• Anonym (hmm)

Bordsplacering, bröllop

Jag har suttit flera timmar idag och komponerat bordsplaceringen, vilket jobb det är!!

Jag tycker nu att den är perfekt, förutom en sak. Brorsans tjej är tystlåten och blyg och jag är lite rädd att hon ska känna sig bortkommen. Hon är väldigt svår att placera och skulle nog helst sitta bredvid brorsan då hon inte känner så många på vårt bröllop. Hon känner väl egentligen bara oss, hans syskon, och det inte särskilt väl eftersom hon aldrig varit speciellt intresserad av att umgås med oss. Hon har istället varje gång släpat brorsan i säng tidigt för att hon är trött, och han är lite toffel så han följer med fast han egentligen velat umgås med oss eftersom vi ses så sällan, hon sitter i princip i hans knä varje gång hon är med och kör ner tungan i halsen på honom medan vi pratar osv.

To the point. Vi har gjort som så att vi vill ha våra syskon sittandes närmast oss och sedan våra närmaste vänner, sedan våra föräldrar och sedan har vi blandat fritt mellan alla andra släktingar och vänner så att alla ska sitta med någon de kan ha trevligt med men även med någon som de känner i närheten.

Nu blev det så att brorsans tjej sitter i mitten av okända människor (från blivande makens sida) förutom syrrans kille mittemot, och även han är rätt tystlåten och de känner inte varandra egentligen men de har åtminstone träffats. Jag känner mig lite elak, men jag vet verkligen inte hur jag annars ska placera henne! Hon kommer att vantrivas var jag än placerar henne, förutom bredvid min lillebror, och där vill jag som sagt inte att hon ska sitta. 

Finns det någon perfekt bordsplacering? Är det möjligt att göra alla nöjda ens?? Jag har gjort om den hundra gånger redan och har äntligen hittat en så gott som perfekt placering, men denna lilla detalj stör mig lite, och speciellt därför att jag verkligen inte tror att det hjälper att "möblera om" igen!

• Svar på tråden Bordsplacering, bröllop
  • Fiona M
    Anonym (?) skrev 2014-02-05 23:57:00 följande:
    Ja, för alla går ju in i middagssalen samtidigt. Det är ingen som går sist.  Jag undrar fortfarande vad sjutton alla känner för folk eftersom ALLA bara har negativa erfarenheter av bordsplacering. Jag har svårt att tro att alla är så inkompetenta på att planera.  Jag har varit på större fester med "fri placering" och det har blivit pannkaka varje gång. Det får mig nästan att undra om alla som påstår att fri placering är så bra verkligen har varit på någon sådan tillställning (med fler gäster än 10-20 st) ...

De flesta bröllop jag varit på har haft mingel först ich sen har gösterna bjudits till bords, så ja, då går man in samtidigt. Hur har det varit där du brit gäst, har alla smugit in till sin plats så fort vigseln är klar?
  • Anonym (?)
    Fiona M skrev 2014-02-06 00:02:35 följande:

De flesta bröllop jag varit på har haft mingel först ich sen har gösterna bjudits till bords, så ja, då går man in samtidigt. Hur har det varit där du brit gäst, har alla smugit in till sin plats så fort vigseln är klar?
    det jag menar är att alla inte kan gå in exakt samtidigt. det blir ju kö... 
  • Fiona M
    Anonym (?) skrev 2014-02-06 00:24:56 följande:
    det jag menar är att alla inte kan gå in exakt samtidigt. det blir ju kö... 

Vid de (få) jag varit på med fri placering har ingen slängt sig ner vid bordet, utan folk har gått in i grupp, samlat ihop sig, "hoppat" något steg om de bredvid behövde fler sittplatser.
  • ica
    Anonym (hmm) skrev 2014-02-05 23:26:36 följande:
    Jag har fått många goda råd som jag tagit till mig, så lösningar finns det. :)
    Jag ska sätta henne så att hon har någon pratglad bredvid sig och be den personen att hålla lite extra koll så att hon "är med". 

Vi är medvetna om att föräldrarna brukar sitta närmast, men vi har valt att göra en egen bordsplacering som passar bättre. Sen är det ju så att man inte kan göra alla nöjda, så om hon blir missnöjd så är det ändå en person, hellre att en person blir missnöjd än flera. 

Verkar vara en bra lösning. Håller med om att man inte kan göra alla nöjda. Och har man nån social fobi så kanske man ska lära sig att hantera den.
  • Monchichier
    ica skrev 2014-02-06 02:30:44 följande:

Verkar vara en bra lösning. Håller med om att man inte kan göra alla nöjda. Och har man nån social fobi så kanske man ska lära sig att hantera den.
    Det tar ju för givet att man faktiskt är medveten om att man har en social fobi.
    Att broderns tjej är så pass klängig som hon är kan mycket väl vara för att hon är väldigt osäker i sällskapet och drar sig till det enda som är tryggt, alltså brodern. Ju mer osäker man är desto mer behov av trygghet får man och desto mer överdrivet blir det.

Den situationen blir ju inte bättre om inte någon från övriga sällskapet har reflekterat och försökt förstå varför personen handlar på det sättet den gör. Utan bara går och blir mer och mer irriterad över beteendet utan att säga något (till personen i fråga då). Det hela blir liksom som en stor eskalerande nedåtgående spiral, ju mer personer irriterar sig, desto mer spänd blir stämningen och den osäkra personen blir ännu mer osäker och börjar klänga ännu mer.

Då krävs det väldigt mycket självkännedom att reflektera över sitt beteende och situationerna, komma underfund med att det inte är fullt normalt, komma underfund med varför man gör som man gör, ta reda på vad man kan göra för att få till en uppåtgående spiral istället. Sedan kommer man till det stora jobbet, att bryta beteendet, utmana sig själv och börja jobba med sig själv.

Seriöst, är det verkligen ingen som sätter sig in och försöker förstå andra människors agerande????
  • Anonym (Yup)
    Petite Chérie skrev 2014-02-05 22:04:36 följande:
    Låt killen göra sitt eget val då. Störs han av det? Ja, då borde han nog göra slut. TS ogillar tjejen och visar det genom att göra såna här grejer. Låter som min hemska svärbitch.
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.

Nu handlade det ju om att det skulle störa brudparet (bara det räcker) samt flertalet övriga gäster. Så jag förstår ts precis.
  • Olympia

Vad är viktigast för er som brudpar - att gästerna har trevligt eller att de ska fungera som statister på er stora dag?

• Anonym (?)

Men då är ju frågan - vilka gäster är viktigast? 

Sätter man inte henne vid pojkvännen så blir hon ledsen. 
    Sätter man henne vid pojkvännen så blir (eventuellt) flera gäster obekväma. 
    Syskonen verkade ju dessutom inte gilla hennes sällskap. Då blir ju som inte heller nöjda. 

Hur gör man då? 

• Anonym (hmm)
    Anonym (?) skrev 2014-02-06 19:46:44 följande:

Men då är ju frågan - vilka gäster är viktigast? 

Sätter man inte henne vid pojkvännen så blir hon ledsen. 
    Sätter man henne vid pojkvännen så blir (eventuellt) flera gäster obekväma. 
    Syskonen verkade ju dessutom inte gilla hennes sällskap. Då blir ju som inte heller nöjda. 

Hur gör man då? 

Får en del som de vill så ska jag väl placera brorsan på en kant bredvid henne så hon kan klänga utan att störa någon. 
    Men eftersom brorsan vill sitta med sina syskon och skulle känna sig väldigt bortvald så skulle ju inte han heller trivas då...
  • snorkfröken
    Olympia skrev 2014-02-06 19:25:00 följande:
    Vad är viktigast för er som brudpar - att gästerna har trevligt eller att de ska fungera som statister på er stora dag?

Det är snarare något fel på en vuxen människa som inte klarar av att äta en måltid och vara social/trevlig om de inte sitter bredvid sin partner.
Svar på tråden Bordsplacering, bröllop