• Granada

Fler med upprepade MA/MF som snart ska försöka igen?

Jag är 39 âr och har 3 MA i bagaget. Ett 2012 och tvâ 2013. De 2 första var ofostriga och den senaste stannade av i v:8. Jag ska nu fâ en utredning. Hoppas förstâs att det kan hjälpa och ge hopp oavsett om det är nâgot som är galet eller ej.

Vi har 2 barn sedan tidigare, 5 och 6 âr gamla. Flera menar pâ att jag ska vara nöjd med det och ibland kan jag tycka det jag med  Jag fâr nästan panik av tanken pâ ytterligare missfall! För varje dag blir dock längtan efter syskon starkare och starkare. Jag vill verkligen inte ge upp ännu. Tiden ligger ju inte pâ vâr sida heller med tanken pâ âldern och nu behöver vi vänta lite till i väntan pâ utredningen och resultat Rynkar på näsan Hoppas att kunna starta verkstad i mars.

Finns det fler där ute i liknande situaton som vill följas ât mot en lyckad graviditet? Som vill dela erfarenheter, tankar, oro och rädslor? Och förhoppningvis mycket hopp och glädje och mâlgâng med bebis?

• Svar på tråden Fler med upprepade MA/MF som snart ska försöka igen?
  • Lantis86
    Lumber skrev 2014-11-04 11:05:40 följande:

Hej!

Sitter hemma och håller på att blöda ut mitt 5 missfall. Denna gång har varit sjukt jobbig. Känslomässigt framförallt. Har haft ett missfall i v 5 , 3st i v7 (6+4) och detta nov 11 (10+5).

Har i smyg tagit progresterone (progresterall) denna graviditet då ingen av mina läkare velat skriva ut något. Min sambo och jag har gjort både barnlöshetsutredning och missfallsrutedning. Båda utredningarna visade inget avvikande.

Har däremot haft blödningar under hela graviditeterna, denna gången hade jag flera störtblödningar.

Funderar på att ta barnabryl vid min nästa graviditet.

Vad har ni gjort för att öka era chanser?

Beklagar verkligen dina missfall:( helt sjukt att läkarna inte anstränger sig mer:( har du inte fått nått? Vars går du?

Var av Linda Hammar (tror jag hon heter) på kvinnokliniken på NUS jag fick trombyl i progesteron, men det var inte lätt... Fick grina mig till det och fick det inte på en gång. Egentligen skulle dom fortsätta min utredning den dagen, men jag hade plussat dan innan. Fick göra två test där också, men hon tyckte att dom var för svaga så jag skulle höra av mig på några dagar om det blivit starkare. Två dagar senare testade jag igen och det var starkare så jag ringde och fick recept, men av en annan läkare... Vågade bara ta trombyl då, typ 3 dgr, sen vart det mf:( Det jag vill komma till är att jag är INTE nöjd med henne! Hon hade ingen förståelse för att jag var orolig att jag var tvungen att vänta på medicin, tycker ändå att ett plus är ett plus! Mådde JÄTTE dåligt efter jag varit hos henne, kändes lönlöst att ens försöka skaffa barn:(

Men då jag var där pratade hon med någon som hade gått några kurser om sånt här, fattar inte varför man får gå hos henne?! Vet inte ens vad hon heter...

Har det tagit lång tid för dig att bli gravid? Lider verkligen med dig!!! Kramar!!
  • MalinA87

Hej,
    Ni som har varit med om MA.. hur vanligt är det egentligen att man drabbas av det? Jag är gravid i v. 11 med vårt första barn och jag försöker intala mig att så länge jag inte har väldigt ont eller blöder så har jag inte fått missfall.. Men sedan ligger ändå tanken om MA kvar i bakhuvudet och gnager och jag undrar - är det vanligt? Jag har första ultraljudet om två veckor så jag får hålla ut liite till innan jag får se om lillen mår bra.

• Lantis86
    Lumber skrev 2014-11-04 11:07:02 följande:

Lantis86, vilken läkare går du hos som både fått progresterone och trombyl. Bor också i Västerbotten?

Just ja, har läst SJUKT mycket om missfall sen mitt fjärde.... Tar bl.a. -3000mg fiskolja -5000ie D3 vitamin -zink -folsyra med B6 & B12 varje dag, ska vara bra mot MF...

Men nästa graviditet borde du nästan tjata till dig sjukskrivning om du blöder... Läst om någon som haft massa MF och precis som du också blödningar... För henne funkade det med sjukskrivning... Sen ska man typ ta det jäkligt lungt och inte träna när man är gravid om man har problem med MF(Tender Loving Care) ... Testar det lite lätt den här gången, men kan inte sjukskriva mig då jag är egenföretagare... Men har slutat träna!!! Hoppas det funkar..
  • Lantis86
    MalinA87 skrev 2014-11-05 09:16:33 följande:

Hej,

Ni som har varit med om MA.. hur vanligt är det egentligen att man drabbas av det? Jag är gravid i v. 11 med vårt första barn och jag försöker intala mig att så länge jag inte har väldigt ont eller blöder så har jag inte fått missfall.. Men sedan ligger ändå tanken om MA kvar i bakhuvudet och gnager och jag undrar - är det vanligt? Jag har första ultraljudet om två veckor så jag får hålla ut liite till innan jag får se om lillen mår bra.

Det är inte lika vanligt som vanligt MF, men tyvärr drabbar det vissa, hoppas verkligen du slipper!!
  • jamka
    MalinA87 skrev 2014-11-05 09:16:33 följande:
    Hej,
    När jag var gravid med mitt första barn året 2006/2007 och var då 29/30 år gammal så  trodde jag att det var så vanligt med missfall att jag förväntade mig varje dag att se blod men det kom aldrig något blod utan en frisk pojke exakt på BF:)

När jag lyckades att bli gravid nästa gång inte förrän fem långa år senare förväntade jag mig absolut inte missfall med det hände i v. 9, två år senare i v. 8 och förra året i v. 12.

Vid det sista MA kom aldrig blodet utan det upptäcktes på VUL.

Svårt att släppa tanken på ev. MA om man har någon gång upplevt detta.

Men du MalinA87 försök att inte vara orolig, för de flesta gå det vägen och du är redan i v.11. Lycka till!

• Lantis86

Åh, är så jäkla nervös inför fredag, har vul då (7+5).... Känner ju bara av brösten och är kissnödig på natten, är så jäkla rädd att få höra att jag fått MA igen... Har typ panik NU å det är nästan en hel olidlig jäkla vecka kvar:( vet inte vad jag ska ta mig till om jag får dåliga nyheter en gång till....

• jamka
    Lantis86 skrev 2014-11-09 14:05:25 följande:
    Åh, är så jäkla nervös inför fredag, har vul då (7+5).... Känner ju bara av brösten och är kissnödig på natten, är så jäkla rädd att få höra att jag fått MA igen... Har typ panik NU å det är nästan en hel olidlig jäkla vecka kvar:( vet inte vad jag ska ta mig till om jag får dåliga nyheter en gång till....
    Stackars dig, försök att inte analysera vad du känner och inte känner, tänk positivt och försök att göra många roliga saker så att tiden går snabbare. Lycka till!

• Den och den
    Lantis86 skrev 2014-11-09 14:05:25 följande:

Åh jag håller tummarna stenhårt för dig!!!
  • Lantis86

Tack för tummhållningarna, det funkade:) är ju 7+5 idag räknat på sista mens, och 8+1(!!!) enligt mätning<3 så fruktansvärt skönt, varit så himla orolig, känner fortfarande typ inget, pytte lite i brösten och måste kissa på natten annars inget... Himla skönt att få se hjärtat...

Men dom ville inte låta mig göra vul förrns v 14, så nu ska jag börja gå privat och hoppas dom är bättre:)

Ni ska veta att jag är så glada att ni finns!! Ni är dom enda som verkligen förstår!!!

• Den och den
    Lantis86 skrev 2014-11-14 17:20:53 följande:

Tack för tummhållningarna, det funkade:) är ju 7+5 idag räknat på sista mens, och 8+1(!!!) enligt mätning<3 så fruktansvärt skönt, varit så himla orolig, känner fortfarande typ inget, pytte lite i brösten och måste kissa på natten annars inget... Himla skönt att få se hjärtat...

Men dom ville inte låta mig göra vul förrns v 14, så nu ska jag börja gå privat och hoppas dom är bättre:)

Ni ska veta att jag är så glada att ni finns!! Ni är dom enda som verkligen förstår!!!

Åhh! Och hjärtat i v 8+ är ju bra!

Men dom vill alltså inte kolla förrän 6 veckor igen?? Det känns ju omänskligt med tanke på omständigheterna. Inser hur lyckligt lottade vi varit här nere. Vi gjorde ju KUB för två veckor sen och trodde då att det var sista UL innan rul och det kändes okej men sen var jag på SpecMVC för en vecka sen och då tog läkaren där sig en kik också.

Är i vecka 15+0 idag! Tiden går..

Önskar dig fortsatt massa lycka till och att du får mer gehör på en privat mottagning!!
Svar på tråden Fler med upprepade MA/MF som snart ska försöka igen?