Kasperina skrev 2013-12-29 11:06:28 följande:
Att jobba inom ITsektorn som kvinna är toppen, och det är enkelt att få jobb med just för att det är så liten andel kvinnor som sysslar med det och många företag vill öka andelen anställda kvinnor. Det man MÅSTE ha är dock en god portion humor och förmåga att inte ta saker alltför personligt Det är på många ställen en lite "grabbig" stämning och har man svårt att ta det så kan man få svårt att hitta ett jobb man verkligen trivs med.
Vilket "språk" du vill lära dig är egentligen inte viktigt, utan mer vilken sektor. Kan man programmera i ett språk så kan man enkelt lära sig fler. Med det sagt så är Java mer "klassisk" programmering än tex C# (C sharp) och kan därför vara bättre att börja med om man vill ha lite bredd på sin utbildning.
Personligen skulle jag satsa på universitetsutbildning framför enstaka "språk-kurser" då det ger en större bredd och därigenom större urval på jobb senare.
Jag funderar på att läsa på det datavetenskap programmet på mdh. Är det en bra grund? Eller borde man satsa på KTH eller Uppsala för att få jobb?? (Mdh ligger närmast för mig)