• Anonym (programmera)

kan jag bli programmerare??

Hej. Jag är närmare trettio och funderar på att börja plugga. Jag har läst att det är stor brist inom IT - sektorn och funderar därför på att läsa programmering. Det som avskräcker mig är att det är så få tjejer som läser detta. Kommer det vara möjligt för mig att få jobb som nyutexad kvinna 30 +??

• Svar på tråden kan jag bli programmerare??
  • datanörd
    UPPERCASE skrev 2013-12-30 08:34:10 följande:
    Än .NET? 

Assembler är inte "svårt" som många tycks få för sig, nackdelen är att assembler sällan är portabelt. Och det är ett ganska "verbose" språk så det kan vara svårt för någon extern part att sätta sig in i ett assembler program utan tydlig dokumentation. 

Med portabelt så menar jag inte enbart mellan olika typer av processorer utan mellan olika typer system också, 
    Windows skickar tex inte argument på samma sätt som ex linux gör. Så om du vill släppa ditt program för ett annat system måste du spendera mycket tid på att modifiera stora delar för att få det att fungera. 

Det finns ingen med rätt prioriteringar som skriver program helt i assembler idag, däremot är det väldigt vanligt och kommer sannolikt förbli så för alla översiktlig framtid att man skriver om specifika funktioner i assembler för det kan ibland finnas stora mängder prestanda att hämta genom att göra det. 
    Nuförtiden har de flesta kompilatorerna blivit så bra att man sällan vinner så mycket på att skiva en specifik funktion i assembler....det man vinner i prestanda  förlorar man i läsbarhet (men visst finns det fortfarande specifika fall där det är som du skriver..)
  • UPPERCASE
    datanörd skrev 2013-12-31 01:07:20 följande:
    Nuförtiden har de flesta kompilatorerna blivit så bra att man sällan vinner så mycket på att skiva en specifik funktion i assembler....det man vinner i prestanda  förlorar man i läsbarhet (men visst finns det fortfarande specifika fall där det är som du skriver..)
    Nej det har de inte, det är en myt.

Jag jobbar med detta dagligen. Ja man förlorar i läsbarhet men läsbarhet betyder inte något i sammanhang där man kan vinna hundratusentals kr på att komma undan med mindre dyr hårdvara om samma algoritm går att optimera. 

En kompilator genererar generellt bättre kod än en nybörjare (Dvs någon som inte inser sammanhanget mer än vad instruktionerna gör) på assembler, men jämfört med någon som kan det så har den inte en chans och framförallt är problemet att kompilatorer omöjligt kan veta vad du vill utföra.
    Don't make me use UPPERCASE.
  • UPPERCASE

Sen i sammanhanget så om det inte är självklart så är förstås A och O att man väljer rätt algoritm till att börja med, men utan tvekan kan du minst höja prestanda på med 10% på i princip vilken algoritm som helst om du hand kodar den.

Det finns förutom (självklara) saker som att man lägger upp data på ett bra sätt i cachen, mängder med instruktioner på de flesta platformar som en kompilator under några omständigheter kommer generera. 

Optimeringstekniker för kompilatorer är lååååångt från optimala, men de gör ett acceptabelt jobb överlag men att skriva ett helt program i assembler tex är inget jag förespråkar med detta, optimering gör man på hotspots som man profilerar fram i de flesta fall. dvs kod som anropas ofta- detta är också något som en kompilator har svårt att förstå ibland då det inte alltid går att förutsäga vid kompileringstillfället hur koden kommer köras, JITar kan däremot göra detta så klart, men en JIT har istället andra nackdelar.

• UPPERCASE

Detta är en ganska hyfsad post (Visserligen nästan 4 år gammal, men samma sak gäller fortfarande. Inget magiskt har hänt på kompileringsfronten de senaste 4 åren) som beskriver hur det är, även om han enbart optimerar genom att modifera C koden. http://lbrandy.com/blog/2010/06/you-cant-beat-a-good-compile/

• Anonym (datanörd 2)
    UPPERCASE skrev 2013-12-31 01:27:43 följande:
    Detta är en ganska hyfsad post (Visserligen nästan 4 år gammal, men samma sak gäller fortfarande. Inget magiskt har hänt på kompileringsfronten de senaste 4 åren) som beskriver hur det är, även om han enbart optimerar genom att modifera C koden. lbrandy.com/blog/2010/06/you-cant-beat-a-good.../
    Du har absolut rätt......tänkte dock på ett betydligt större tidsperspektiv...säg 10-15 år.

Från artikeln du posta..

"With careful hand holding, you can get a compiler to make fast code. In that case, it can become difficult to beat a compiler with hand-optimized code. But that is not because the compiler is so good, but because you are so good at getting the compiler to make the code you want."

En viktig aspekt... =)
  • Venne

Tycker det är intressant att ni i denna tråden pratar i de termerna ni gör till totala nybörjare. Tänker att det borde vara en stor nackdel i kommunikationen med kunder som inte är insatta i vad ni gör, utan bara är ute efter ett särskilt resultat. Vilket leder mig till att tro att min socionombakgrund kan vara av nytta i en bransch som er, eftersom jag kanske är mer van att möta människor där de är istället för att utgå från mig själv. Men då ska jag förstås först klara en utbildning och få ett jobb

Om vi provar en ny approach:

Jag är bra på att ta kontakt med nytt folk, skapa relationer och få en helhetsbild av vad som ska göras. Jag tycker om att jobba under deadline med tydligt mål och se tydliga resultat. Jag har gärna flera projekt igång samtidigt. Jag är bra på att snöa in på detaljer och vill få det perfekt. Kan göra research en vecka om så krävs. Jag är estetiskt lagd på ett ganska visuellt sätt. Gillar färg och form. Avskyr när saker är korkat upplagda så att det blir besvärligt att använda. Vill göra saker bättre och mer effektiva.

Vad tror ni jag hade gillat utifrån det?

• UPPERCASE
    Venne skrev 2013-12-31 15:53:13 följande:
    Tycker det är intressant att ni i denna tråden pratar i de termerna ni gör till totala nybörjare. Tänker att det borde vara en stor nackdel i kommunikationen med kunder som inte är insatta i vad ni gör, utan bara är ute efter ett särskilt resultat. Vilket leder mig till att tro att min socionombakgrund kan vara av nytta i en bransch som er, eftersom jag kanske är mer van att möta människor där de är istället för att utgå från mig själv. Men då ska jag förstås först klara en utbildning och få ett jobb

Om vi provar en ny approach:
    Jag är bra på att ta kontakt med nytt folk, skapa relationer och få en helhetsbild av vad som ska göras. Jag tycker om att jobba under deadline med tydligt mål och se tydliga resultat. Jag har gärna flera projekt igång samtidigt. Jag är bra på att snöa in på detaljer och vill få det perfekt. Kan göra research en vecka om så krävs. Jag är estetiskt lagd på ett ganska visuellt sätt. Gillar färg och form. Avskyr när saker är korkat upplagda så att det blir besvärligt att använda. Vill göra saker bättre och mer effektiva.

Vad tror ni jag hade gillat utifrån det?
    Kundkontakt har säljare hand om. Deras språk är ungefär...

Kunden: Skulle ni kunna göra det här?
    Säljare: Jajamän
    Kunden: När har ni det klart då?
    Säljare: i morgon

Det beror på hur du menar med effektivare, vi har en avdelning som jobbar med "Human Experience", dvs designa användargränsnittet så lätt användbart som möjligt. (Sen har jag ibland personliga åsikter om att de inte alltid har samma åsikt som mig i vad som är lättanvänt, för mig innebär lättanvänt något som liknar Apples produkter, få val; tydliga gränssnitt osv. Men det är en annan historia)

Men det låter som du är mer intresserad av design än utveckling i sig. Du bör tänka på att systemutveckling är mesta dels icke visuella saker. Att om en grafiker vill ha ett visst beteende är det din uppgift att försöka lösa detta på bästa möjliga sätt.

Själv har jag varit på nästan alla områden i den produkt vi har (utom just design då för det är inte min fallenhet även om jag kan göra vad jag tycker är acceptabel design, så har det väl sällan "pricken över i:t" när jag pillat på det.).

Sen är det ju självklart så att de flesta av oss kan förklara för en icke insatt person hur något fungerar men det är lättare att använda etablerade termer och förkortningar när man pratar med andra som sysslar med samma sak.

Jag rekommenderar i vilketfall, försök satsa på ett jobb som intresserar dig istället för att bry dig om lönenivåer osv.
    Gör du ett bra jobb så kommer du få lön där efter och om man inte är intresserad så blir det sällan ett bra jobb utan man gör nog minsta möjliga för att lösa sin uppgift.
  • UPPERCASE

Kanske ska förtydliga, jag har varit nästan överallt inom utvecklingen på det företag jag jobbar på senaste 2 åren har jag inte jobbat med produktutveckling som sådan utan istället varit på forskning eller nu senast så knoppades vi av till en optimeringsgrupp som uteslutande jobbar med att optimera delar av produkten.

Men när jag jobbade med produktutveckling så hade jag aldrig kontakt med kunderna i sig, det närmsta man kom var om man fick flyga till någon kund och lösa problem eller undersöka saker på plats. Men då interagerar man med deras tekniker så det är sällan något problem att prata tekniskt då.

När jag var på forskning så var man ofta involverad i demo utveckling, dvs produkter som visades upp på mässor och inte allt för sällan var det snabba experimentella saker som ansågs "inne" vid tidpunkten och som man 99% av fallen skrev helt nytt, dvs icke tidstestad kod. Som resultat av detta fick man ofta följa med säljarna på mässor och ibland medans man var i "standby" ifall något skulle gå fel, så var man med och demonstrerade eller informerade om produkten. Problemet är väl snarast för min del att jag avskyr att ljuga för folk och det är tyvärr något som händer uteslutande i den här branchen. Det är aldrig ett företag som har en produkt klar som de säljer till någon, man presenterar tidsplaner som är helt orealistiska osv.
    Så medans själva kommunikationen i sig inte är så svår så är det andra delar som är ganska obehagliga i sammanhanget.

• Anonym (Programmerare 2)
    monty skrev 2013-12-28 21:16:49 följande:
    Jag skulle aldrig någonsin föreslå Java till någon som ska lära sig programmera.
    Håller med Dig fullständigt! Något enklare först (såsom C++ eller Pascal) och Java - därefter!!!!

• Anonym (lite hjälp)
    Anonym (Programmerare 2) skrev 2014-01-03 21:20:16 följande:
    Håller med Dig fullständigt! Något enklare först (såsom C++ eller Pascal) och Java - därefter!!!!

jasså, varför det? är det för att du tycker att java är mer komplicerat än de andra? jag har börjat med java och har inte haft problem. men det är ju självklart från person till person..
Svar på tråden kan jag bli programmerare??