• Anonym (hmm)

Bordsplacering, bröllop

Jag har suttit flera timmar idag och komponerat bordsplaceringen, vilket jobb det är!!

Jag tycker nu att den är perfekt, förutom en sak. Brorsans tjej är tystlåten och blyg och jag är lite rädd att hon ska känna sig bortkommen. Hon är väldigt svår att placera och skulle nog helst sitta bredvid brorsan då hon inte känner så många på vårt bröllop. Hon känner väl egentligen bara oss, hans syskon, och det inte särskilt väl eftersom hon aldrig varit speciellt intresserad av att umgås med oss. Hon har istället varje gång släpat brorsan i säng tidigt för att hon är trött, och han är lite toffel så han följer med fast han egentligen velat umgås med oss eftersom vi ses så sällan, hon sitter i princip i hans knä varje gång hon är med och kör ner tungan i halsen på honom medan vi pratar osv.

To the point. Vi har gjort som så att vi vill ha våra syskon sittandes närmast oss och sedan våra närmaste vänner, sedan våra föräldrar och sedan har vi blandat fritt mellan alla andra släktingar och vänner så att alla ska sitta med någon de kan ha trevligt med men även med någon som de känner i närheten.

Nu blev det så att brorsans tjej sitter i mitten av okända människor (från blivande makens sida) förutom syrrans kille mittemot, och även han är rätt tystlåten och de känner inte varandra egentligen men de har åtminstone träffats. Jag känner mig lite elak, men jag vet verkligen inte hur jag annars ska placera henne! Hon kommer att vantrivas var jag än placerar henne, förutom bredvid min lillebror, och där vill jag som sagt inte att hon ska sitta. 

Finns det någon perfekt bordsplacering? Är det möjligt att göra alla nöjda ens?? Jag har gjort om den hundra gånger redan och har äntligen hittat en så gott som perfekt placering, men denna lilla detalj stör mig lite, och speciellt därför att jag verkligen inte tror att det hjälper att "möblera om" igen!

• Svar på tråden Bordsplacering, bröllop
  • Anonym (hmm)
    Anonym (.) skrev 2014-02-02 17:22:21 följande:

Hur ni har gjort placeringarna.
    Ok? Och vad skulle du anse vara ej märkligt? Endast efter vett och etikett då, där man särar på alla par, sätter föräldrarna närmast och sätter alla varannan tjej, varannan kille och blandar båda släkterna? Eller vad tycker du?
    La Lola skrev 2014-02-02 17:49:31 följande:
    Bara en fråga; varför bordplacering överhuvudtaget?
    För att slippa grupperingar där någon som kommer sist kanske får sitta ensam i mitten av folk han/hon inte känner, för att slippa stressen av att alla ska leta efter bästa platsen och paxa denna och för att jag vill ha mina närmaste närmast mig.
  • Anonym (hmm)
    La Lola skrev 2014-02-02 18:18:33 följande:
    Klart att jag skulle klara av det men jag ogilla det. Går jag på nån form av tillställning så vill jag ha kul. Inte riskera att vilja gå hem direkt.
    Så du kan inte genomlida en middag med ev. folk du inte känner och sedan ha kul resten av kvällen?
  • La Lola
    Anonym (hmm) skrev 2014-02-02 19:38:43 följande:
    För att slippa grupperingar där någon som kommer sist kanske får sitta ensam i mitten av folk han/hon inte känner, för att slippa stressen av att alla ska leta efter bästa platsen och paxa denna och för att jag vill ha mina närmaste närmast mig.
    Ja att ha sina närmaste placerade vid sitt bord ser jag inte som konstigt.
    Paxa platser låter som dagisfasoner o har man såna gäster bör de kanske få hjälp trots allt....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (kanske...?)
    La Lola skrev 2014-02-02 19:37:34 följande:
    Fast äta mat kan man ju göra utan att bli anvisad en viss plats...
    För de flesta är nog en fest mer än att bara få i sig mat.
  • La Lola
    Anonym (kanske...?) skrev 2014-02-02 21:28:33 följande:
    För de flesta är nog en fest mer än att bara få i sig mat.
    Exakt. O då kan man få sitta var man vill tycker jag.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • aldrigmer

Det är rent ut sagt löjligt att etablerade par inte ska kunna äta en bröllopsmiddag utan att sitta tillsammans. Ska "löshästarna" sitta vid ett eget bord, som ett "barnbord" nästan??

• intetnyttpåplusfronten

Ja jag tycker det är tråkigt om man ska placera alla par tillsammans, vi bröt upp alla par. Trist för singlarna annars att sitta och känna sig som femte hjulet...

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Anonym (?)

Varför utgår folk från att "bordsplacering = man får inte sitta med dom man känner/trivs med"? 

Jag har varit på rätt många tillställningar och dom värsta har varit dom med fri placering. Jag vet inte, mina vänner kanske är lite mer mån om att gästerna ska trivs än vad många andras vänner är när dom gör bordsplaceringarna. 
    När det har varit fri placering har det hänt att jag hamnat mellan två grupper där jag inte känt någon, bara för att jag varit bland dom sista till bordet, och den middagen var den längsta jag varit på... 

Nej, vantrivs man med platsen man fått så har helt enkelt värden misslyckats med bordsplaceringen.  

• Anonym (Va?)

Jag förstår inte problemet. Par som inte är gifta SKA sitta ihop om man följer etiketten. Gifta par ska inte sitta ihop. Jag tror att du bara vill ha en ursäkt till att flytta henne långt bort. Skyll inte på etiketten för då ser du dum ut inför dom som kan...

• Nyfiken gul
    Anonym (Va?) skrev 2014-02-03 07:00:25 följande:
    Jag förstår inte problemet. Par som inte är gifta SKA sitta ihop om man följer etiketten. Gifta par ska inte sitta ihop. Jag tror att du bara vill ha en ursäkt till att flytta henne långt bort. Skyll inte på etiketten för då ser du dum ut inför dom som kan...
    det finns ingen lag på att man ska följa etiketten, man gör precis som man vill. Etiketten är bara ett hjälpmedel för den som väljer den traditionella bordsplaceringen. Har man traditionell bordsplacering ska etiketten följas - ja.  Men inte annars 

Det är precis lika vanligt att använda sig av andra alternativ, det är bara att kika in på bröllopstorget så ser man att många frångår det traditionella och väljer att placera på andra sätt när tex det inte finns några föräldrar alls på ena sidan eller nrä det av andra skäl inte går att placera familj på traditionellt sätt. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Bordsplacering, bröllop