• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • jamieblue
    JennyL88 skrev 2014-06-14 06:47:43 följande:

Jag känner samma sak, känner mig rätt stor nu. Bebisen har börjat bli riktigt stark och lever runt med sparkar hela dagarna. Det är rätt gött men värre är det med dessa fogar. Hade inte så ont förra graviditeten. Hur länge kunde ni jobba, som har fysiskt krävande arbeten? Eller hur länge tänker ni jobba?
    Jag har inte något fysiskt krävande arbete så jag är fel person att svara, men ville bara säga att kontorsarbete också är helt värdelöst egentligen. Alldeles för mycket stillasittande och det är lätt att få ont i nacke och axlar, inte bara när man är gravid alltså. 

Känner redan att det kommer vara dåligt för gravidryggen att sitta ner så mycket som jag gör. Sjukgymnasten gav ett tips om att sätta en timer på mobilen så att man skulle komma ihåg att ställa sig upp med jämna mellanrum. Det kanske jag gör, men det är inte helt enkelt när man sitter i kontorslandskap och riskerar att störa kollegorna även om mobilen bara vibrerar...

Men självklart finns det jobb som är mycket värre att ha när man är gravid. Jag skulle ju kunna jobba fram till BF, i princip, men tror att jag vill vara hemma ca två veckor före BF. 
  • mitthemligajag
    Emma90 skrev 2014-06-14 07:44:54 följande:
    Jag har fysiskt ansträngande jobb, bär tungt, ensidig belastning, dumma ställningar, får luta mig fram och stå så en stund en/två gånger i timmen. Vi har även ganska ljudlig nivå så öronproppar är ett måste.

Jag kommer jobba fram till vecka 37 tack vare att min chef inte vill skriva på papperna om graviditetspenning. Han tycker det är bättre jag är på jobb och får all hjälp jag kan få och ha 100% i lön. Saken är den att jag kommer gå in i vecka 34 när jag kommer tillbaka från semestern och då kommer jag inte kunna göra ett skit då jag redan nu i vecka 25 får massa hjälp. Men i värsta fall får jag sjukskriva mig.
    Men vaaaa kan en chef göra så???
  • SysterAnna
    JennyL88 skrev 2014-06-14 06:47:43 följande:

Jag känner samma sak, känner mig rätt stor nu. Bebisen har börjat bli riktigt stark och lever runt med sparkar hela dagarna. Det är rätt gött men värre är det med dessa fogar. Hade inte så ont förra graviditeten. Hur länge kunde ni jobba, som har fysiskt krävande arbeten? Eller hur länge tänker ni jobba?
    Jag ska bara jobba två veckor till, sen är det semester + 1 vecka föräldraledighet med sonen och sen väntar gravledigt från v. 32. Om jag inte hade kunnat lösa det på detta sätt så hade jag snart fått bli sjukskriven för fogarna för nu gör det bra ont. Jobbar som sjuksköterska med mycket spring hela dagarna. Denna veckan har jag dessutom jobbat 5 dagar i sträck vilket gör att det är än värre. 
  • Irmeline

Jag tänkte jobba till sista september (bf 2okt), dvs 2 dagar innan. Sist hade jag bf på en lördag och jobbade till fredagen. Räknar med att föda sent som sist, så om jag pallar rent fysiskt blir det till 2 dagar innan bf.

• Aftonstjärna
    Irmeline skrev 2014-06-14 13:10:32 följande:
    Jag tänkte jobba till sista september (bf 2okt), dvs 2 dagar innan. Sist hade jag bf på en lördag och jobbade till fredagen. Räknar med att föda sent som sist, så om jag pallar rent fysiskt blir det till 2 dagar innan bf.
    Blir avis på er svenskar som kan göra som ni vill, verkar det som, här är vi tvungna att gå en månad innan bf. Skulle gärna jobba fram till bf och ta en månad föräldrapeng i slutändan istället! 
    bf 23 oktober
  • jamieblue
    Aftonstjärna skrev 2014-06-14 15:56:37 följande:
    Blir avis på er svenskar som kan göra som ni vill, verkar det som, här är vi tvungna att gå en månad innan bf. Skulle gärna jobba fram till bf och ta en månad föräldrapeng i slutändan istället! 
    Va?! Måste du sluta jobba en månad innan BF?! Varför det? Var bor du? 

I Sverige är det nog ganska fritt och arbetsgivaren kan absolut inte säga att man måste sluta jobba. Det är nog för det mesta den gravida som vill sluta jobba en viss tid före BF. Man kan ta ut föräldrapenning när det är 60 dagar kvar till BF, fast de flesta vill nog spara den tills efter att barnet är fött. 
  • MissLis
    jamieblue skrev 2014-06-13 21:08:07 följande:

Jag ska göra första SF-mätningen 4 juli, spännande!

Jag är i vecka 22 just nu, någon mer som tyckte att magen växer/växte väldigt mycket under den här tiden? Tycker att skillnaden mot bara för en-två veckor sedan är jättestor! Nu finns det ingen chans alls att hålla in magen längre :) Blir lite oroad för jag börjar inse exakt hur stor mage man får när man är gravid, hehe.

Håller med! Nu växer den så att det knakar Är också i vecka 22 och ibland spänner det rejält långt ner i magen, liksom töjer.

Älskar att hon blivit större så jag kan ordentligt rörelser
  • jamieblue
    MissLis skrev 2014-06-14 17:40:29 följande:
    Håller med! Nu växer den så att det knakar smile1.gif Är också i vecka 22 och ibland spänner det rejält långt ner i magen, liksom töjer.
    Älskar att hon blivit större så jag kan ordentligt rörelser smile1.gif
    Har exakt samma känsla i magen, särskilt förra veckan. Är glad att den är lite mindre påtaglig den här veckan. Det är inte direkt obehagligt men inte bekvämt heller!
  • trollis86

I finland går man senast 30 dagar innan bf på moderskapsledigt eller tidigast 50 dagar innan bf. Jag tycker det är superbra. Jag är nu i v 22 och kämpar med foglossning och har dessutom de senaste dagarna fått otroliga smärtor på vänstra sidan vid revbenen, vet ej om det är pga graviditet eller om det är något annat. Hur som helst har jag som det känns nu inga stora förhoppningar om att jag kommer att kunna jobba 3 veckor efter semestern innan jag får modeskapsledigt, men det återstår att se om jag blir sjukskriven eller inte.

• Tamara

Man kan ju gå hem upp till 60 dagar innan utan att ta ut dagar (om man har råd) och ändå ha skyddad SGI. Jag vägrar ta ut dagar innan bebis kommer, vill kunna vara hemma med bebis så länge som möjligt.

Svar på tråden BF Oktober 2014