• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • Hattifnattan

Ser att många har fått tid för kub. Är det pga ålder som ni gör kub? Jag är lite äldre (37) jag har fått tid för moderkaksprov på måndag. Är redan väldigt nervös. Någon annan som ska göra fvp eller mkp?

• SysterAnna

Hej. Gårdagskvällen spenderades på gynakuten... Satt i bilen och var på väg till en kompis på kvällen och hade lite ont i magen. Men det gjorde bara mer och mer ont. Helt plötsligt kände jag hur jag börjar blöda... Fick tillslut stannat bilen och ringde mina föräldrar som var de närmaste jag kunde komma på. Så de kom och hjälpte till att köra hem mig till min man och de tog hand om sonen. Sen väntade några oroliga timmar på akuten. Smärtan avtog ganska fort och även blödningen blev mindre så småningom. Kom in till läkaren och fick göra vul och där såg man återigen en pigg bebis med hjärta som slog och ingen pågående blödning! Fy, vad de kan skrämmas de där små, och då är de inte ens födda än! 

• Cazza

Jag ska göra kub på torsdag. I mitt landsting bokar de in kub för alla oavsett ålder om man inte aktivt säger ifrån. Jag är 30 år. Min vän har en pojke m downs och hon var 23 år när hon fick barn, hon är med i ett föräldranätverk för andra m barn m samma skjuldom o där verkar alla varit under 30 år när de fick barn m downs. Slump eller spelar inte mammans ålder roll??

• Tamara
    SysterAnna skrev 2014-03-20 08:13:58 följande:
    Hej. Gårdagskvällen spenderades på gynakuten... Satt i bilen och var på väg till en kompis på kvällen och hade lite ont i magen. Men det gjorde bara mer och mer ont. Helt plötsligt kände jag hur jag börjar blöda... Fick tillslut stannat bilen och ringde mina föräldrar som var de närmaste jag kunde komma på. Så de kom och hjälpte till att köra hem mig till min man och de tog hand om sonen. Sen väntade några oroliga timmar på akuten. Smärtan avtog ganska fort och även blödningen blev mindre så småningom. Kom in till läkaren och fick göra vul och där såg man återigen en pigg bebis med hjärta som slog och ingen pågående blödning! Fy, vad de kan skrämmas de där små, och då är de inte ens födda än! 

Usch vad jobbigt! Skönt att allt såg bra ut!
  • Cazza

Obehaglig upplevelse systeranna!! Men det slår mig att det gått bra för alla med blödningar här.

• Tamara
    Hattifnattan skrev 2014-03-20 08:06:40 följande:
    Ser att många har fått tid för kub. Är det pga ålder som ni gör kub? Jag är lite äldre (37) jag har fått tid för moderkaksprov på måndag. Är redan väldigt nervös. Någon annan som ska göra fvp eller mkp?

I mitt landsting erbjuds alla kub, oavsett ålder. Jag är äldre än dig men vill helst undvika fvp/mkp pga missfallsrisken. De gör bara fvp här .
  • Irmeline
    Cazza skrev 2014-03-20 08:16:14 följande:

Jag ska göra kub på torsdag. I mitt landsting bokar de in kub för alla oavsett ålder om man inte aktivt säger ifrån. Jag är 30 år. Min vän har en pojke m downs och hon var 23 år när hon fick barn, hon är med i ett föräldranätverk för andra m barn m samma skjuldom o där verkar alla varit under 30 år när de fick barn m downs. Slump eller spelar inte mammans ålder roll??

De flesta som föder barn med Downs är under 35, då de inte alltid gör kontroller. Risken är mkt högre över 35, men antal födda bebisar ligger högre bland yngre mammor.

Jag fyller 35 precis efter beräknat BF, fick kub i Stockholm förra gången men måste nu betala 1500 i Uppsala. Någon som vet om gränsen går vid om man är 35 vid kub eller vid bf? Tror nämligen jag går över och föder efter 35. Då kanske man kan begära pengarna tillbaka? ;)
  • Irmeline

Jag gör kub i första hand då det känns enklare, mindre "ingrepp" plus att de kan se missbildningar som inte är kromosomfel på UL, så vill gärna ha ett kring v.12 ändå. Däremot är jag inte särskilt orolig för mf-risken. Siffrorna som cirkulerar här på FL och som återberättas utan kritik och som ligger på nån procent är gamla siffror. Metoderna är betydligt bättre idag och risken ligger mer än 10ggr lägre nu.
  • issi b

Jag är lika gammal som du och har fått tid för mkp den 31:a mars. Känns sent tycker jag men enl. sjukhuset så ska risken för mf vara mindre om provet utförs efter v12+4, jag kommer vara v12+5.

Jag gjorde mkp med mitt förra barn och ingreppet är inte så farligt men när man ser nålen är man redo att springa för livet! :-O

Ska bli skönt att få besked om det faktiskt finns något där inne eller inte, ovissheten gör mig galen!!

Jag har väldigt mycket molvärk den här gången, någon som upplevt mer ont med andra barnet?
  • Cazza

Jag har haft allra mest molvärk med andra barnet. 1 och 2 kom tätt.

Svar på tråden BF Oktober 2014