• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • JennyL88

Min dotter kommer få fortsätta gå 15/vecka på förskolan. Men hon kommer få vara hemma 14dagar efter bebisen har kommit så vi hinner mysa allihopa med bebisen. Då kommer hennes pappa också vara hemma så hon får extra uppmärksamhet och inte känner sig bort byt eller utanför.

BF 15 oktober
  • mitthemligajag
    Irmeline skrev 2014-09-26 08:00:42 följande:

En fråga till er som har syskon på förskola, lämnar ni dem när ni går hemma och väntar på fl eller har ni dem hemma? jag har vara tre dagar på jobbet kvar men ingen koll på hur reglerna ser ut. Skulle gärna lämna om det går, orkar inte jaga och underhålla en tvååring just nu...

Samma med de två första veckorna med bebis, brukar man lämna då eller är man hemma hela familjen? Noll koll känner jag!

Jag jobbar på förskola!

När en förälder är hemma gäller hos oss 20 h i veckan, men det beror på kommunen, ser ju att vissa har 15 h i veckan. Men vi har som regel då att barnen går 20 h och får ett mål mat om dagen, dvs lunch så det blir 9-13 mån- fre eller 9-14 mån- tors!

Vid sjukskrivning och en förälder inte klarar av att ta hand om barnet är de ju såklart lite speciellt. När barnet är fött ser vi helst och rekommenderar att hålla syskonet hemma, alternativt kommer 2 korta dagar i veckan första 10 dagarna när båda föräldrarna är hemma. Sedan gäller 20 h i veckan :)
  • Aftonstjärna

Jag har precis varit på viktuppskattning pga ett förhöjt värde i glukosbelastningen. Det visade sig att bebben är lite under genomsnittet och inte alls stor, så får går på nytt om två veckor och kolla att hon (?) växer som hon ska. Men läkaren var inte alls orolig egentligen då allt såg bra ut, flöden och fostervatten och babyns tillväxtkurva etc. Är i vecka 36+1 och viktuppskattningen 2500g. Och det såg ut som en tjej! Hon var inte helt hundra, men jag tyckte nog det såg rätt klart ut jag :) Mina stora vägde 4105 och 3800 så har svårt att tro att denna skulle bli pytte, men bra om det inte blir en jätte iaf! Har hjälpt att inte äta godis, tror jag!

bf 23 oktober
  • Ja82

Jag måste tillägga, att de första två veckorna kommer sonen att vara hemma med oss såklart..

• trollis86

jag var på ultraljud i onsdags, då var jag 36+2. allt såg bra ut och bebisen har flera veckor redan varit väldigt långt ner. vikten uppskattades först till 2200g men ändrades sedan till 2400g och jag förväntar mig ingen stor bebis eftersom jag själv var väldigt liten då jag föddes och fortfarande också är kort. bara 25 dagar kvar till bf :)

• Baktakt

Min man vägde 3,5 kg och är född på BF+14. Jag vägde 3,3 kg och är född på BF-7. Dottern kom på BF-2 och vägde 3,5. Lillasyster lär väl bli där i krokarna

Idag är hon stillsam. Rör sig ofta, men inga stora rörelser. Det är väl ok?

• Irmeline
    trollis86 skrev 2014-09-26 11:25:47 följande:

jag var på ultraljud i onsdags, då var jag 36+2. allt såg bra ut och bebisen har flera veckor redan varit väldigt långt ner. vikten uppskattades först till 2200g men ändrades sedan till 2400g och jag förväntar mig ingen stor bebis eftersom jag själv var väldigt liten då jag föddes och fortfarande också är kort. bara 25 dagar kvar till bf :)

Man kan bli överraskad. Vägde själv 2,7 och var 47 lång i full tid (liten nu med) men dottern var 54cm och över 4kilo. Mannen är strax över medellängd och smal. Tror dock denna blir mindre ;)
  • marmik

Har en bebis som varierar sig väldigt mycket - igår på dagen var hen ganska lugn men lite smårörelser då och då men i natt kvart i ett tyckte det kära lilla barnet där inne att det var dags att ha lite party... For runt som bara den och sparkade och tryckte på precis allt den kom åt tills klockan var halv fem....Så mamma hade svårt att andas, mådde illa, fick ont i ben och höfter och fick knappt sova en blund.... Tur att jag inte jobbar utan kan spendera dagen på soffan...

• Irmeline

Det är skönt att mannen är hemma igen nu, hade varit lite jobbigt om det satt igång när jag var ensam. Men nu fick jag precis höra en annan sak, han ska ha en jobbpartner boende hos oss över BF. Från mån dag innan BF till nån dag efter (3 dagar). Känns inte så kul. Hoppas verkligen inte det drar igång då. Skulle vara jättejobbigt att ha nån främmande hemma då :(

• Tamara
    Irmeline skrev 2014-09-26 15:34:26 följande:

Det är skönt att mannen är hemma igen nu, hade varit lite jobbigt om det satt igång när jag var ensam. Men nu fick jag precis höra en annan sak, han ska ha en jobbpartner boende hos oss över BF. Från mån dag innan BF till nån dag efter (3 dagar). Känns inte så kul. Hoppas verkligen inte det drar igång då. Skulle vara jättejobbigt att ha nån främmande hemma då :(

Nä fy, förstår att det inte känns bra. Skulle absolut inte vilja ha någon annan än mannen hemma när det drar igång. Jag tycker tom att det är jobbigt om mina stora barn (10 & 12 år) är här då och de är ju ändå mina älskade ungar
Svar på tråden BF Oktober 2014