• Anonym (programmera)

kan jag bli programmerare??

Hej. Jag är närmare trettio och funderar på att börja plugga. Jag har läst att det är stor brist inom IT - sektorn och funderar därför på att läsa programmering. Det som avskräcker mig är att det är så få tjejer som läser detta. Kommer det vara möjligt för mig att få jobb som nyutexad kvinna 30 +??

• Svar på tråden kan jag bli programmerare??
  • UPPERCASE
    jaghopparhögt skrev 2013-12-29 00:23:49 följande:
    Java.
    Java har verkligen ingen hög tröskel, java och javac räcker sen kan du skriva dina första program. OO är det som gäller idag, det kan vi aldrig komma ifrån, att börja koda imperativt gör de bara jobbigare i framtiden. Och bara för att det finns miljoner bibliotek och frameworks så behöver man inte använda dom för det.
    Är benägen att hålla med, Java som språk är definitivt inte svårare än något annat. 

Visst till skillnad från javascript så har det typade variabler. Att java har tusentals bibliotek däremot är sant men man är ju inte tvungen att använda Spring, Hibernate osv bara för man skriver i Java.
    Don't make me use UPPERCASE.
  • UPPERCASE
    Anonym (datanörd) skrev 2013-12-29 00:25:19 följande:
    Nu var det inte min mening att börja mäta kuk med med dig.....

Vi har uppenbarligen helt olika syn på detta så jag tänker inte ta diskussionen längre...

Men att börja med att lära sig javascript om man har för avsikt att bli programmerare anser iaf inte jag vara rätt väg att gå. Att börja med att lära sig ett "språk" som saknar struktur och är otypat anser iaf jag vara "hål i huvudet".

Mvh
    Håller med,

Och framförallt tycker jag att det är fullkomligt idiotiskt att utgå från ett språk som är event baserat (tillskillnad från de flesta "riktiga" språk som har tydliga ingångsmetoder) och tillåter att man cowboy kodar hur mycket man vill.

Språket har katastrofalt dåliga verktyg för felsökning (debugging alltså) och som alla tolkade språk så hittar man sällan felen innan koden exekverar (visst jslint och jshint finns men de är ganska odugliga, förutom att de dessutom klagar på helt valid kod).

Jag är inte lärare i programmering, men jag hade nog tusen fallt gånger hellre lärt ut python, ruby eller kanske än hellre smalltalk i första hand.
  • Anonym (datanörd)
    UPPERCASE skrev 2013-12-29 00:34:35 följande:
    Håller med,

Och framförallt tycker jag att det är fullkomligt idiotiskt att utgå från ett språk som är event baserat (tillskillnad från de flesta "riktiga" språk som har tydliga ingångsmetoder) och tillåter att man cowboy kodar hur mycket man vill.

Språket har katastrofalt dåliga verktyg för felsökning (debugging alltså) och som alla tolkade språk så hittar man sällan felen innan koden exekverar (visst jslint och jshint finns men de är ganska odugliga, förutom att de dessutom klagar på helt valid kod).

Jag är inte lärare i programmering, men jag hade nog tusen fallt gånger hellre lärt ut python, ruby eller kanske än hellre smalltalk i första hand.
    Därför du aldrig någonsin kommer hitta ett universitet där man använder sig av javascript som språk i en inledande programmeringskurs.
    Alla de andra språken du nämner är bra och bättre alternativ än javascript men håller nog fortfarande Java för att vara språket som är bäst lämpat för att "lära sig" grundläggande programmering. 
  • jaghopparhögt
    Anonym (datanörd) skrev 2013-12-29 00:49:29 följande:
    Därför du aldrig någonsin kommer hitta ett universitet där man använder sig av javascript som språk i en inledande programmeringskurs.
    Alla de andra språken du nämner är bra och bättre alternativ än javascript men håller nog fortfarande Java för att vara språket som är bäst lämpat för att "lära sig" grundläggande programmering. 
    Python är väldigt bra och ganska vanligt nu men Ruby och Smaltalk är rätt obskyra, tror de flesta mår bäst av att lära sig ett normalt och känt språk i början.
    Kollar man platsannonser där språks nämns så är det mest c# och java som nämns.
    Fast ärligt talat så finns det bättre saker att fokusera på än språk, visst ska man lära sig programmera om man vill jobba med it men det finns egentligen viktigare saker idag. Att lära sig mer om hur datorer och it fungerar rent allmänt är egentligen bättre.
  • o lyckan
    UPPERCASE skrev 2013-12-29 00:28:33 följande:
    Är benägen att hålla med, Java som språk är definitivt inte svårare än något annat. 

Visst till skillnad från javascript så har det typade variabler. Att java har tusentals bibliotek däremot är sant men man är ju inte tvungen att använda Spring, Hibernate osv bara för man skriver i Java.
    Inget språk saknar ett uppslagsverk. Men somliga har mer komplicerad grammatik än andra...
    Lyckan är är när o:et kommer först
  • o lyckan
    UPPERCASE skrev 2013-12-29 00:34:35 följande:
    Håller med,

Den som enbart stör sig på ett språks brister ser heller inte dess styrkor. Det är vad som skiljer dåliga utvecklare ifrån dåliga i slutändan. Frihet följer med ansvar...
    Lyckan är är när o:et kommer först
  • UPPERCASE
    Anonym (datanörd) skrev 2013-12-29 00:49:29 följande:
    Jo, (att) jag nämnde dessa språk var för de alla är tolkade språk så som javascript och kräver absolut inget mer än miljö man kan ladda ner som är betydligt mindre än Chrome. 

Java är dessutom ett av de vanligaste språken inom industrin, sen kan man argumentera om språket som sådant (Jag är inget Java fan), men att kunna det är definitivt inte dåligt om man söker jobb som programmerare.

Men det beror samtidigt på vad man vill ha för jobb. Jag definierar som sagt själv inte webutvecklare som programmerare, är det vad man tänkt jobba med så är det kanske helt tokigt att gå på det direkt om man börjar från noll. 

Men som något generellt "lär dig programmera språk", håller jag som sagt med att det är iallafall i mina ögon en väldigt dålig ingångspunkt då man förr eller senare behöver "lära om" nästan allt.

Att göra en for loop, som exemplet var ser i princip identiskt ut oavsett språk (Och har de C dialekt så är det dessutom visuellt identiskt). 

class test {
     static public void main(Strings args[]) { 
        for(int x = 0; x < ... ; x++) {
    System.out.println(x);
    }
    }
    }

Känns för mig inte jobbigare att lära sig än 

for(var x = 0; x < ... ; x++) {
     console.debug(x);
    }

Man sparar 4 rader som är en sak man skriver en gång för den klassen efter detta kan man modifera main-metoden hur mycket man vill utan att jag ser någon direkt förlust, att man sedan även per automatik kommer kunna lära ut koncept som stack, instans och klass variabler, olika scoop; public,private,protected osv, vilket blir ytterst svårt i javascript fallet då språket inte ens har stöd för hälften av detta.

Men det är kanske en smaksak... Vissa lärare verkar ju förespråka javascript.
  • Vinterankan

Om du läser systemvetenskap så kommer du inte ha några problem att få jobb sedan. Men du måste ju först ha betyg för att komma in och sedan tillräckligt med läshuvud för att klara av programmet. Annars så finns det kortare utbildningar på 1-2 år där man sedan typ jobbar i supporten hos företag som driftar IT, googla supporttekniker så kan du se lite.

• Iarwain

Jag kan rekommendera att försöka bli programmerare. Det är, till motsats av vad många tror, ett kreativt yrke. Det diskuteras i tråden vilket språk du bör börja med, det spelar, i mitt tycke, ingen roll. Det är olika "skolor". Antingen väljer man ett språk man snabbt kan göra något i, typ Java C#, eller tar du något där man lär sig hur saker hänger ihop, typ C. Funktionella språk blir mer och mer i ropet, t.ex. Erlang har fått sig ett uppsving. Vill du ha större chans till jobb så läs så "lång" utbildning som möjligt. Ett annat tips är att lära dig nya språk hela tiden. Ett om året är något som rekommenderas i "The Pragmatic Programmer", en bok jag kan rekommendera. Men skaffa dig först en stadig grund inom ett, marknadsmässigt, stort språk.

• Kevin2011

Bli grym på html och css säger jag som jobbar som webb-ad. De flesta som bryter sidor som jag jobbat med är grymt duktiga på att programmera men att få till (och se!) detaljer på en webbsida verkar väldigt svårt i de flesta fall.

Att du är Kvinna och 30+ tror jag är en fördel. Många programmerare är unga och, förlåt, lite svårpratade. Du kommer trolig vara eftertraktad om du är öppen och enkel att jobba med.

Svar på tråden kan jag bli programmerare??