• Anonym (programmera)

kan jag bli programmerare??

Hej. Jag är närmare trettio och funderar på att börja plugga. Jag har läst att det är stor brist inom IT - sektorn och funderar därför på att läsa programmering. Det som avskräcker mig är att det är så få tjejer som läser detta. Kommer det vara möjligt för mig att få jobb som nyutexad kvinna 30 +??

• Svar på tråden kan jag bli programmerare??
  • EnLitenSvamp
    Anonym (programmera) skrev 2013-12-29 11:00:11 följande:

Det vette sjutton...
    Inte med den inställningen.
    Trust no one cause the devil was once an angel.
  • Kevin2011
    Anonym (programmera) skrev 2013-12-29 10:46:22 följande:
    Är det enkelt att få jobb med webb?? Jag läser ett program på deltid distans om just webb tjänster. Jag tänkte läsa några kurser om programmering i höst då det inte ingår så mycket programmering i denna utbildning. Vilken programmering bör jag läsa om jag är intresserad av att jobba med webb??

Både ja och nej. Vi annonserar sällan efter tjänster utan man hör av någon som är bra ect. Men är man duktig så finns det nig jobb att få!
  • UPPERCASE

LiU är ett bra alternativ om du vill ha jobb.

Don't make me use UPPERCASE.
  • Anonym (lite hjälp)

statistik.vhs.se kan du se hur mycket tjejer som går programmet osv. har för mig att det är 1/3, så det har ökat!

• Venne

Tips på hur man smidigast kommer igång att lära sig programmera hemma utan lärare? Typ bra hemsidor med hjälp osv? Vad behöver man för program etc? Spelar det roll om man använder Mac eller pc?

• Binary
    Venne skrev 2013-12-29 20:30:19 följande:
    Tips på hur man smidigast kommer igång att lära sig programmera hemma utan lärare? Typ bra hemsidor med hjälp osv? Vad behöver man för program etc? Spelar det roll om man använder Mac eller pc?

allt beror på vad du vill programmera.

Själv föredrar jag att arbeta med posixbaserade system, förslagsvis av BSD typ, men det funkar inget vidare med .net.

Det finns massvis med siter som ger dig bra pointers och lär dig saker, google är din vän, testa "språk tutorials" där du byter ut ordet språk mot det programspråk som du är intresserad av. Spara citationstecknen.

• monty
    Jag skulle som jag tidigare nämnt lära mig JavaScript.

Inte för att det är bäst, utan för att det är enklast att komma igång. Då kan du ha vilken dator du vill.

Hitta en bok som lär ut javascript från början och se till att du skriver in all kod, inte kopierar.

När du väl är klar med den boken kommer du kunna så pass mycket om programmering generellt sett att du kan gå vidare med nya utmaningar.
  • monty
    Men definitivt ska du ha en tryckt bok, det kommer att hjälpa dig väldigt mycket.
  • UPPERCASE
    Binary skrev 2013-12-29 20:47:03 följande:

allt beror på vad du vill programmera.

Själv föredrar jag att arbeta med posixbaserade system, förslagsvis av BSD typ, men det funkar inget vidare med .net.

Det finns massvis med siter som ger dig bra pointers och lär dig saker, google är din vän, testa "språk tutorials" där du byter ut ordet språk mot det programspråk som du är intresserad av. Spara citationstecknen.

Du syftar tydligen på UN*X baserade system.

POSIX är inget ett system är baserat på utan en standard som uppfylls eller inte av ett system, POSIX står för Portable Operating System Interface (eXchange) och betyder enbart att systemet har ett API (Application Programmer Interface) som är baserat på någon av POSIX standarderna. 

De flesta system idag är mer eller mindre nära på 100% POSIX kompatibla, inklusive Windows. 

Att följa POSIX standarden är ett av kraven för att bli ett certifierad UNIX.

.NET fungerar förövrigt utmärkt på UN*X system, men man använder Mono istället för Microsofts CLR (Common Language Runtime). 
    Don't make me use UPPERCASE.
Svar på tråden kan jag bli programmerare??