• Anonym (programmera)

kan jag bli programmerare??

Hej. Jag är närmare trettio och funderar på att börja plugga. Jag har läst att det är stor brist inom IT - sektorn och funderar därför på att läsa programmering. Det som avskräcker mig är att det är så få tjejer som läser detta. Kommer det vara möjligt för mig att få jobb som nyutexad kvinna 30 +??

• Svar på tråden kan jag bli programmerare??
  • Anonym (programmera)
    Vinterankan skrev 2013-12-29 07:10:59 följande:
    Om du läser systemvetenskap så kommer du inte ha några problem att få jobb sedan. Men du måste ju först ha betyg för att komma in och sedan tillräckligt med läshuvud för att klara av programmet. Annars så finns det kortare utbildningar på 1-2 år där man sedan typ jobbar i supporten hos företag som driftar IT, googla supporttekniker så kan du se lite.

Betygen är inga problem
  • Anonym (programmera)
    Kevin2011 skrev 2013-12-29 07:37:45 följande:
    Bli grym på html och css säger jag som jobbar som webb-ad. De flesta som bryter sidor som jag jobbat med är grymt duktiga på att programmera men att få till (och se!) detaljer på en webbsida verkar väldigt svårt i de flesta fall.

Att du är Kvinna och 30+ tror jag är en fördel. Många programmerare är unga och, förlåt, lite svårpratade. Du kommer trolig vara eftertraktad om du är öppen och enkel att jobba med.

Är det enkelt att få jobb med webb?? Jag läser ett program på deltid distans om just webb tjänster. Jag tänkte läsa några kurser om programmering i höst då det inte ingår så mycket programmering i denna utbildning. Vilken programmering bör jag läsa om jag är intresserad av att jobba med webb??
  • Binary
    Anonym (programmera) skrev 2013-12-29 10:46:22 följande:

Är det enkelt att få jobb med webb?? Jag läser ett program på deltid distans om just webb tjänster. Jag tänkte läsa några kurser om programmering i höst då det inte ingår så mycket programmering i denna utbildning. Vilken programmering bör jag läsa om jag är intresserad av att jobba med webb??

C sharp, .net och php

Till viss del kan perl även hjälpa, men det är tveksamt i dagsläget.

• Anonym (programmera)

Vad är C Sharp ??

• Anonym (programmera)
    EnLitenSvamp skrev 2013-12-29 10:54:51 följande:
    Du kan bli vad du vill.

Det vette sjutton...
  • Anonym (mhm)
    EnLitenSvamp skrev 2013-12-29 10:54:51 följande:
    Du kan bli vad du vill.
    Precis. Men försök att inte bli en sådan tråkmåns som i en sådan här tråd tjafsar sinsemellan om vilka språk du skall eller inte skall börja med.
    Programmerarfolk älskar att tuppa sig och veta bäst.
  • Iarwain

Att jobba med "webb" är väldigt brett. Det skulle kunna betyda allt mellan grafisk layout till funktionell programmering för "big data"-hantering, Själv använder jag upp till 5 olika språk för att hantera olika funktionalitet inom en bransch baserad på djupt kunnande inom fysik. Så ett sätt att angripa vad du vill läsa kan vara att välja vilken bransch du vill jobba inom. Du nämnde något om sköterska, då kanske vården är något som intressera dig. Funktionell programmering av realtidssystem inom vården kanske kan vara något att satsa på? Det är något jag tror är framtidssäkert, då det är svårt att outsource:a till låglöneländer.

• Kasperina

Att jobba inom ITsektorn som kvinna är toppen, och det är enkelt att få jobb med just för att det är så liten andel kvinnor som sysslar med det och många företag vill öka andelen anställda kvinnor. Det man MÅSTE ha är dock en god portion humor och förmåga att inte ta saker alltför personligt  Det är på många ställen en lite "grabbig" stämning och har man svårt att ta det så kan man få svårt att hitta ett jobb man verkligen trivs med.
    Vilket "språk" du vill lära dig är egentligen inte viktigt, utan mer vilken sektor. Kan man programmera i ett språk så kan man enkelt lära sig fler. Med det sagt så är Java mer "klassisk" programmering än tex C# (C sharp) och kan därför vara bättre att börja med om man vill ha lite bredd på sin utbildning.
    Personligen skulle jag satsa på universitetsutbildning framför enstaka "språk-kurser" då det ger en större bredd och därigenom större urval på jobb senare.

Svar på tråden kan jag bli programmerare??