag har läst att det är stor brist inom IT - sektorn och funderar därför på att läsa programmering. Det som avskräcker mig är att det är så få tjejer som läser detta. Kommer det vara möjligt för mig att få jobb som nyutexad kvinna 30 +??

• Svar på tråden kan jag bli programmerare??
  • monty
    jaghopparhögt skrev 2013-12-28 23:46:48 följande:
    Det går väl inte att räkna upp sådär men det finns överallt, alla utvecklare går verkligen inte till jobbet och drömmer om att få programmera. De flesta brukar tröttna när de närmar sig 40. Att man måste vara helt besatt av jobbet inom it är en myt, de flesta är faktiskt inte det.
    Beror på vad man jobbar med och vad man gör.

Jag kan lägga 60-70 timmar i veckan utan att tröttna.

Men jag har ingen som styr och ställer över mig.
  • jaghopparhögt
    monty skrev 2013-12-28 23:55:58 följande:
    Beror på vad man jobbar med och vad man gör.

Jag kan lägga 60-70 timmar i veckan utan att tröttna.

Men jag har ingen som styr och ställer över mig.
    Men du är ung och färsk, du tar dig tid att svara i den här tråden och räknar upp massor av olika saker. Såna är inte de flesta. Jag vet att man lätt får bilden av att programmerare är extremt passionerade och kreativa när man umgås med unga människor, antagligen jobbar du på en arbetsplats med unga och hungriga människor också. Men så är faktiskt inte de flesta, de flesta tröttnar rätt snabbt på att programmera och skulle aldrig i livet programmera saker efter arbetstid och gör gärna annat på arbetstid.
    70% av alla jag träffar är lika passionerade som mina lärare i grundskolan var.
  • o lyckan
    Anonym (programmera) skrev 2013-12-28 23:32:15 följande:

Finns det något IT jobb som inte kräver passion??
    Det finns IT-jobb där man överlever enbart på att njuta av nästa jolbord.
    Lyckan är är när o:et kommer först
  • Anonym (datanörd)
    monty skrev 2013-12-28 21:16:49 följande:
    Jag skulle aldrig någonsin föreslå Java till någon som ska lära sig programmera.
    Jag är civilingenjör i datateknik med 14 års arbetslivserfarenhet efter avslutade studier. Jag har programmerat sedan jag var 13 och är flytande i de flesta spåk.

Jag är väldigt intresserad av att höra din motivering till varför du inte tycker Java är ett lämpligt språk till någon som vill lära sig programmera?

Mvh
  • jaghopparhögt
    Anonym (datanörd) skrev 2013-12-29 00:06:21 följande:
    Jag är civilingenjör i datateknik med 14 års arbetslivserfarenhet efter avslutade studier. Jag har programmerat sedan jag var 13 och är flytande i de flesta spåk.

Jag är väldigt intresserad av att höra din motivering till varför du inte tycker Java är ett lämpligt språk till någon som vill lära sig programmera?

Mvh
    Det borde också finnas en anledning till att de flesta grundkurser i programmering oavsett vad syftet med kurserna är nästan alltid startar med Java, eller C#.
    OO är det vanligaste idag och ska man lära sig det så ser jag ärligt talat ingen annan väg än att välja just Java eller C#, då helst Java eftersom det fungerar på alla plattformar.
  • Anonym (datanörd)
    jaghopparhögt skrev 2013-12-29 00:09:38 följande:
    Det borde också finnas en anledning till att de flesta grundkurser i programmering oavsett vad syftet med kurserna är nästan alltid startar med Java, eller C#.
    OO är det vanligaste idag och ska man lära sig det så ser jag ärligt talat ingen annan väg än att välja just Java eller C#, då helst Java eftersom det fungerar på alla plattformar.
    My point....
  • monty
    Anonym (datanörd) skrev 2013-12-29 00:06:21 följande:

Mvh
    Det är skillnad på att kunna själv och att förstå hur någon annan ska lära sig.

Jag har undervisat datorprogrammering lika länge som du har jobbat med det.

Java har en hög tröskel. Java kräver mycket mer förarbete. Java är tungt objektorienterat. Java har 1 miljon bibliotek och 1 miljon olika frameworks.

För JavaScript behöver du Chrome och en dator ärvd av farmor.

Vilken anser du är lättast att få någon att bygga sin första loop i?
  • UPPERCASE

Jag tror inte det är något större hinder att vara 30+ och ny examinerad inom IT. och inte att vara kvinna heller för den delen, det är nog snarare en fördel eftersom de flesta kontor jag varit i kontakt med vill försöka få en blandad sammansättning.

Webutveckling är däremot inget jag direkt klassificerar som programmering och kräver minimal förståelse av systemuppbyggnad osv. Jag vågar inte svara på hur arbetsmarknaden ser ut där men det jag däremot vet är att de allra flesta webutvecklingsföretag är oftast 2-5 personers företag och det kan ha både för och nackdelar.

Att börja programmera helt från början är nog lättast att göra i något ganska begränsat språk, att lära sig grunder i programkods flöde osv kan man göra i princip vilket språk som helst.

Det jag personligen tycker är väldigt synd och som jag märker på många relativt nyexade studenter vi tagit in på mitt jobb är att de lär sig inte hur programkoden interagerar med arkitekturen utan utgår från devisen att JVM:en / CLR:en (Javas respektive .NETs virtuella maskiner) osv tar hand om allt detta. 
    Det tänket fungerar så länge man bara skriver program utan att bry sig minsta om prestanda och minnesfootprint.

Jag tror personligen det är enormt nyttigt att man börjar lätt sedan dyker ner på djupet för att sedan gå uppåt i abstraktionsnivåer igen, vill man tro att (just-in-time) kompilatorer är magiska konstrukt som kan räkna ut vad det är du försöker göra så kan man ju fortsätta tro detta. Men personer som förstår varför och hur något beter sig på det sätt det gör vet jag är enormt eftertraktade. 

Sen är det väldigt bra om man lär sig använda UN*X system eftersom det i 99% av fallen är vad som programkoden kommer köras på i slutändan. Slutanvändarprodukter som Windows program osv är väldigt liten marknad om du ser till antalet företag som jobbar med mjukvaruutveckling.

Don't make me use UPPERCASE.
  • jaghopparhögt
    monty skrev 2013-12-29 00:16:38 följande:

Java har en hög tröskel. Java kräver mycket mer förarbete. Java är tungt objektorienterat. Java har 1 miljon bibliotek och 1 miljon olika frameworks.

Java.
    Java har verkligen ingen hög tröskel, java och javac räcker sen kan du skriva dina första program. OO är det som gäller idag, det kan vi aldrig komma ifrån, att börja koda imperativt gör de bara jobbigare i framtiden. Och bara för att det finns miljoner bibliotek och frameworks så behöver man inte använda dom för det.
  • Anonym (datanörd)
    monty skrev 2013-12-29 00:16:38 följande:

Nu var det inte min mening att börja mäta kuk med med dig.....

Vi har uppenbarligen helt olika syn på detta så jag tänker inte ta diskussionen längre...

Men att börja med att lära sig javascript om man har för avsikt att bli programmerare anser iaf inte jag vara rätt väg att gå. Att börja med att lära sig ett "språk" som saknar struktur och är otypat anser iaf jag vara "hål i huvudet".

Mvh
Svar på tråden kan jag bli programmerare??