• Anonym (hmm)

Bordsplacering, bröllop

Jag har suttit flera timmar idag och komponerat bordsplaceringen, vilket jobb det är!!

Jag tycker nu att den är perfekt, förutom en sak. Brorsans tjej är tystlåten och blyg och jag är lite rädd att hon ska känna sig bortkommen. Hon är väldigt svår att placera och skulle nog helst sitta bredvid brorsan då hon inte känner så många på vårt bröllop. Hon känner väl egentligen bara oss, hans syskon, och det inte särskilt väl eftersom hon aldrig varit speciellt intresserad av att umgås med oss. Hon har istället varje gång släpat brorsan i säng tidigt för att hon är trött, och han är lite toffel så han följer med fast han egentligen velat umgås med oss eftersom vi ses så sällan, hon sitter i princip i hans knä varje gång hon är med och kör ner tungan i halsen på honom medan vi pratar osv.

To the point. Vi har gjort som så att vi vill ha våra syskon sittandes närmast oss och sedan våra närmaste vänner, sedan våra föräldrar och sedan har vi blandat fritt mellan alla andra släktingar och vänner så att alla ska sitta med någon de kan ha trevligt med men även med någon som de känner i närheten.

Nu blev det så att brorsans tjej sitter i mitten av okända människor (från blivande makens sida) förutom syrrans kille mittemot, och även han är rätt tystlåten och de känner inte varandra egentligen men de har åtminstone träffats. Jag känner mig lite elak, men jag vet verkligen inte hur jag annars ska placera henne! Hon kommer att vantrivas var jag än placerar henne, förutom bredvid min lillebror, och där vill jag som sagt inte att hon ska sitta. 

Finns det någon perfekt bordsplacering? Är det möjligt att göra alla nöjda ens?? Jag har gjort om den hundra gånger redan och har äntligen hittat en så gott som perfekt placering, men denna lilla detalj stör mig lite, och speciellt därför att jag verkligen inte tror att det hjälper att "möblera om" igen!

• Svar på tråden Bordsplacering, bröllop
  • Anonym (..)
    Anonym (hmm) skrev 2014-02-05 23:17:21 följande:
    Ja men nu när det inte fungerar så får man ju försöka hitta en annan lösning. :) 
    Vill man inte se lösningar på problemet så blir det ju onekligen ganska svårt.

F.ö. så brukar det vara så att föräldrarna sitter närmast.
  • Anonym (Etikett)

Jag förstår inte tanken. Om man ändå inte tänker följa de etikettregler som gäller för bordsplacering varför överhuvudtaget bry sig om det istället för att ha fri sittning.

• Anonym (hmm)
    Anonym (..) skrev 2014-02-05 23:23:17 följande:
    Vill man inte se lösningar på problemet så blir det ju onekligen ganska svårt.
    F.ö. så brukar det vara så att föräldrarna sitter närmast.
    Jag har fått många goda råd som jag tagit till mig, så lösningar finns det. :)
    Jag ska sätta henne så att hon har någon pratglad bredvid sig och be den personen att hålla lite extra koll så att hon "är med". 

Vi är medvetna om att föräldrarna brukar sitta närmast, men vi har valt att göra en egen bordsplacering som passar bättre. Sen är det ju så att man inte kan göra alla nöjda, så om hon blir missnöjd så är det ändå en person, hellre att en person blir missnöjd än flera. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Etikett) skrev 2014-02-05 23:24:57 följande:
    Jag förstår inte tanken. Om man ändå inte tänker följa de etikettregler som gäller för bordsplacering varför överhuvudtaget bry sig om det istället för att ha fri sittning.
    Som sagt, därför att vi inte vill ha kaos med att alla ska ha bra platser och att någon som kommer sent får sitta inklämd mellan två grupper. Och för att vi vill ha våra närmaste närmast oss.
  • Saffron

Vi struntade i "prestigen" i att sitta nära, förutom det formella honnörsbordet. Vi splittade alla par MEN de satt snett mitt emot varandra, så att de åtminstone skulle känna någon i närheten. Sedan hade vi lite "åldersgruppering". Fastrar och morbröder satt vid varandra, men där blandade vi min mans och mina släktingar. De få barn som var med satt med någon förälder längst ut vid bordet då det kan bli lite spring. Givetvis får man fundera på vilka som kan passa bra ihop och att ingen blir "ensam" i ett gäng där alla känner varandra. Det var mycket jobb, men det blev bra tillslut!. Kan rekommendera bröllopsguidens "bordsplaceringsverktyg". Mycket användbar. LYCKA TILL!

• Fiona M

alltså.
    som gäst på bröllop hatar jag bordsplacering:

är man släkt med brudparet är det inte alls säkert att man känner så många av vännerna. är man inte släkt med brudparet är det inte alls säkert att man känner så många ur släkten. är man barndomsvän till brudparet är det inte alls säkert att man känner så många av de nya vännerna. är man ny vän till brudparet är det inte alls säkert att man känner så många av barndomsvännerna.
    det ska till någon som är extremt bra människokännare och dessutom tar sig tiden att placera en så man känner sig bekväm om man väljer att bryta upp par och "kompisgäng".
    att lära känna folk under en middag med tal och lekar är inte heller riktigt... genomförbart... i många fall, och ibland tror jag bara brudparet gömmer sig bakom "men det är väl trevligt att möta nya människor" när de inte orkat placera ut alla på bästa sätt utan bara plockat godbitarna själva.
  • Fiona M
    Anonym (hmm) skrev 2014-02-05 23:27:15 följande:
    Som sagt, därför att vi inte vill ha kaos med att alla ska ha bra platser och att någon som kommer sent får sitta inklämd mellan två grupper. Och för att vi vill ha våra närmaste närmast oss.
    räknar ni med att folk kommer sent till festen?
  • Petite Chérie
    Fiona M skrev 2014-02-05 23:48:16 följande:
    alltså.
    som gäst på bröllop hatar jag bordsplacering: är man släkt med brudparet är det inte alls säkert att man känner så många av vännerna. är man inte släkt med brudparet är det inte alls säkert att man känner så många ur släkten. är man barndomsvän till brudparet är det inte alls säkert att man känner så många av de nya vännerna. är man ny vän till brudparet är det inte alls säkert att man känner så många av barndomsvännerna.
    det ska till någon som är extremt bra människokännare och dessutom tar sig tiden att placera en så man känner sig bekväm om man väljer att bryta upp par och "kompisgäng".
    att lära känna folk under en middag med tal och lekar är inte heller riktigt... genomförbart... i många fall, och ibland tror jag bara brudparet gömmer sig bakom "men det är väl trevligt att möta nya människor" när de inte orkat placera ut alla på bästa sätt utan bara plockat godbitarna själva.
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Anonym (?)
    Fiona M skrev 2014-02-05 23:49:02 följande:
    räknar ni med att folk kommer sent till festen?
    Ja, för alla går ju in i middagssalen samtidigt. Det är ingen som går sist. 

Jag undrar fortfarande vad sjutton alla känner för folk eftersom ALLA bara har negativa erfarenheter av bordsplacering. Jag har svårt att tro att alla är så inkompetenta på att planera. 

Jag har varit på större fester med "fri placering" och det har blivit pannkaka varje gång. Det får mig nästan att undra om alla som påstår att fri placering är så bra verkligen har varit på någon sådan tillställning (med fler gäster än 10-20 st) ...
  • sofran83

Vi struntade i alla regler och satte par bredvid varandra. Samt folk som kände varandra med varandra. Dom få som inte kände så många satte vi med folk som vi vet är väldigt inbjudande. Folk pratar fortfarande om våran fest till och från och det är över 5år sedan.

Så det var lyckat!

Svar på tråden Bordsplacering, bröllop