• Anonym (programmera)

kan jag bli programmerare??

Hej. Jag är närmare trettio och funderar på att börja plugga. Jag har läst att det är stor brist inom IT - sektorn och funderar därför på att läsa programmering. Det som avskräcker mig är att det är så få tjejer som läser detta. Kommer det vara möjligt för mig att få jobb som nyutexad kvinna 30 +??

• Svar på tråden kan jag bli programmerare??
  • MikNis

först och främst ska du undersöka vart den stora bristen inom it finns.

Många itjobb utförs ju i indien och liknande länder.

Och sedan är it ett omfattande område

• monty
    Venne skrev 2013-12-28 21:38:44 följande:
    Jag har både familj och liknande, men har tyvärr inte CSN till mer än 2-3 år ungefär. Har inte stenkoll, tror det är till 2,5 år. Så jag har alltså en universitetsutbildning redan (socionom). Har lätt för att lära mig saker, är hyfsat smart och logiskt tänkande. Frågan är bara hur dessa utbildningar betraktas av de som anställer? Kommer man sorteras bort redan när man skickar in sitt cv, till förmån för civilingenjörer eller liknande? Eller kommer man ses som fullt tillräckligt utbildad? Får man göra arbetsprov inom branschen när man söker jobb eller hur vet de om man är duktig?
    Det beror på vilka jobb du söker.

Jag är självlärd sen 13-års ålder.

Jag gick en YH-utbildning och den fick mig in på ett företag som betalade mig under min praktik. Efter några år så hade jag så pass mycket erfarenhet att jag blir efterfrågad så gott som varje vecka.

Men jag har ett jättestort intresse och har en väldigt hög kunskapsnivå.

Får du för dig att göra slag i saken så hjälper jag gärna till att förklara marknaden och annat som kan vara svårt för nya.
  • Anonym (programmera)

Jag håller just nu på och ska starta en liten e-handel samt läser om webbprogrammering (enkla grunder). Om intresse är viktigt för branschen, är det då smartare för mig att satsa på just webbprogrammering?? Finns det jobb inom det området?? Vilka programmeringsspråk bör jag lära mig??

• monty
    Anonym (programmera) skrev 2013-12-28 21:57:36 följande:
    Jag håller just nu på och ska starta en liten e-handel samt läser om webbprogrammering (enkla grunder). Om intresse är viktigt för branschen, är det då smartare för mig att satsa på just webbprogrammering?? Finns det jobb inom det området?? Vilka programmeringsspråk bör jag lära mig??
    E-handel kan bli ganska stort och jag skulle vara försiktig.

Webbprogrammering är hett tips och troligen enklast att komma in i.

De mest fördelaktiga webprogrammeringsspråken är:

PHP (wordpress bygger på detta)
    Ruby (Kan vara lite svårt för nybörjare men populärt bland hippa ungdomar)
    Python (Populärt bland "hardcore"-pojkar)

Python är troligen lättast att komma igång med, men svårast att bli bra på.

PHP är "störst" bland mindre sidor.

Börja med att sätta målsättning till att skapa ett blogg-verktyg. För en helt ny person skulle jag uppskatta det till 2-3 månader av slit. Men när det väl är över kommer du få samla känsla som första gången du lärde dig cykla.
  • Anonym (programmera)
    monty skrev 2013-12-28 22:08:00 följande:
    E-handel kan bli ganska stort och jag skulle vara försiktig.

Webbprogrammering är hett tips och troligen enklast att komma in i.

De mest fördelaktiga webprogrammeringsspråken är:

PHP (wordpress bygger på detta)

Ruby (Kan vara lite svårt för nybörjare men populärt bland hippa ungdomar)

Python (Populärt bland "hardcore"-pojkar)

Python är troligen lättast att komma igång med, men svårast att bli bra på.

PHP är "störst" bland mindre sidor.

Börja med att sätta målsättning till att skapa ett blogg-verktyg. För en helt ny person skulle jag uppskatta det till 2-3 månader av slit. Men när det väl är över kommer du få samla känsla som första gången du lärde dig cykla.

E-handels bygger vi än så länge med en mall. När jag lär mig mer tänkte jag programmera den mer och mer själv. Mallen vi vi bygger i är inte speciellt bra men den får duga så länge.

De språken du pratar om låter bra men hur bakar man in dem i en examen och vilka jobb kan jag söka?? Drömmen är att få ett jobb på deltid vid sidan av min lilla e-handel. Just nu jobbar jag med helt annat än just IT.
  • monty
    Anonym (programmera) skrev 2013-12-28 22:44:53 följande:

E-handels bygger vi än så länge med en mall. När jag lär mig mer tänkte jag programmera den mer och mer själv. Mallen vi vi bygger i är inte speciellt bra men den får duga så länge.

De språken du pratar om låter bra men hur bakar man in dem i en examen och vilka jobb kan jag söka?? Drömmen är att få ett jobb på deltid vid sidan av min lilla e-handel. Just nu jobbar jag med helt annat än just IT.
    Vilka utbildningar som har olika språk är mycket trend, så det kommer komma och försvinna. Men kolla på kurser som handlar om webutveckling, webprogrammering så kommer det stå vilka språk de använder.

Undvik Webdesign (även om det är många heta kvinnor där :p)
  • Anonym (programmera)

Vad är webbdesign??

• o lyckan

Vem som helst är välkommen förutsatt att kompetens går före fördomar.

Lyckan är är när o:et kommer först
  • Anonym (jagmed)

Kör på!

Jag är en 21årig tjej som studerar systemutveckling (programmering ingår, webbutveckling, databas mm.)
    Utbildningen är 3år och jag tar examen nu i vår och är klar med utb nu när jag är 21 :)

Visst, det är mansdominerat, men jag har blivit erbjuden jobb från flera företag fast än jag inte är klar med min examen JUST för att jag är tjej och är attraktiv på arbetsmarknaden.
    Min klass bestod utav 60 killar och 6 tjejer i början. Idag strax innan examen är det 40 killar och jag och en annan tjej, alltså 2 tjejer.

Det är hög lön och ett jobb som är internationellt. :) DU får jobb var som helst.

• monty
    Anonym (programmera) skrev 2013-12-28 22:52:47 följande:
    Vad är webbdesign??
    Webb delas upp i många delar.

Två av de största är webdesign och webprogrammering.

Webdesignen är den som bestämmer hur sidan ska se ut och vad som går att klicka på etc.

Webprogrammerare ser till att sidan sparar data och att data hämtas när man besöker.
Svar på tråden kan jag bli programmerare??