AnoHym skrev 2016-04-12 15:11:19 följande:
Hej,
funderar på System- och Webbutveckling (agila metoder, JavaScript) nu i höst, en tvåårig YH-utbildning. Har tidigare lärt mig lite HTML och CSS för att testa på. Kommer även ta en preparandkurs i C#.
Skulle ni rekommendera YH-utbildningar? Erfarenheter? Har hört att det är mer som ett vuxendagis.
Det skiljer sig såklart från person till person, men hur mycket tid uppskattar ni att man lägger ner varje dag?
Anställer arbetsgivaren hellre någon från en "riktig" högskole/univeristetsutbildning än någon som gått på YH?
Vad har ni för tips till någon som Vill plugga inom detta område? Allt är uppskattat.
mvh
Riktigt universitet/högskola (KTH/SU (dock helst ej DSV), Chalmers/GU, LTH, Uppsala, Luleå, LiTH) är bäst både i perspektivet att få jobb och att få bra löneutveckling. YH är mer som gymnasium i termer av djup, dvs inte djupt alls. Man får lära sig specifika programmeringsspråk men inte särskilt mycket om algebra, kombinatorik eller datalogi. Djupet är bra att ha för att kunna utvecklas. Även om det förstås finns både autodidakter och YH-folk som är duktiga.
Jag anställer också programmerare. Riktig högskoleutbildning är inte avgörande men trumfar YH. Även oavslutad högskoleutbildning trumfar YH i min bok.