Venne skrev 2013-12-31 15:53:13 följande:
Tycker det är intressant att ni i denna tråden pratar i de termerna ni gör till totala nybörjare. Tänker att det borde vara en stor nackdel i kommunikationen med kunder som inte är insatta i vad ni gör, utan bara är ute efter ett särskilt resultat. Vilket leder mig till att tro att min socionombakgrund kan vara av nytta i en bransch som er, eftersom jag kanske är mer van att möta människor där de är istället för att utgå från mig själv. Men då ska jag förstås först klara en utbildning och få ett jobb
Om vi provar en ny approach:
Jag är bra på att ta kontakt med nytt folk, skapa relationer och få en helhetsbild av vad som ska göras. Jag tycker om att jobba under deadline med tydligt mål och se tydliga resultat. Jag har gärna flera projekt igång samtidigt. Jag är bra på att snöa in på detaljer och vill få det perfekt. Kan göra research en vecka om så krävs. Jag är estetiskt lagd på ett ganska visuellt sätt. Gillar färg och form. Avskyr när saker är korkat upplagda så att det blir besvärligt att använda. Vill göra saker bättre och mer effektiva.
Vad tror ni jag hade gillat utifrån det?
Kundkontakt har säljare hand om. Deras språk är ungefär...
Kunden: Skulle ni kunna göra det här?
Säljare: Jajamän
Kunden: När har ni det klart då?
Säljare: i morgon
Det beror på hur du menar med effektivare, vi har en avdelning som jobbar med "Human Experience", dvs designa användargränsnittet så lätt användbart som möjligt. (Sen har jag ibland personliga åsikter om att de inte alltid har samma åsikt som mig i vad som är lättanvänt, för mig innebär lättanvänt något som liknar Apples produkter, få val; tydliga gränssnitt osv. Men det är en annan historia)
Men det låter som du är mer intresserad av design än utveckling i sig. Du bör tänka på att systemutveckling är mesta dels icke visuella saker. Att om en grafiker vill ha ett visst beteende är det din uppgift att försöka lösa detta på bästa möjliga sätt.
Själv har jag varit på nästan alla områden i den produkt vi har (utom just design då för det är inte min fallenhet även om jag kan göra vad jag tycker är acceptabel design, så har det väl sällan "pricken över i:t" när jag pillat på det.).
Sen är det ju självklart så att de flesta av oss kan förklara för en icke insatt person hur något fungerar men det är lättare att använda etablerade termer och förkortningar när man pratar med andra som sysslar med samma sak.
Jag rekommenderar i vilketfall, försök satsa på ett jobb som intresserar dig istället för att bry dig om lönenivåer osv.
Gör du ett bra jobb så kommer du få lön där efter och om man inte är intresserad så blir det sällan ett bra jobb utan man gör nog minsta möjliga för att lösa sin uppgift.