• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • Irmeline
    Tamara skrev 2014-06-14 21:10:17 följande:
    Man kan ju gå hem upp till 60 dagar innan utan att ta ut dagar (om man har råd) och ändå ha skyddad SGI. Jag vägrar ta ut dagar innan bebis kommer, vill kunna vara hemma med bebis så länge som möjligt.
    Om du har råd behöver du ju inte ta några dagar alls första året.
  • Irmeline
    trollis86 skrev 2014-06-14 20:10:26 följande:
    I finland går man senast 30 dagar innan bf på moderskapsledigt eller tidigast 50 dagar innan bf. Jag tycker det är superbra. Jag är nu i v 22 och kämpar med foglossning och har dessutom de senaste dagarna fått otroliga smärtor på vänstra sidan vid revbenen, vet ej om det är pga graviditet eller om det är något annat. Hur som helst har jag som det känns nu inga stora förhoppningar om att jag kommer att kunna jobba 3 veckor efter semestern innan jag får modeskapsledigt, men det återstår att se om jag blir sjukskriven eller inte.
    Bra att man får gå 30 dagar innan, men inte att man är tvungen tycker jag. Gick över 2v sist och klättrade på väggarna. Vad hade jag gjort i ytterligare en månad?? Om man mår dåligt ska man inte behöva jobba, men om man mår bra borde man få om man vill.
  • Tamara
    Irmeline skrev 2014-06-14 22:57:30 följande:
    Om du har råd behöver du ju inte ta några dagar alls första året.
    Jag vet, tog väldigt få dagar första året med yngste sonen. Det behövs ju eftersom man måste ta 5 dagar per vecka när de fyllt 1 om man vill skydda sin SGI.
  • Aftonstjärna
    jamieblue skrev 2014-06-14 16:07:53 följande:
    Va?! Måste du sluta jobba en månad innan BF?! Varför det? Var bor du? 

I Sverige är det nog ganska fritt och arbetsgivaren kan absolut inte säga att man måste sluta jobba. Det är nog för det mesta den gravida som vill sluta jobba en viss tid före BF. Man kan ta ut föräldrapenning när det är 60 dagar kvar till BF, fast de flesta vill nog spara den tills efter att barnet är fött. 
    Bor som trollis i Finland, glömde skriva det! Det är väl nog för att mammorna ska få vila och förbereda sig som man beslutat om att moderskapsledigheten börjar 30 dgr innan bf, önskar att det var lite mer flexibelt. Finns ju pigga gravida mammor och jobb som går att göra trots stor mage.  
    bf 23 oktober
  • sandramarlene

Jag har semester om en vecka :D därefter jobbar jag två veckor och går sedan på havandeskapsledigt 2 månader innan BF ( om det blir beviljat), graviditetspenningen påverkar inte föräldradagarna. Jag har ett fysiskt ansträngande jobb, tunga lyft, stressig miljö, utåtagerande patienter and so on. Och med min sedan tidigare dåliga rygg skulle det bli outhärdligt att jobba nå längre, önskar dock ibland att man ändå kunnat jobba så länge som möjligt men det kommer inte gå i mitt fall, skulle inte vara bra för mig och inte minst för bebisen, vill inte riskera för tidig födsel heller. :/

• Emma90
    mitthemligajag skrev 2014-06-14 12:25:30 följande:
    Men vaaaa kan en chef göra så???
    Ja han kan göra så då han anser att jag kan få tillräckligt med hjälp så jag inte behöver utföra alla tunga luft och allt vad det innebär med mitt jobb.

Sen tror jag han tänker så här då mitt jobb ska flytta från Malmö till Landskrona under och efter semestern till Landskrona så då behöver jag inte köra mina maskiner (är maskin operatör) och då inte behöver belasta min kropp. Men jag har BM och en vän som är läkare på min sidan som gladeligen kommer hjälpa mig med sjukskrivning om jag inte känner att det fungerar. Men jag kommer köra på så länge jag orkar sen kommer jag sjukskriva mig om jag känner att det inte går. Vilket jag tror jag kommer få göra då min kropp är helt mörbultad när jag kommer hem från jobb, speciellt varannan vecka då jag jobbar kväll och inte kan få den hjälpen jag behöver.
  • jamieblue
    Aftonstjärna skrev 2014-06-15 07:00:01 följande:
    Bor som trollis i Finland, glömde skriva det! Det är väl nog för att mammorna ska få vila och förbereda sig som man beslutat om att moderskapsledigheten börjar 30 dgr innan bf, önskar att det var lite mer flexibelt. Finns ju pigga gravida mammor och jobb som går att göra trots stor mage.  
    Bra att det finns något som heter moderskapsledighet, men det vore ännu bättre om man fick välja hur länge man jobbade :)
  • Aftonstjärna
    jamieblue skrev 2014-06-15 11:07:02 följande:
    Bra att det finns något som heter moderskapsledighet, men det vore ännu bättre om man fick välja hur länge man jobbade :)
    Ja, egentligen har jag ju inget att klaga på! Vi har ju det oerhört bra ställt! Men kul att jämföra med hur det funkar i Sverige. Tycks ju finnas chefer som inte låter gravida gå innan bf, så i såna fall kan ju det finska systemet vara bättre för mammornas välbefinnande.
    bf 23 oktober
  • Lillium

Vecka 25 idag och bara en veckas jobb kvar innan 4 veckors semester! Känner lilltjejen hela tiden och allt känns bara mysigt och spännande nu :) ha en skön söndag allihop!

• Lillium

Planerar att jobba till 3 veckor innan bf, har kontorsjobb som inte är fysiskt ansträngande.

Svar på tråden BF Oktober 2014