• Anonym (lexbase)

lexbase

Hej
    jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??

• Svar på tråden lexbase
  • ulfsas
    Tom Araya skrev 2014-01-30 13:07:23 följande:
    Jo, FEL uppgifter är ju inte bra.

Bestäm dig nu, är det bra eller dåligt att felaktiga uppgifter från brottsregister görs lättillgängliga? Det finns bara ett svar, förhåll dig till det verkliga läget och inga utopier.

BRA att veta eller nödvändigt? Jämför gärna med "bra-att-ha-saker" varav de flesta aldrig kommer till bruk.

Hade jag haft skäl att låta barn sova över hos någon som troligen inte är betrodd med barn i något annat sammanhang?
    Det kanske inte är sajten som lägger ut fel uppgifter. Kanske det är fel i det offentliga registret som uppgifterna tas från. Då är det bra om det rättas upp.
    Man, 50 år.
  • Anonym (Didi)

Att före register över oskyldiga människor...
    Har vi inte lärt oss något av Skånepolisens registrering av romer?

• Tom Araya
    ulfsas skrev 2014-01-30 13:22:57 följande:
    Det kanske inte är sajten som lägger ut fel uppgifter. Kanske det är fel i det offentliga registret som uppgifterna tas från. Då är det bra om det rättas upp.
    Det spelar ingen roll var uppgifterna kommer ifrån, antingen är de rätt eller inte. De som offentliggör dessa uppgifter måste väl ta något ansvar.
    Det är inte okej att svartmåla någon på hörsägen.
  • Orcha
    Tom Araya skrev 2014-01-30 13:36:04 följande:
    Det spelar ingen roll var uppgifterna kommer ifrån, antingen är de rätt eller inte. De som offentliggör dessa uppgifter måste väl ta något ansvar.
    De kommer ifrån befintliga register som i sin tur är felaktiga eller inte uppdaterade.

Även om det är obehagligt att vittnen och andra hängs ut så är det tyvärr en del av att informationssamhället utvecklas. Det kommer att dyka upp såna här siter som det tar flera år att rätta upp.
    Synd men så är det.
    I UK åker jag i en väldigt high fart. Här hemma småpyser jag mest...
  • ulfsas
    Tom Araya skrev 2014-01-30 13:36:04 följande:
    Det är ju offentliga uppgifter som man lägger ut. Då får ju myndigheten se till att det är rätta uppgifter som de har. Tror inte sajten kan ändra själva i sådana uppgifter.
    Man, 50 år.
  • Binary
    ulfsas skrev 2014-01-30 13:43:51 följande:
    Det är ju offentliga uppgifter som man lägger ut. Då får ju myndigheten se till att det är rätta uppgifter som de har. Tror inte sajten kan ändra själva i sådana uppgifter.
    uppgifterna var förmodligen korrekta när dessa skrevs ner. Det finns inget som hindrar en flytt i detta land om du har missat det. Och eftersom det handlar om arkiverade saker, så kommer inte dessa att uppdateras. Det innebär att felaktiga och utdaterade uppgifter KOMMER att finnas och ställa till det, om nu lexbase kommer att finnas kvar.
  • Anonym (lönsamt)

Tycker detta är kanon, kommer ge massa extra inkomster och enklare att hitta
    personer med skyddad identitet,finns ju ofta en misshandlande man/kvinna som behöver få veta
    vart de gömmer sig. och några kronor kan man ju alltid få in på lite enkel utpressning.
    som att skvallra till arbetskamrater chefer lokala butiken mm.

För så här kommer väl ingen uttnyttja denna söktjänst? fast har man rent mjöl i påsen behöver man ju inte
    oroa sig eller?såvida man inte har skyddad identitet eller oskyldigt dömd i tingsrätten och frikänd i hovrätten och det gäller ju inte mig

• straw2008
    Tom Araya skrev 2014-01-30 12:56:14 följande:
    Ni som tycker att sajter som lexbase är bra har en del att svara på?1. Får man vilseledande information om man inte betalar för tjänsten (exempelvis namn på alla inblandade i utredning och rättegång, även vitten och tredje part/brottsoffer)?2. Förekommer det att skyddade uppgifter kommer ut via sådana sajter som lexbase?3. Uppdateras verkligen all information kontinuerligt så att överklaganden och frikännanden omedelbart kommer upp, liksom även att information tas bort med tiden (när de ska tas bort ur brottsregister)?4. Vilket syfte har personerna som använder lexbase?5. Kan dessa, om de verkligen har behov, inte få fram information den vanliga/tidigare vägen?6. Inga moraliska aspekter i att tjänsten används till att tjäna pengar?7. Registrering av tjänstens köpare, så som vid kreditupplysning, hur ser du på det?

ang 4 vill jag svara att det är skönt att kolla upp en kommande dejt eller någon jag ska göra en större affär med, tex. Även om jag ska få nya grannar eller om jag vill kolla mina barns fsk lärare. 7, Tycker frågan inte direkt hör hit, nyfikenhet är liksom inte olagligt, men barnporrbrott är.
    I kinamockaskogen.....
  • Anonym (vidrigt)

Vi kommer få som i USA, där sexbrottslingar är reggade och vem som vill kan ta reda på var de bor. Det har nu gått så långt att dessa sexbrottslingar blir både skjutna och svårt misshandlade av människor som anser att de har rätt att ta lagen i egna händer. Trots att de har sonat sina brott. Är det rätt?

• sextiotalist
    ulfsas skrev 2014-01-30 13:43:51 följande:
    Så nu ska tingsrätterna ta fram samtliga sina domslut, kontrollera samtliga adressuppgifter, rätta upp dom, återkoppla tingdrättsdomarna  till en hovrättsdom .....
    Allt detta för att det skapats en sight för nyfikna
Svar på tråden lexbase