• Granada

Fler med upprepade MA/MF som snart ska försöka igen?

Jag är 39 âr och har 3 MA i bagaget. Ett 2012 och tvâ 2013. De 2 första var ofostriga och den senaste stannade av i v:8. Jag ska nu fâ en utredning. Hoppas förstâs att det kan hjälpa och ge hopp oavsett om det är nâgot som är galet eller ej.

Vi har 2 barn sedan tidigare, 5 och 6 âr gamla. Flera menar pâ att jag ska vara nöjd med det och ibland kan jag tycka det jag med  Jag fâr nästan panik av tanken pâ ytterligare missfall! För varje dag blir dock längtan efter syskon starkare och starkare. Jag vill verkligen inte ge upp ännu. Tiden ligger ju inte pâ vâr sida heller med tanken pâ âldern och nu behöver vi vänta lite till i väntan pâ utredningen och resultat Rynkar på näsan Hoppas att kunna starta verkstad i mars.

Finns det fler där ute i liknande situaton som vill följas ât mot en lyckad graviditet? Som vill dela erfarenheter, tankar, oro och rädslor? Och förhoppningvis mycket hopp och glädje och mâlgâng med bebis?

• Svar på tråden Fler med upprepade MA/MF som snart ska försöka igen?
  • Granadatrâdstat

Lantis86: Det mâste vara dags när som helst för dig? Sâ spännande!

Ja, det är inget kul innan man vet..dâ jag är över 40 vet jag inte om jag vâgar vänta förlänge med att kolla. Här i Spanien fâr man ju KUB-test och det kanske är dumt att strunta i det. Sedan ska vi till Sverige när jag gàr in i vecka 12 och dâ vill jag helst veta. Mâste väl ta mig till barnmoskan för att se vad jag har för val...men det känns  som att man tillâter sigatt hoppas dâ, och det känns väldigt olycksbâdande.

• jamka
    Granadatrâdstat skrev 2015-05-27 21:37:15 följande:
    Lantis86: Det mâste vara dags när som helst för dig? Sâ spännande!

Ja, det är inget kul innan man vet..dâ jag är över 40 vet jag inte om jag vâgar vänta förlänge med att kolla. Här i Spanien fâr man ju KUB-test och det kanske är dumt att strunta i det. Sedan ska vi till Sverige när jag gàr in i vecka 12 och dâ vill jag helst veta. Mâste väl ta mig till barnmoskan för att se vad jag har för val...men det känns  som att man tillâter sigatt hoppas dâ, och det känns väldigt olycksbâdande.
    Håller tummarna att det går bra den här gången! Har du några barn? Du ger mig hopp!
  • Granada

Jamka: Ja, jag har 2 fantastiska pojkar. 7 och 8 âr

Igâr var jag till min läkare dâ jag fick migrän och inte fâr ta min medicin pga av graviditeten. Hon var väldig förtâende och sa att jag kunde sjukskriva mig om jag ville pga av riskgraviditet. Dock ville jag inte det, jobbet fâr tiden att gâ.
    Tog mig mod och boka tid till barnmorskan. Jag har inget större hopp. Oroar mig för lite symptom, men med mina pojkar hade jag knappt nâgra sympton alls. Det vara bara den 5:e graviditeten jag hade rejäla symtom och den ska jag väl inte gâ efter dâ den inte gick bra heller...

• jamka
    Granada skrev 2015-06-04 16:30:14 följande:
    Jamka: Ja, jag har 2 fantastiska pojkar. 7 och 8 âr smile1.gif

Igâr var jag till min läkare dâ jag fick migrän och inte fâr ta min medicin pga av graviditeten. Hon var väldig förtâende och sa att jag kunde sjukskriva mig om jag ville pga av riskgraviditet. Dock ville jag inte det, jobbet fâr tiden att gâ.
    Tog mig mod och boka tid till barnmorskan. Jag har inget större hopp. Oroar mig för lite symptom, men med mina pojkar hade jag knappt nâgra sympton alls. Det vara bara den 5:e graviditeten jag hade rejäla symtom och den ska jag väl inte gâ efter dâ den inte gick bra heller...
    Min son är också 7 år:) När hade du dina missfall, var det länge sedan? Vilken v. var du i? Jag fick missfall 2011, maj 2014 och december 2014 igen. Alla mellan v. 9 och 12. Jag förstår att du inte vågar att hoppas att det går vägen, jag känner samma när det gäller mig. Har man fått missfall tidigare så blir det svårt att slappna av, oh vad jobbigt:(  Håller tummarna och gläder mig med dig så länge det varar!
  • Lantis86
    Granada skrev 2015-06-04 16:30:14 följande:

Jamka: Ja, jag har 2 fantastiska pojkar. 7 och 8 âr

Den här graviditeten har jag nästan inte haft några symptom alls, bara drömt väldigt mycket... Så för mig har det varit väldigt bra, men jag vet att det inte går att sluta vara orolig. Hade ju känts bättre med symptom så man VET att allt är bra, men det är ju ändå inget som säger att allt är bra:/ Hoppas att det kommer gå lika bra för dig som för mig:D
  • Granada

Hej pâ er,
    Senaste missfallet hade jag januari 2014 sâ 1,5 âr sedan. Det andra hade jag juli 2013  och det första in maj 2013. Alla mina var MA, det första fick jag en liten blödning i vecka 6-7 tror jag. Ofostrig. Den andra kollade jag med VUL ca v 6, ocksâ ofostrig. Den 3:e "dog" i vecka 8, gjorde VUL v 6+5 och dâ var allt perfekt. Fick en liten blödning v 11, först dâ upptäckte jag att det inte var OK.

Önskar sâ att jag hade haft "vanliga" missfall. Nu vet jag sâ väl att jag kan gâ i evigheter utan tecken pâ att nâgot är fel. Jag har därför ocksâ valt att inte "slösa" pengar pâ falsk trygghet dâ jag lärt mig att det kan ta slut när som helst trots att allt ser toppen ut pâ VUL. Gàr bara pâ de vanliga kontrollerna, Första UL är i vecka 12 ändâ sâ jag kan hâlla mig.

Skillanden nu är att jag har mycket mer molvärk än de tidigare graviditeterna. Väldigt trött som jag var med första. Lätt illamâende som med andra sonen, känns nästan som inbillning, och lite ömma bröst som kommer och gâr lite. Sâ länge inga symptom upphör inbillar jag mig att det är OK. Hade ytterst svaga symtom med mina pojkar. Absolut inget med de ofostriga, ont i brösten och illamânde med 3:3 missfallet som allt upphörde när embriot dog.

Ja ja den som lever fâr se, nu har jag tjatat och upprepat mig

Lantis86: Gjorde nâgot tidigt VUL/UL?

• Granada

Hehe, har gâtt tillbaka i trâden, det blev en del ser jag Som jag jag har bestämt att avstâ. Det fâr bli i vecka 12 om jag inte börjar smâblöda...dâ fâr akuten kolla.

• jamka

Jag gjorde tidiga VUL/UL i v. 6 pga. en liten blödning men då var allt ok och sedan fick jag missfall. Alla mina 3 missfall var MA, jag hade starka symptom alla mina 4 graviditeter ändå till förlossningen (det första) och till själva missfallet och skrapningen (de tre senaste).

Jag har även jobbiga symptom varje månad mellan ägglossning och mens så varje månad tror jag att jag är gravid. Mycket varma händer och fötter plågar mig värst. Och menscykel har jag sedan några månader tillbaka på bara 24 dagar. Så det blir varma händer och fötter var tredje vecka i en vecka:(

Granada, jag skulle inte stå ut utan VUL till vecka 12. Jag tänkte att jag ska gå ca v. 7 eller 9 om jag blir gravid igen. Eller så fort jag börjar småblöda.

• Lantis86
    Granada skrev 2015-06-08 20:58:17 följande:

Hehe, har gâtt tillbaka i trâden, det blev en del ser jag Som jag jag har bestämt att avstâ. Det fâr bli i vecka 12 om jag inte börjar smâblöda...dâ fâr akuten kolla.

Jo jag gjorde 3 st, första 7+5, sen var annan vecka, sen skaffade jag en doppler efter v12... Var så himla rädd för MA, mitt första upptäcktes på RUL och det var riktigt tungt:/

Men det värsta är ju att man är ju nästan lika orolig fastän man gör VUL, man vet ju bara att det är bra för stunden sen blir man snabbt orolig igen:( Efter ultraljudet i vecka 12 kan man ju ändå slappna av mer, så klarar du dig dit utan att oroa dig allt för mycket är det ingen dum ide:)
  • Granada

Att man ändâ inte känner sig lugn ár det som avgjort mitt beslut. Det kostar ca 1000 kr för ett privat VUL. Ska jag betala det och sedan ändâ oroa mig för att jag vet att det kan ta slut vilken dag som helst? Bättre att lägga dom pengarna pâ de barn jag redan har eller köpa nâgot till bebisen (efter som det kommer gâ sâ bra denna gâng peppar peppar ta i trä). Jag känner mig lugn med beslutet den här gângen eftersom jag vet att oron är lika oavsett jag kollat eller inte.

Svar på tråden Fler med upprepade MA/MF som snart ska försöka igen?