Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (programmera)

kan jag bli programmerare??

Hej. Jag är närmare trettio och funderar på att börja plugga. Jag har läst att det är stor brist inom IT - sektorn och funderar därför på att läsa programmering. Det som avskräcker mig är att det är så få tjejer som läser detta. Kommer det vara möjligt för mig att få jobb som nyutexad kvinna 30 +??

• Svar på tråden kan jag bli programmerare??
  • Oktagon
    UPPERCASE skrev 2013-12-31 01:13:06 följande:
    Nej det har de inte, det är en myt.

Jag jobbar med detta dagligen. Ja man förlorar i läsbarhet men läsbarhet betyder inte något i sammanhang där man kan vinna hundratusentals kr på att komma undan med mindre dyr hårdvara om samma algoritm går att optimera. 

En kompilator genererar generellt bättre kod än en nybörjare (Dvs någon som inte inser sammanhanget mer än vad instruktionerna gör) på assembler, men jämfört med någon som kan det så har den inte en chans och framförallt är problemet att kompilatorer omöjligt kan veta vad du vill utföra.

Fast nu är det faktiskt så att ASM inte alls är så vanligt om du ser till det stora hela. Det kanske är det i någon nisch som du jobbar inom, men generellt sett så är det mycket ovanligare. Prestanda vinns idag främst genom algoritmiska förändringar, inte genom att köra färre instruktioner.

Det finns alltid någon inbiten gammal gubbe som vägrar släppa sitt gamla favoritspråk, eller de som tycker det är prestige i att skriva nära hårdvaran. Men för oss som vill vara både produktiva och skriva kod med god prestanda så finns det andra alternativ.

Med det inte sagt att ASM inte efterfrågas, för det gör det. Men det är en helt annan sak att det skulle vara "väldigt vanligt" - vilket är rent påhitt.

• sötare

Hej ts! 
    Självklart kan du plugga programmering. Jag är själv nybliven grafisk produktionsledare och ska nu i vår studera programmering för att bredda mig på arbetsmarknaden. Kan jag så kan du :) 

• Anonym (programmera)
    sötare skrev 2014-01-03 23:29:34 följande:
    Hej ts! 
    Självklart kan du plugga programmering. Jag är själv nybliven grafisk produktionsledare och ska nu i vår studera programmering för att bredda mig på arbetsmarknaden. Kan jag så kan du :) 
    Låter toppen!! Vad ska du plugga?

Jag funderar på högskoleexamen inom informatik mot webb och sedan bygga på med kurser i java-programmering.

Kan man få jobb på det?
  • sötare
    Anonym (programmera) skrev 2014-02-09 12:24:24 följande:
    Låter toppen!! Vad ska du plugga?

Jag funderar på högskoleexamen inom informatik mot webb och sedan bygga på med kurser i java-programmering.

Kan man få jobb på det?
    Jag studerar ett kurspaket inom programmering på kvartsfart via blekinge tekniska högskola och på distans. Just nu håller vi på med css, php oht htlm. 

Det finns jobb dock finns det många som jobba inom detta men ser man till att bli bra och visa sina framfötter så kan man få jobb. 
  • Anonym (Exakt)
    monty skrev 2013-12-28 21:33:51 följande:
    YH-utbildning då kan du inte räkna med att ubildningen kommer hjälpa dig något överdrivet. Om du däremot har ett väldigt stort intresse så kan YH vara en knuff. Men du kommer behöva slita mycket utanför utbildningen.

Även högskola så kommer du behöva lägga en hel del jobb på att lära dig och driva din vilja.

Självlärda programmerare är många gånger högre värderade för att de har ofta ett intresse som inte går att matcha med något annat. Men de hetast självlärda har varken familj eller fritid kring annat.
    Precis! Jag läste ett år till systemvetare men hoppade av. Det är precis som du beskriver och från min klass de som fått jobb är killar som kunde programmering redan innan utbildning.

Lycka till TS!
  • Agdaa

Jag är tjej och har gått systemvetarlinjen. Ingen dans på rosor men är man envis så går det :)

• Anonym (Roligt jobb)

Jag blev färdig systemvetare 95 och har jobbat som utvecklare i många år. På det flesta arbetsplatser jag har varit, har jag varit ensam tjej. Har programmerat i C++, C#, PL-SQL, Java etc. Har alltid älskat programmering och ibland har det känts som att få betalt för att lösa Sudoku på arbtestid. Jag älskar Sudokus. När mitt barn var litet kunde jag jobba mycket hemifrån och det har varit ett väldigt praktiskt jobb, när man hade småbarn.

Jag har hela tiden byggt på med nya programspråk - genom att läsa distanskurser på högskolan på kvällarna. Jag tror jag har en lite konstig begåvning, för jag kan nästa läsa vilket kod som helst ..i vilket programspråk som helst och så ser jag liksom framför mig hur det fungerar och speciellt var det inte fungerar.

De senaste åren har jag blivit mer projekledare...tyvärr ...det är inte lika roligt som att programmera. Ett tag hade jag ett jobb där jag reste över hela Europa och Usa i perioder - det var ganska roligt. Nu är jag lite chef och får bara bestämma vad andra skall programmera - känns lite orättvist. Jag tjänar över 50 000 i månaden och kan jobba hemifrån när jag vill nästan.  

• myskudden
    Anonym (Roligt jobb) skrev 2014-02-09 22:52:16 följande:
    Jag blev färdig systemvetare 95 och har jobbat som utvecklare i många år. På det flesta arbetsplatser jag har varit, har jag varit ensam tjej. Har programmerat i C++, C#, PL-SQL, Java etc. Har alltid älskat programmering och ibland har det känts som att få betalt för att lösa Sudoku på arbtestid. Jag älskar Sudokus. När mitt barn var litet kunde jag jobba mycket hemifrån och det har varit ett väldigt praktiskt jobb, när man hade småbarn.

Jag har hela tiden byggt på med nya programspråk - genom att läsa distanskurser på högskolan på kvällarna. Jag tror jag har en lite konstig begåvning, för jag kan nästa läsa vilket kod som helst ..i vilket programspråk som helst och så ser jag liksom framför mig hur det fungerar och speciellt var det inte fungerar.

De senaste åren har jag blivit mer projekledare...tyvärr ...det är inte lika roligt som att programmera. Ett tag hade jag ett jobb där jag reste över hela Europa och Usa i perioder - det var ganska roligt. Nu är jag lite chef och får bara bestämma vad andra skall programmera - känns lite orättvist. Jag tjänar över 50 000 i månaden och kan jobba hemifrån när jag vill nästan.  
    låter intressant!

hur mycket programmering får du göra i din chefsroll kontra hur mycket planering/annat behöver du göra?
    jag gillar också programmering och studerar det just nu. men jag gillar det kanske inte lika mycket som du och skulle nog trivas mer i en planeringsroll. men svårt att komma dit direkt antar jag..
  • Anonym (Mr M)
    Anonym (Roligt jobb) skrev 2014-02-09 22:52:16 följande:

Marry me!
  • Anonym (Roligt jobb)

Mr M - vad är du intresserad av ...mina programmeringskunskaper eller min lön ?

• Anonym (programmera)

Gammal tråd men jag vågade! Nu läser jag programmering för fullt. Kul men svårt!

• miapia

Härligt att du vågade! Det vore verkligen roligt med fler tjejer inom it.

• Anonym (Prova)

Min man anställer programmerare. Han bryr sig inte om kön utan bara kompetens. En av de bästa han jobbat med var en tjej.

Viktiga egenskaper:

Kompetens
    Samarbetsförmåga
    Synen på att utvecklas och prova nytt. (Tycker man att man störst och bäst på intervjun går man bort även om man är duktig)

• AnoHym

Hej,

funderar på System- och Webbutveckling (agila metoder, JavaScript) nu i höst, en tvåårig YH-utbildning. Har tidigare lärt mig lite HTML och CSS för att testa på. Kommer även ta en preparandkurs i C#.

Skulle ni rekommendera YH-utbildningar? Erfarenheter? Har hört att det är mer som ett vuxendagis.

Det skiljer sig såklart från person till person, men hur mycket tid uppskattar ni att man lägger ner varje dag?

Anställer arbetsgivaren hellre någon från en "riktig" högskole/univeristetsutbildning än någon som gått på YH?

Vad har ni för tips till någon som Vill plugga inom detta område? Allt är uppskattat.

mvh

• Anonym (sthlm)
    AnoHym skrev 2016-04-12 15:11:19 följande:

Hej,

funderar på System- och Webbutveckling (agila metoder, JavaScript) nu i höst, en tvåårig YH-utbildning. Har tidigare lärt mig lite HTML och CSS för att testa på. Kommer även ta en preparandkurs i C#.

Skulle ni rekommendera YH-utbildningar? Erfarenheter? Har hört att det är mer som ett vuxendagis.

Det skiljer sig såklart från person till person, men hur mycket tid uppskattar ni att man lägger ner varje dag?

Anställer arbetsgivaren hellre någon från en "riktig" högskole/univeristetsutbildning än någon som gått på YH?

Vad har ni för tips till någon som Vill plugga inom detta område? Allt är uppskattat.

mvh

Riktigt universitet/högskola (KTH/SU (dock helst ej DSV), Chalmers/GU, LTH, Uppsala, Luleå, LiTH) är bäst både i perspektivet att få jobb och att få bra löneutveckling. YH är mer som gymnasium i termer av djup, dvs inte djupt alls. Man får lära sig specifika programmeringsspråk men inte särskilt mycket om algebra, kombinatorik eller datalogi. Djupet är bra att ha för att kunna utvecklas. Även om det förstås finns både autodidakter och YH-folk som är duktiga.

Jag anställer också programmerare. Riktig högskoleutbildning är inte avgörande men trumfar YH. Även oavslutad högskoleutbildning trumfar YH i min bok.
  • Anonym (programmerar)

Jag har 4 års utbildning och jobbar som programmerare. 

Jag trodde aldrig jag skulle hamna här, utan började med en datakurs för att jag tänkte att det är bra att ha. Jag är inte datanörd i grunden som många av mina kollegor.  Det saknar jag lite. Många kan så mycket mer än det man lärt sig på utbildningen. 

Ärligt talat så är jag inte lika vass som de flesta av mina kollegor. Jag är runt 40 och inte sällan får jag gå och fråga nyutexade killar som är runt 25. Jag har genom åren jobbat med ett antal tjejer. Väldigt få av dom stannar som  som renodlade programmerare, men jag har gjort det och jag vet några få till. Många har blivit mellanchefer eller projektledare. Andra jobbar mer med design och liknande. 

Jag tror dock att jag är bra på andra saker som många av killarna missar. Jag kanske inte gräver ner mig så mycket utan har bättre helhets syn. Pratar med andra avdelningar för att samarbeta bättre. Med stort intresse för usablity får jag ibland en lite annan roll. Det gäller inte bara att göra saker rätt utan att göra rätt saker. Jag tror vi kompletterar varandra. 

Tror helt klart jag haft nytta av att vara tjej. Vi behövs.

Svar på tråden kan jag bli programmerare??