• Anonym (lexbase)

lexbase

Hej
    jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??

• Svar på tråden lexbase
  • sextiotalist
    sstv skrev 2014-01-30 14:22:21 följande:
    Nja, det skulle ju vara en tillförlitlig databas. Har sett det i ett par filmer så tekniken kan inte vara så långt borta. 
    Självklart, ungefär lika troligt som hur man förflyttar sig med transportör i Stat Trek-filmerna Flört
  • Hallonröd
    ulfsas skrev 2014-01-30 14:14:58 följande:
    Om jag säger at jag har behov för sajten. Har jag då ett behov eller inte enl dig. Bestämmer du vad mitt behov är?

Man kan ju vilja kolla upp hantverkare exempelvis. Hade jag haft Lexbase för ca 10 år sedan så hade jag inte anlitat en firma som lurade oss på mycket pengar.

Fast den informationen hade du visst kunnat få...hade ju bara varit att gå till tingsrätten och kollat upp dem..?!
  • sstv
    Anonym (vidrigt) skrev 2014-01-30 14:23:27 följande:
    Ha ha ha! I "ett par filmer"? Herregud, vilka kanaler kikar du på?
    Nu blir det lite OT här men det är väl ett vanligt basutbud. Inkluderade först Minority Report i samlingen men inser nu att det bara var sådant där "medialt" trams med de där konstiga människorna i gelé. Ursäkta misstaget. 
  • Tom Araya
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-30 14:16:22 följande:
    Tycker det är både bra o dåligt. Beror på vilken sida man ser på det
    Men vem som helst kan ringa tingsrätten o kolla upp en dom hur lätt som helst.
    Måste bara veta vilken domstol som domen slogs fast i. När en person har blivit dömd så är det en offentlig handling precis som års inkomster.

Sedan så kostar lexbase pengar o om man nu bara är nyfiken o vill veta om någon begått en brott blir det väldigt dyrt i längden o sitta o köpa dessa uppgifter. Hur många gör det?
    Om jag har förstått saken rätt så är lexbase uppdelad i en gratisdel och en betaldel.
    Det kostar inget för att få övrgripande (och därav ofta missvisande) information.
    Ska du däremot ha kompletta utdrag i ett fall (där alla detaljer och omständigheter framgår) så kostar det.
  • Anonym (vidrigt)
    Tom Araya skrev 2014-01-30 14:29:42 följande:
    Om jag har förstått saken rätt så är lexbase uppdelad i en gratisdel och en betaldel.
    Det kostar inget för att få övrgripande (och därav ofta missvisande) information.
    Ska du däremot ha kompletta utdrag i ett fall (där alla detaljer och omständigheter framgår) så kostar det.
    Exakt. Och gratisdelen är fulla av namn varav de flesta är vittnen och målsägare. Man MÅSTE in och betala för att få mer information. Och hur många har lust med det? Bara de som är ovanligt nyfikna, eller har grund för att kolla seriöst eller - såna som är ute efter hämnd.
  • Hallonröd
    Anonym (vidrigt) skrev 2014-01-30 14:31:49 följande:
    Exakt. Och gratisdelen är fulla av namn varav de flesta är vittnen och målsägare. Man MÅSTE in och betala för att få mer information. Och hur många har lust med det? Bara de som är ovanligt nyfikna, eller har grund för att kolla seriöst eller - såna som är ute efter hämnd.
    Eller bara råkar bo på samma adress som den som blivit dömd bodde på då... Obestämd
  • Anonym (Wroooom!)
    Arbetsvegan skrev 2014-01-30 09:19:09 följande:
    Säger du som anonym?

Jo, det är sant. Ganska många vågar inte stå för det de gr eller tycker
    Vill man vara anonym så kan man förbli det t.ex genom att inte begå brott så man hamnar i register. Du är ju själv rätt anonym då du gömmer dig bakom ett nickname här... eller ;)
  • Anonym (hmm)
    Tom Araya skrev 2014-01-30 14:29:42 följande:
    Ok, sorry jag visste inte det, trodde allt kostade.. Men kommer verkligen vittnena upp i gratisdelen? Det låter väldigt konstigt det borde ialf vara betalar delen eller i hela domstols dok för dom är ju egentligen mest utsatta...

Men du måste väl även vara medlem vilket också är "jobbigt" så det är ju fortf inte bara skriva ett namn o sedan får du veta allt..utan det är ju lite finnes om du ska hitta info... eller?
  • Anonym (vidrigt)
    Anonym (Wroooom!) skrev 2014-01-30 14:37:24 följande:
    Vill man vara anonym så kan man förbli det t.ex genom att inte begå brott så man hamnar i register. Du är ju själv rätt anonym då du gömmer dig bakom ett nickname här... eller ;)
    Nej, även om du inte begått minsta lilla brott så hamnar du i lexbase. Vittnen har inte begått några brott. Ej heller målsägare eller deras barn och släktingar.

Jag har sett 6-7 namn som hänger ute på lexbase. MINA vänner. Alla ostraffade. Alla har jobb, bostad, familjer, vovve och Volvo. Vanliga Svenssons. Men vittnen i målet.

Du är inte påläst om du påstår sånt.

Nu har Jonas Häger gått och gömt sig. Ingen får tag i honom och han kan alltså inte stå för den programmering han själv gjort. Svagt.
  • Anonym (hmm)
    Hallonröd skrev 2014-01-30 14:35:07 följande:
    Eller bara råkar bo på samma adress som den som blivit dömd bodde på då... Obestämd
    Ja om du bor i en lgh så visar dom hela lägenhetshuset/porten men bor du i ett hus så visar dom just det huset, men om du är dömd o ditt namn står med på denna lista så visas ju ditt nuvarande hem o inte föregående.. så om en dömd person bodde i mit hus två år sedan så kommer ju inte mitt hus med på listan/kartan
Svar på tråden lexbase