Anonym (datanörd) skrev 2013-12-29 00:49:29 följande:
Därför du aldrig någonsin kommer hitta ett universitet där man använder sig av javascript som språk i en inledande programmeringskurs.
Alla de andra språken du nämner är bra och bättre alternativ än javascript men håller nog fortfarande Java för att vara språket som är bäst lämpat för att "lära sig" grundläggande programmering.
Jo, (att) jag nämnde dessa språk var för de alla är tolkade språk så som javascript och kräver absolut inget mer än miljö man kan ladda ner som är betydligt mindre än Chrome.
Java är dessutom ett av de vanligaste språken inom industrin, sen kan man argumentera om språket som sådant (Jag är inget Java fan), men att kunna det är definitivt inte dåligt om man söker jobb som programmerare.
Men det beror samtidigt på vad man vill ha för jobb. Jag definierar som sagt själv inte webutvecklare som programmerare, är det vad man tänkt jobba med så är det kanske helt tokigt att gå på det direkt om man börjar från noll.
Men som något generellt "lär dig programmera språk", håller jag som sagt med att det är iallafall i mina ögon en väldigt dålig ingångspunkt då man förr eller senare behöver "lära om" nästan allt.
Att göra en for loop, som exemplet var ser i princip identiskt ut oavsett språk (Och har de C dialekt så är det dessutom visuellt identiskt).
class test {
static public void main(Strings args[]) {
for(int x = 0; x < ... ; x++) {
System.out.println(x);
}
}
}
Känns för mig inte jobbigare att lära sig än
for(var x = 0; x < ... ; x++) {
console.debug(x);
}
Man sparar 4 rader som är en sak man skriver en gång för den klassen efter detta kan man modifera main-metoden hur mycket man vill utan att jag ser någon direkt förlust, att man sedan även per automatik kommer kunna lära ut koncept som stack, instans och klass variabler, olika scoop; public,private,protected osv, vilket blir ytterst svårt i javascript fallet då språket inte ens har stöd för hälften av detta.
Men det är kanske en smaksak... Vissa lärare verkar ju förespråka javascript.