• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • MeEmmA
    DinaMii skrev 2014-07-20 16:05:00 följande:

Testa en menskopp annars? Om du inte är allt för kräsmagad :p är himla skön att ha vid mensen oxå för att slippa tänka på mensskydd och läckage. Och dom torkar inte ut slemhinnorna :)

Vad är en menskopp för något? Blev nyfiken :)
  • DinaMii
    MeEmmA skrev 2014-07-22 08:56:29 följande:
    Vad är en menskopp för något? Blev nyfiken :)
    Lite som det låter :) den används under mensen som ett mensskydd.

Jag började använda en efter att sonen var född och en kompis rekommenderade en. Jag satte då in en kopparspiral och som biverkan har spiralerna rikligare mens i början, och jag höll på att bli galen, jag blödde bokstavligt talat igenom konstant. Så jag köpte en menskopp, den rymmer ca en matsked och sluter tätt mot slemhinnorna så man inte läcker (sålänge den inte blir full). De första kvinnorna blöder mellan 20-40 ml varje menstruation, en menskopp rymmer ca 15 ml. Så man tror oftast att man blöder mycket mer än man gör, tills man börjar med en kopp, för mängden ser mer ut i en binda eller en tampong, dom kan inte ta hand om samma mängd.

En kopp är nog ingenting för tjejer som inte kan mer blod eller tror att mensen är blå som i alla tampongreklamer ;) men för den som vill kunna "glömma" att man har mens är den toppen! Jag kan tömma den morgon och kväll bara, blöder sällan sällan igenom, man kan bada med den, sova med den och behöver inte tänka på hur jag ligger eller sitter.

Eftersom den inte torkar ur slemhinnorna så brukar jag sätta i den någon dag innan mensen ska börja, för att slippa blöda igenom på kläder när den plötsligt kommer. Sen kollar jag den på kvällen eller morgonen efter. Oftast har det börjat då utan att jag ens vetat om det. Eller så är den bra efter sex. Jag kan iaf vara blöt ibland dagen efter, trots att jag varit uppe och kissat efter sexet och duschat. Så jag brukar sätta i koppen då för att slippa få det i trosorna.

Eller som nu, med dessa flytningar. Den är toppen, kostar mindre än 300kr och håller i flera år. Jag har inte använt en tampong på 3 år och kommer aldrig göra det igen heller :)

Finns massor med olika märken, färger och olika storlekar ibland beroende på om man fött med snitt eller vaginalt. Jag tog den största ändå, trots kejsarsnitt, för slidan är ju väldigt justerbar, koppen är mjuk och känns inte för stor, och då rymmer koppen mer också så jag slipper tömma den så ofta. Trots att den är den stora är den nog max en 5krona i diameter. Så det är inte alls farligt.

Nu låter jag som värsta försäljaren här.. ;) men jag rekommenderar verkligen en sånhär! :)
  • sandramarlene

Åh herre!! :( nu måste jag klaga av mig! Sitter och har 30 minuters lunch, fötter, ben och rygg värker, yrsel till tusen och andfådd, svetten rinner.. Känns som att jag sakta avlider! Vi har 28 grader varmt inne på jobbet!! Och luften står still TROTS att vi gjort korsdrag. Det måste ju strida mot arbetshälsolagen att det får bli så här varmt inne, på ett vårdhem dessutom! Ingen ac, inte enda en liten golvfläkt kan dom unna oss. Fy fan!

• DinaMii
    sandramarlene skrev 2014-07-22 11:47:10 följande:

Åh herre!! :( nu måste jag klaga av mig! Sitter och har 30 minuters lunch, fötter, ben och rygg värker, yrsel till tusen och andfådd, svetten rinner.. Känns som att jag sakta avlider! Vi har 28 grader varmt inne på jobbet!! Och luften står still TROTS att vi gjort korsdrag. Det måste ju strida mot arbetshälsolagen att det får bli så här varmt inne, på ett vårdhem dessutom! Ingen ac, inte enda en liten golvfläkt kan dom unna oss. Fy fan!

Usch! Dom har så på ett boende här i Borlänge med. 30 grader varmt inne och det har lyfts i media nu. Tänk vad drygt det lä vara för gamlingarna oxå.. :/

Sätt dej i fönstret då? Ta lite extra paus? Antar att det är lättare sagt än gjort.. Men vad gör man...... Arbetsmiljöverket..? Om det ens skulle hända något där..
  • tasirvio

Var längesen jag skrev här.. Känner igen mig både gällande sömnsvårigheterna och flytningarna. Har även dagligen sammandragningar, även i vila. Så igår då jag var på TUL så fick jag utskrivet Nifangin, som jag ska ta om jag får upprepade eller onda sammandragningar vid vila. Längtar så tills twinsen kommer, men de får nog gärna stanna ca 4 veckor till :)

• sandramarlene

Ja dom få korta stunder jag lyckas ta försöker jag sätta mig där det fläktar iaf. Sen dricker man ju såklart hinkvis med vatten också.

Säger det också, måste strida mot arbetsmiljöverkets regler, en arbetshälsofara och en fara för pensionärs-stackarna.

• sandramarlene

Jag måste be BM kolla min livmodertapp idag! Varning för detaljer! Jag gick på toaletten för en stund sedan och kissade (gult urin) och varpå när jag ställer mig upp tok rann det till och jag trodde att jag kissade på mig så jag sätter mig igen och låter det rinna klart, när jag sedan kikar efter är det färglöst, blev dyngsur i trosan :( men det luktar inte urin och är inte som flytningarna jag har och jag har mycket av den varan. Kan det ha varit fostervatten jag läkte? Det va som varmt också. Usch va ofräscht det känns :(

• MeEmmA
    sandramarlene skrev 2014-07-22 14:15:27 följande:

Jag måste be BM kolla min livmodertapp idag! Varning för detaljer! Jag gick på toaletten för en stund sedan och kissade (gult urin) och varpå när jag ställer mig upp tok rann det till och jag trodde att jag kissade på mig så jag sätter mig igen och låter det rinna klart, när jag sedan kikar efter är det färglöst, blev dyngsur i trosan :( men det luktar inte urin och är inte som flytningarna jag har och jag har mycket av den varan. Kan det ha varit fostervatten jag läkte? Det va som varmt också. Usch va ofräscht det känns :(

Jag har upplevt något liknande, men har fått som svar att när man kissar och slappnar av så kan det rinna på lite extra. Har märkt att jag har börjat få lite problem med att hålla mig :) får nog börja med knipövningar...

Hoppas det e samma sak för dig och att det inte e nån fara. Tänk på att gammalt urin ofta är mörkare o luktar lite mer än "nytt" urin.

Lycka till!
  • MeEmmA

Har också börjat få väldigt vattniga flytningar, har inte haft det under tidigare grav, undra om det har något ned värmen att göra. Kändes som att jag kissade på mig en skvätt när jag var ute på lunchen en sväng :)

• sandramarlene
    MeEmmA skrev 2014-07-22 16:39:22 följande:
    Jag har upplevt något liknande, men har fått som svar att när man kissar och slappnar av så kan det rinna på lite extra. Har märkt att jag har börjat få lite problem med att hålla mig :) får nog börja med knipövningar...

Hoppas det e samma sak för dig och att det inte e nån fara. Tänk på att gammalt urin ofta är mörkare o luktar lite mer än "nytt" urin.

Lycka till!

MeEmmA skrev 2014-07-22 16:41:21 följande:

Har också börjat få väldigt vattniga flytningar, har inte haft det under tidigare grav, undra om det har något ned värmen att göra. Kändes som att jag kissade på mig en skvätt när jag var ute på lunchen en sväng :)

Ja jag kan med all säkerhet säga att det inte va urin för där känner jag skillnad om det kommer från urinröret eller ej :) Har också lite läckage ibland, allra helst när jag typ nyser :/ så jobbigt!
    Men jag hoppas ju såklart att det bara är riktigt vattniga flytningar, men hela trosan va dyngsur plus att det rann rejält efter benet OCH fortsatte ner i toan när jag satt mig igen, sjukt skumt och isf riktigt äckligt om jag ska få så galet mycket flytningar nu. Kan verkligen flytningar ändras så hastigt? Men det är ju de sista månaderna nu och då har jag läst att flytningarna kan bli vattniga. 

Hur som blev jag rådd att använda en binda och om det kommer mera/fortsätter ska jag ringa förlossningen så får dom kolla och utesluta vattenavgång :)

Svar på tråden BF Oktober 2014