MeEmmA skrev 2014-07-22 08:56:29 följande:
Vad är en menskopp för något? Blev nyfiken :)
Lite som det låter :) den används under mensen som ett mensskydd.
Jag började använda en efter att sonen var född och en kompis rekommenderade en. Jag satte då in en kopparspiral och som biverkan har spiralerna rikligare mens i början, och jag höll på att bli galen, jag blödde bokstavligt talat igenom konstant. Så jag köpte en menskopp, den rymmer ca en matsked och sluter tätt mot slemhinnorna så man inte läcker (sålänge den inte blir full). De första kvinnorna blöder mellan 20-40 ml varje menstruation, en menskopp rymmer ca 15 ml. Så man tror oftast att man blöder mycket mer än man gör, tills man börjar med en kopp, för mängden ser mer ut i en binda eller en tampong, dom kan inte ta hand om samma mängd.
En kopp är nog ingenting för tjejer som inte kan mer blod eller tror att mensen är blå som i alla tampongreklamer ;) men för den som vill kunna "glömma" att man har mens är den toppen! Jag kan tömma den morgon och kväll bara, blöder sällan sällan igenom, man kan bada med den, sova med den och behöver inte tänka på hur jag ligger eller sitter.
Eftersom den inte torkar ur slemhinnorna så brukar jag sätta i den någon dag innan mensen ska börja, för att slippa blöda igenom på kläder när den plötsligt kommer. Sen kollar jag den på kvällen eller morgonen efter. Oftast har det börjat då utan att jag ens vetat om det. Eller så är den bra efter sex. Jag kan iaf vara blöt ibland dagen efter, trots att jag varit uppe och kissat efter sexet och duschat. Så jag brukar sätta i koppen då för att slippa få det i trosorna.
Eller som nu, med dessa flytningar. Den är toppen, kostar mindre än 300kr och håller i flera år. Jag har inte använt en tampong på 3 år och kommer aldrig göra det igen heller :)
Finns massor med olika märken, färger och olika storlekar ibland beroende på om man fött med snitt eller vaginalt. Jag tog den största ändå, trots kejsarsnitt, för slidan är ju väldigt justerbar, koppen är mjuk och känns inte för stor, och då rymmer koppen mer också så jag slipper tömma den så ofta. Trots att den är den stora är den nog max en 5krona i diameter. Så det är inte alls farligt.
Nu låter jag som värsta försäljaren här.. ;) men jag rekommenderar verkligen en sånhär! :)