Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (programmera)

kan jag bli programmerare??

Hej. Jag är närmare trettio och funderar på att börja plugga. Jag har läst att det är stor brist inom IT - sektorn och funderar därför på att läsa programmering. Det som avskräcker mig är att det är så få tjejer som läser detta. Kommer det vara möjligt för mig att få jobb som nyutexad kvinna 30 +??

• Svar på tråden kan jag bli programmerare??
  • MikNis
    UPPERCASE skrev 2013-12-30 08:20:18 följande:
    Du syftar tydligen på UN*X baserade system.

POSIX är inget ett system är baserat på utan en standard som uppfylls eller inte av ett system, POSIX står för Portable Operating System Interface (eXchange) och betyder enbart att systemet har ett API (Application Programmer Interface) som är baserat på någon av POSIX standarderna. 

De flesta system idag är mer eller mindre nära på 100% POSIX kompatibla, inklusive Windows. 

Att följa POSIX standarden är ett av kraven för att bli ett certifierad UNIX.

.NET fungerar förövrigt utmärkt på UN*X system, men man använder Mono istället för Microsofts CLR (Common Language Runtime). 
    Är det inte enklare att programera i assembler?  
  • UPPERCASE
    MikNis skrev 2013-12-30 08:21:21 följande:
    Är det inte enklare att programera i assembler?  
    Än .NET? 

Assembler är inte "svårt" som många tycks få för sig, nackdelen är att assembler sällan är portabelt. Och det är ett ganska "verbose" språk så det kan vara svårt för någon extern part att sätta sig in i ett assembler program utan tydlig dokumentation. 

Med portabelt så menar jag inte enbart mellan olika typer av processorer utan mellan olika typer system också, 
    Windows skickar tex inte argument på samma sätt som ex linux gör. Så om du vill släppa ditt program för ett annat system måste du spendera mycket tid på att modifiera stora delar för att få det att fungera. 

Det finns ingen med rätt prioriteringar som skriver program helt i assembler idag, däremot är det väldigt vanligt och kommer sannolikt förbli så för alla översiktlig framtid att man skriver om specifika funktioner i assembler för det kan ibland finnas stora mängder prestanda att hämta genom att göra det. 
    Don't make me use UPPERCASE.
  • Venne

Det blev Python av ren slump. Hittade en 3hp distanskurs på KTH som går igenom lite grunder i programmering. Började på det igår kväll och det var förvirrande men kul!

• Anonym (programmerare)

Nu kanske jag är lite avskräckande, men de bra programmerare vi anställer har studerat i många år och suttit uppe i eget intresse hela nätter i typ 10 år eller mer. Ingen har gått en kvällskurs för att det verkade "kul".

• pojkens

vill du programmera är det bättre att satsa på en ren systemvetare/programmerarutbilning, inte datalogi på kth. civilingenjörsprogrammen är långa och innehåller en massa annat. visst, det är bra att ha en civ ing/master examen , men de bästa programmerarena är nödvändigtvis inte civ inge. 

programmering behvös alltid. det saknas programmerare på arbetsmarknaden,. 

Vill du syssla med web eller backend? 
    Alltid bra att kunna de stora obejktorienterade språket, c# , java. c++ körs oftast av beräknignstunga företag då det är tyngre. 

men för webb är det rätt mycket javascript, windows forms eller MWC. FInns mycekt att lräa sig. du kommer itne lära sig allt i en utbildning , men grunderna och sen beroende på vart du hamanr så blir du bättre. Det kommer nya tekniker och språk årligen så man lär sig sedan det man sysslar med och behvöer. 

kör hårt!! 

• UPPERCASE

Jag vill påpeka att det finns annat än "webb" och "backend" som man kan jobba med också.

• Venne

Alltså, sakta ner lite Jag läser 3(!) poäng på distans för att få en första inblick i programmeringens värld. Jag kan inte ta beslut om något jag har noll kunskap eller erfarenhet kring. Jag kan inte välja backend utan att förstå vad det betyder. Jag försöker få en liten grund att stå på för att börja förstå och lära mig. Självklart tror jag inte att jag ska jobba med det efter en pyttekurs! Men man söker inte in till ett andra universitetsprogram utan att ha en susning om vad man ger sig in på. Jag siktar inte heller på att bli bäst på programmering. Är det nödvändigt för att få ett någorlunda vettigt jobb att ha programmerat hela nätterna i åratal?

• UPPERCASE
    Venne skrev 2013-12-30 20:02:25 följande:
    Alltså, sakta ner lite Jag läser 3(!) poäng på distans för att få en första inblick i programmeringens värld. Jag kan inte ta beslut om något jag har noll kunskap eller erfarenhet kring. Jag kan inte välja backend utan att förstå vad det betyder. Jag försöker få en liten grund att stå på för att börja förstå och lära mig. Självklart tror jag inte att jag ska jobba med det efter en pyttekurs! Men man söker inte in till ett andra universitetsprogram utan att ha en susning om vad man ger sig in på. Jag siktar inte heller på att bli bäst på programmering. Är det nödvändigt för att få ett någorlunda vettigt jobb att ha programmerat hela nätterna i åratal?
    Frontend och backend är termer för att beskriva systemarkitektur. 

Överlag så innebär det att en frontend är den del som visas mot användaren, backend är den del som hanterarbakom kulisserna ofta är termerna client och server synonymt.

Så backend är alltså generellt det som jobbar som du inte ser medans frontend generellt är gränsnittet utåt.
  • Venne

Hör inte allt detta ihop? Kan man jobba med det ena utan det andra?

• UPPERCASE
    Venne skrev 2013-12-30 23:03:49 följande:
    Hör inte allt detta ihop? Kan man jobba med det ena utan det andra?
    Ja, som sagt termerna kan tillämpas på olika delar av en produkt också vad som är en backend för något kan vara en frontend för något annat så det är väldigt abstrakta termer. 

Men jag gissar i sammanhanget så var innebörden om du vill syssla med design/hemsidosnickrande eller affärslogik på servern. 
    Beroende på produkt så kan affärslogik vara hur stort som helst, vi har ca 5 komponenter på vår backend där det sitter totalt ca 400 personer och jobbar enbart på dessa delar, medans ca 80 jobbar med vår frontend.
    Vissa jobbar med båda delar medan andra valt att fokusera på det ena eller det andra, vår klient har ganska mycket logik också (eftersom produkten ska hantera situationer utan en server backend också).
Svar på tråden kan jag bli programmerare??