• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • Tamara
    Irmeline skrev 2014-03-20 08:30:54 följande:
    Jag gör kub i första hand då det känns enklare, mindre "ingrepp" plus att de kan se missbildningar som inte är kromosomfel på UL, så vill gärna ha ett kring v.12 ändå. Däremot är jag inte särskilt orolig för mf-risken. Siffrorna som cirkulerar här på FL och som återberättas utan kritik och som ligger på nån procent är gamla siffror. Metoderna är betydligt bättre idag och risken ligger mer än 10ggr lägre nu.

Håller med om UL:et, de kollade väldigt noga förra gången vi gjorde kub och de kan ju faktiskt se en del redan då. Jag har bekantas bekanta det nyligen inte gick bra för vid fvp, men de var tydligen första fallet här i landstinget sen 2006. Men för mig som är så pass gammal att jag kanske inte kan bli gravid igen så vill jag inte ta några risker. Är dock orolig att få väldigt dåliga siffror på kub då känner man sig nästan tvungen att göra fvp ändå. Åldern ger ju väldigt dålig sannolikhet i sig. Jag var 39+ förra gången och fick ändå ok sannolikhet och en fantastiskt fin son
  • Majspinglan

Nu kommer ett sånt där inlägg som alla tycker är så himla trist. Men faan för det här, det finns ni som har det värre, men det tröstar tyvärr ingenting. Jag är inte alls glad över det här, alls... Jag vet inte hur jag ska ta mig ur den här onda cirkeln känns det som. Går in i v.10 på lördag.. Förhoppningsvis så ger det helt med sig v.12... Tills dess hinner jag väl bli deprimerad på riktigt :(

• Tamara
    Majspinglan skrev 2014-03-20 09:15:27 följande:
    Nu kommer ett sånt där inlägg som alla tycker är så himla trist. Men faan för det här, det finns ni som har det värre, men det tröstar tyvärr ingenting. Jag är inte alls glad över det här, alls... Jag vet inte hur jag ska ta mig ur den här onda cirkeln känns det som. Går in i v.10 på lördag.. Förhoppningsvis så ger det helt med sig v.12... Tills dess hinner jag väl bli deprimerad på riktigt :(

Antar att du syftar på illamående/kräkningar? Äter du lergigan comp?
  • Majspinglan
    Tamara skrev 2014-03-20 09:18:24 följande:
    Antar att du syftar på illamående/kräkningar? Äter du lergigan comp?

Näe, provat postafen men det blev nästan värre.. Har typ tänkt att inget annat skulle funka heller.. Är rädd att bli ännu mer trött och jävlig :(
  • gravidnr3

Jag pratade m mvc idag. Ska på inskrivning i v 15.. Fick nr för ringa och beställa ul. Trodde jag skulle få göra tidigt ul eftersom jag är diabetiker. Har nog skrämt upp mig för mycket genom att läsa andra trådar.. det är tydligen ingen större risk för missbildningar bara för att man diabetiker enligt henne..

• Tamara
    Majspinglan skrev 2014-03-20 09:22:10 följande:
    Näe, provat postafen men det blev nästan värre.. Har typ tänkt att inget annat skulle funka heller.. Är rädd att bli ännu mer trött och jävlig :(

Jag var rädd för samma sak och förra graviditeten tog jag inte lergigan comp trots att jag fått det och att de verkligen tyckte att jag skulle ta. Provade postafen men kunde bara ta det vid läggdags eller på natten, då gjorde det iof att morgonen blev bättre. Denna gången har jag faktiskt tagit lite lergigan comp, är verkligen emot att ta medicin som gravid men vardagen måste ju fungera med. Har faktiskt inte blivit trött av dem (nu är iaf jag rätt trött ändå) men har sovit betydligt bättre när jag tagit. Jag försökte att bara ta en halv ett tag, tycke jag blev konstig första gångerna jag tog en hel. Lergiganen tog kanske inte bort illamåendet helt men det gjorde det iaf bättre. Nu har jag försökt undvika att ta dem ett tag men är värre igen så jag måste nog börja ta igen... Hoppas det går över för dig efter v.12, det har det tyvärr inte gjort för mig någon av mina graviditeter så jag har ingen större förhoppning denna gången heller (är i v.12 nu) .
  • Cazza

Majapinglan: ring till mödravård, säg hur du mår o att du vill ha mer hjälp! Det gjorde jag igår då jag inte orkade mer och är inbokad idag till sjukhuset för att en läkare ska kolla mig o tror jag ska få dropp eller andra mediciner. Har iof testat postafen, lergerian comp, zofran utan effekt.

• Majspinglan
    Tamara skrev 2014-03-20 09:30:32 följande:
    Jag var rädd för samma sak och förra graviditeten tog jag inte lergigan comp trots att jag fått det och att de verkligen tyckte att jag skulle ta. Provade postafen men kunde bara ta det vid läggdags eller på natten, då gjorde det iof att morgonen blev bättre. Denna gången har jag faktiskt tagit lite lergigan comp, är verkligen emot att ta medicin som gravid men vardagen måste ju fungera med. Har faktiskt inte blivit trött av dem (nu är iaf jag rätt trött ändå) men har sovit betydligt bättre när jag tagit. Jag försökte att bara ta en halv ett tag, tycke jag blev konstig första gångerna jag tog en hel. Lergiganen tog kanske inte bort illamåendet helt men det gjorde det iaf bättre. Nu har jag försökt undvika att ta dem ett tag men är värre igen så jag måste nog börja ta igen... Hoppas det går över för dig efter v.12, det har det tyvärr inte gjort för mig någon av mina graviditeter så jag har ingen större förhoppning denna gången heller (är i v.12 nu) .

Kanske ska prova.. Jag kan inte gå omkring såhär på jobbet, har inte pratat med chefen än heller så. Första graviditeten så vet jag att det gick över, minns dock inte när. Stackars dig att det inte har gått över, fan va jobbigt! :( Påverkar det dig psykiskt?
  • Cazza

Jag har varit hemma från jobbet hela veckan pga illamåendet o trötthet. Har varit så nere, över att inte kunna jobba ich knappt kunna hjälpa till m barnen. Kan inte gå upp för trappan utan att bli skakig. Har haft det såhär i snart 2 månader..;( ta hjälp!!

• Singoalla78

Lite frågor ang kub, jag gör mitt då jag e 35 år å vill bara förbereda mig på ev kromoson fel, det kommer inte förändra ngt men jag vill ändå vara lite beredd på det om det skulle vara ngt.

jag får dte gratis pga min ålder, dock så skulle jag aldrig göra moderkaksprov eller fostervattens prov pga risken för mf.

Svar på tråden BF Oktober 2014