lexbase
Hej
jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??
Hej
jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??
Håller med. Uppgifterna som t.ex adresser skall ju vara rätta. Felet kanske ligger i de offentliga uppgifterna. T.ex om folk flyttar och inte adressändrar. Att det är offentligt och lättillgängligt är enl mig bra. OM man kollade att pappan i en grannfamiljen var dömd pedofil, hade ni då skickat era barn dit på övernattning? Bra att veta tycker jag. Detta bland mycket annat. Skulle inte bli sur om en granne hade kört för fort e.dyl.
Jag tycker det är fel av 3 anledningar:
1. Brottet knyts endast till adressen, vilket innebär att personer utan kriminell bakgrund får skulden för något som den förre hyresgästen/villaägaren gjorde! På fem års tid hinner många flytta runt, speciellt i städerna.
2. Det skapar en onödig rädsla hos människor i omgivningen. Varför måste vi vara så jävla misstänksamma och spionera på varandra hela tiden?
3. De som är dömda har sonat sitt brott och ska därför inte hängas ut som en fara för grannen eller arbetsgivaren. Hur var det nu med en "andra chans"? De dömda känner sig i värsta fall ännu mer stigmatiserade och utanför samhället - och varför ska man då ens försöka skaffa ett jobb när arbetsgivaren kan neka anställning p.g.a. tidigare bakgrund? I vissa fall blir det en ond spiral. Inget jobb -> kriminell verksamhet för att försörja sig själv.
Stäng ner skiten!
Ni som tycker att sajter som lexbase är bra har en del att svara på?
1. Får man vilseledande information om man inte betalar för tjänsten (exempelvis namn på alla inblandade i utredning och rättegång, även vitten och tredje part/brottsoffer)?
2. Förekommer det att skyddade uppgifter kommer ut via sådana sajter som lexbase?
3. Uppdateras verkligen all information kontinuerligt så att överklaganden och frikännanden omedelbart kommer upp, liksom även att information tas bort med tiden (när de ska tas bort ur brottsregister)?
4. Vilket syfte har personerna som använder lexbase?
5. Kan dessa, om de verkligen har behov, inte få fram information den vanliga/tidigare vägen?
6. Inga moraliska aspekter i att tjänsten används till att tjäna pengar?
7. Registrering av tjänstens köpare, så som vid kreditupplysning, hur ser du på det?
Nu är ju sajten olaglig så det förslår då en betydande person avgått och styrelsen alltså bara har en person och det måste finnas minst 2