Lantis86 skrev 2014-11-16 14:51:50 följande:
Nope, vart så jäkla sur på läkaren å försökte förklara att jag aldrig kommit längre än v.8.. Men han ba, "vet du hur mycket ultraljud vi skulle behöva göra om alla som va orolig fick göra det?"
Och jag "men alla kanske inte haft 4 mf"
Han "jo det är ganska många, sen kan det ju vara farligt för fostret bl.a. Bl.a. Bl.a. "
Jag slutade lyssna för det gick verkligen inte att få han att förstå. Hoppas verkligen det går vägen den här gången!! Vill verkligen aldrig dit igen:(
Gud så skönt att du kommit så långt:) måste kännas hur bra som helst?! Skönt också att ha fått provsvaren nu, så ni har en aning om vad som strulat... Har du behövt tjata om hjälp eller har dom hjälpt dig ändå?
Fy vilket bemötande...
Ang att det är farligt så sa vår läkare som gjort flera VUL/UL på oss nu att det är när man tittar länge på fostret som man sett att det finns vissa risker. Men när man kollar snabbt att hjärtat slår och mäter en snabb gång så hinner det inte bli så varmt så det är någon fara. Så det där har jag inga samveteskval för. Har gjort 6 UL fram till 13+5 och är inte orolig alls. Tråkigt att denna läkare inte valt att se det på det sättet!
Vi har haft väldigt tur hela tiden och inte behövt ligga på om något alls.
Mina två första mf denna omgång var tidiga och inga konstigheter så vi sökte inte vård då. Men vid det tredje så misstänkte vi utomkveds, vilket sjukvården också gjorde så jag vart inlagd. Redan då pratade man om utredning men innan det han tas tag i så var jag gravid igen. Fick en liten liten blödning men sen inte mer. Sökte Gyn och träffade då läkaren som följt oss hela tiden. Hon såg inget på VUL, tog HCG och man såg att det var ännu ett mf. Började blöda någon dag senare. Läkaren bokade in mig till henne och där var vi i mitten på augusti (min senaste mens var 3/8 så vi var redan i grav-cykeln då men det visste vi ju inte). Hon drog igång på flera håll samtidigt. Jag lämnade massor med prov på olika vitaminer och hormoner, kollade även immunologi tror jag. Och så fick jag utskrivet progesteron och extra folsyra och b12. Vi fick remisser till spermaprov till min sambo och hon informerade tom vad vi kunde få för hjälp om det var något fel, i form av tex IVF. Var rätt omtumlande att få allt på en gång men väldigt positivt!
Min sambo är redan testad för balanserad translokation annars är det också nåt av det första dom gjort.... Något som sambons bror fick kämpa hårt för att få testat när dom hade upprepade mf (och han visade sig ha det...).
När det sen visade sig att jag var gravid ringde jag läkaren och sen har vi träffat henne ofta för VUL. Hon har tyckt att vi inte ska behöva betala 300 kr för ett VUL som tar någon min bara och det är dessutom svårt för min sambo med tider mitt i veckan eftersom han veckopendlar. Så vi har löst det så att vi stämt träff med henne vissa lördagförmiddagar när hon har jour på Gyn/förlossningen. Så vi går upp till en avdelning och så ringer dom efter henne och hon kommer när hon kan.
Så vi har verkligen verkligen haft tur med tillmötesgående och förstående läkare!
Ledsen för lång historia men det blir så mycket när man väl börjar skriva. Jag önskar så att alla hade fått samma hjälp och bemötande som vi fått...