• Anonym (programmera)

kan jag bli programmerare??

Hej. Jag är närmare trettio och funderar på att börja plugga. Jag har läst att det är stor brist inom IT - sektorn och funderar därför på att läsa programmering. Det som avskräcker mig är att det är så få tjejer som läser detta. Kommer det vara möjligt för mig att få jobb som nyutexad kvinna 30 +??

• Svar på tråden kan jag bli programmerare??
  • Anonym (programmera)
    Anonym (jagmed) skrev 2013-12-28 22:55:51 följande:
    Kör på!

Jag är en 21årig tjej som studerar systemutveckling (programmering ingår, webbutveckling, databas mm.)

Utbildningen är 3år och jag tar examen nu i vår och är klar med utb nu när jag är 21 :)

Visst, det är mansdominerat, men jag har blivit erbjuden jobb från flera företag fast än jag inte är klar med min examen JUST för att jag är tjej och är attraktiv på arbetsmarknaden.

Min klass bestod utav 60 killar och 6 tjejer i början. Idag strax innan examen är det 40 killar och jag och en annan tjej, alltså 2 tjejer.

Det är hög lön och ett jobb som är internationellt. :) DU får jobb var som helst.

Du är en förebild för oss tjejer Har du pluggat program? Vilka jobb har du blivit erbjuden??
  • monty
    Anonym (jagmed) skrev 2013-12-28 22:55:51 följande:
    Kör på!

Jag är en 21årig tjej som studerar systemutveckling (programmering ingår, webbutveckling, databas mm.)
    Utbildningen är 3år och jag tar examen nu i vår och är klar med utb nu när jag är 21 :)

Visst, det är mansdominerat, men jag har blivit erbjuden jobb från flera företag fast än jag inte är klar med min examen JUST för att jag är tjej och är attraktiv på arbetsmarknaden.
    Min klass bestod utav 60 killar och 6 tjejer i början. Idag strax innan examen är det 40 killar och jag och en annan tjej, alltså 2 tjejer.

Det är hög lön och ett jobb som är internationellt. :) DU får jobb var som helst.
    Hög lön går väl att diskutera.

Beroende på arbetsplats och erfarenhet så brukar det gå mellan 20 - 30 tusen för de flesta.

Sedan när man kört 4-5 år så brukar lönen gå upp en del. Det brukar stanna på 35-40 i bästa fall.

Det finns de som ligger på 50-60. Men de har rollen som leadprogrammer och går oftast inte att ersätta, därav lönen.

Men det finns många undantag.
  • Anonym (programmera)
    monty skrev 2013-12-28 22:59:47 följande:
    Webb delas upp i många delar.

Två av de största är webdesign och webprogrammering.

Webdesignen är den som bestämmer hur sidan ska se ut och vad som går att klicka på etc.

Webprogrammerare ser till att sidan sparar data och att data hämtas när man besöker.

Är det webbdesign som är html och CSS??
  • Anonym (jagmed)
    Anonym (programmera) skrev 2013-12-28 23:01:15 följande:

Du är en förebild för oss tjejer Har du pluggat program? Vilka jobb har du blivit erbjuden??
    Tack tack! =)
    Hur menar du har du pluggar program? :) jag pluggar programmet systemutveckling. Eller menar du om jag har pluggat programmering. Jag har isåfall läst PHP, Java, C# och c++'
    Jag har blivit erbjuden jobb på bla. IKEA (IT-avdelningen) POlisen, testare för eriksson. utvecklare för ett privatföretag.
  • monty
    Anonym (programmera) skrev 2013-12-28 23:03:56 följande:

Är det webbdesign som är html och CSS??
    Nej.

Webdesign är photoshop och illustrator.

html och css är inte riktigt programmering, men brukar hamna närmre det än design.

Man brukar dela upp det i frontend och backend.

Frontend är html och css, backend är PHP etc.

På webutveckling lär du dig lite av båda, senare inriktar du dig på det ena.
  • Anonym (jagmed)
    monty skrev 2013-12-28 23:11:45 följande:
    Nej.

html och css är inte riktigt programmering, men brukar hamna närmre det än design.

JavaScript, HTML och CSS läste jag inom kursen webbutv.
  • Anonym (programmera)
    monty skrev 2013-12-28 23:11:45 följande:
    Nej.

Ok. Hur lätt är det att få jobb inom webbprogrammering?
  • jaghopparhögt

Alltså strunt i att fokusera på språk, lär dig programmera istället. Språk kommer och går hela tiden. Om man ska fundera över vad man ska lära sig finns det dussintals andra saker att fundera på än språk.

• Anonym (jagmed)
    monty skrev 2013-12-28 23:01:47 följande:
    Hög lön går väl att diskutera.

Beroende på arbetsplats och erfarenhet så brukar det gå mellan 20 - 30 tusen för de flesta.

Sedan när man kört 4-5 år så brukar lönen gå upp en del. Det brukar stanna på 35-40 i bästa fall.

Det finns de som ligger på 50-60. Men de har rollen som leadprogrammer och går oftast inte att ersätta, därav lönen.

Men det finns många undantag.
    Ingångslönen brukar ligga på 30 där jag blivit erbjuden jobb. Och, så som du säger ökar lönen i takt med erfarenheten. Upp till 45 skulle den kunna stiga på några år. Som sagt, för en 21 årig så är det sjuuuuukt högt lön:)))) haha
  • monty
    jaghopparhögt skrev 2013-12-28 23:25:41 följande:
    Alltså strunt i att fokusera på språk, lär dig programmera istället. Språk kommer och går hela tiden. Om man ska fundera över vad man ska lära sig finns det dussintals andra saker att fundera på än språk.
    Det går inte att lära sig programmera utan att lära sig ett språk.

Välja PHP är ett bra alternativ, det är lätt att komma igång och förstå.
Svar på tråden kan jag bli programmerare??