Inlägg från: Aftonstjärna |Visa alla inlägg
  • Aftonstjärna

BF Oktober 2014

Lillis skrev 2014-07-22 21:36:00 följande:

Hej på er!

Har en liten fråga angående vikt.

Är i vecka 29 nu och har gått upp 12kg. Är det mycket eller normalt? Blir tokig på alla som frågar om det verkligen inte är två där inne i magen. Hur mycket har ni gått upp om jag får fråga?

Gissar att jag gått upp lika mycket, går in i vecka 29 imorgon. Till mej säger de : Men var är magen?? 
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna

Alla ansökningar inskickade! Nu känns babyn ett snäpp närmare igen! Här i Finland får vi moderskapsunderstöd från staten i form av en låda full med grejer till babyn, den har funnits sen 1950-talet. Man kan också välja att få en summa pengar istället, det gjorde jag med de tidigare barnen, men nu ser jag fram emot att få lådan och titta på innehållet med de stora barnen! Tycker innehållet är så fint i år!

Här finns bilder om ni är nyfikna:
    www.kela.fi/web/sv/mammaladan

bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    DinaMii skrev 2014-07-23 13:00:49 följande:
    Oj! Vad med saker! Perfekt ju :) vad är det för summa man får annars? Det här paketet var ju riktigt bra :)
    140?, men grejerna i lådan är nog värda mycket mer!
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna

Jag äter inte alls järntillskott, fast jag gjort det under tidigare graviditeter, mitt hb hade stigit lite sist jag var hos bm. Jag har ätit massor med grönsaker och frukt och bm sade att hon tror att det hjälper, hon hade märkt att mammorna ofta har bättre värden under sommaren. Kan också vara bra att ta Blutsaft från hälsokost, den gör inte magen uppochned som järntabletterna!

bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    Bellsam skrev 2014-07-24 00:43:06 följande:

Jag vill ocksåha det där paketet!! :F

Ja, visst är det fint? På 50-talet var det säkert riktigt nödvändigt för många familjer, idag skulle de flesta säkert klara sig utan, men jag tycker det kommer väl till pass då jag inte har några babykläder kvar efter mina stora barn.

140 euro skulle det stå i m in kommentar ovan.
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    mitthemligajag skrev 2014-07-24 13:03:09 följande:
    Min barnmorska sa att blutsaft är rena bluffen, jag dricker någon annan flytande variant, hon sa att just blutsaft är mest utspätt och jag skulle få häva i mig om jag skulle komma upp i samma mängd som i den andra från hälsokost jag dricker
    Den heter faktiskt något annat än Blutsaft den jag har också :)
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    mitthemligajag skrev 2014-07-24 16:17:59 följande:

Vart hos bm idag och lillan ligger med huvudet neråt :)

Vad bra! Mitt första barn låg i säte så är orolig att lilla trean också ska föredra att sitta i magen. Vill så gärna föda vaginalt!
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    Tamara skrev 2014-07-26 20:57:15 följande:
    Jag säger tvärtom, mitt andra satt i säte/tvärläge så det blev planerat snitt och jag hoppas på det igen (första och tredje var vanlig förlossning). Här kollar de dock inte fosterläge än på flera veckor.
    Ja, det är kanske märkligt, men jag vill gärna gå igenom en förlossning igen, hur smärtsamt det än är! Det är väl inte innan vecka 36 nånting som bebin förväntas ligga med huvet neråt. Min rör sig väldigt mycket ännu i vecka 28! Föredrar när hen har fötterna uppåt/i sidan, sparkarna neråt gör ont!
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    sandramarlene skrev 2014-07-27 15:29:19 följande:

Jag ser också framemot en förlossning igen :) längtar som en tok!

Idag sjukskrev jag mig, skulle ha jobbat kväll och kroppen orkar inte, imorgon har jag ett poolpass vilket innebär att jag inte vet var jag hamnar och tänker inte riskera ett ännu tyngre ställe så jag sjukskrev mig imorgon också.

Ska bli så spännande att få föda igen tycker jag!

Förstår att du sjukskrivit dej! Blev SÅ trött och fick sammandragningar av att gå nån kilometer genom parken till stranden idag i hettan. Skulle inte klara ett fysiskt ansträngande jobb!   
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    mitthemligajag skrev 2014-07-29 08:48:05 följande:

Kanske en jätte konstig fråga de här men, mina vänninor säger hela tiden för minsta lilla grej att jag måste ringa min bm och fråga, gör ni det? Ringer ni fota till bm om ni har frågor? Jag har aldrig gjort och undrar om det typ är konstigt att man aldrig gör det :p likaså känner jag jag att alla pratat om sona barnmorskor som att som verkligen gillar dom, man träffar ju dom så sällan och snabbt så jag hinner ju inte ens bilda mig en uppfattning typ... Eller är de jag som är dålig på att ställa frågor och sånt så de går fort bara haha

Jag väntar mitt tredje barn och tror att jag aldrig ringt min bm Glad Men tycker nog jag blivit bekant med henne, jag är en ganska pratsam sort! Besöken blir ju tätare nu mot slutet av grav och då brukar det också vara mera krämpor att snacka om! 
    bf 23 oktober
Svar på tråden BF Oktober 2014