• Anonym (hmm)

Bordsplacering, bröllop

Jag har suttit flera timmar idag och komponerat bordsplaceringen, vilket jobb det är!!

Jag tycker nu att den är perfekt, förutom en sak. Brorsans tjej är tystlåten och blyg och jag är lite rädd att hon ska känna sig bortkommen. Hon är väldigt svår att placera och skulle nog helst sitta bredvid brorsan då hon inte känner så många på vårt bröllop. Hon känner väl egentligen bara oss, hans syskon, och det inte särskilt väl eftersom hon aldrig varit speciellt intresserad av att umgås med oss. Hon har istället varje gång släpat brorsan i säng tidigt för att hon är trött, och han är lite toffel så han följer med fast han egentligen velat umgås med oss eftersom vi ses så sällan, hon sitter i princip i hans knä varje gång hon är med och kör ner tungan i halsen på honom medan vi pratar osv.

To the point. Vi har gjort som så att vi vill ha våra syskon sittandes närmast oss och sedan våra närmaste vänner, sedan våra föräldrar och sedan har vi blandat fritt mellan alla andra släktingar och vänner så att alla ska sitta med någon de kan ha trevligt med men även med någon som de känner i närheten.

Nu blev det så att brorsans tjej sitter i mitten av okända människor (från blivande makens sida) förutom syrrans kille mittemot, och även han är rätt tystlåten och de känner inte varandra egentligen men de har åtminstone träffats. Jag känner mig lite elak, men jag vet verkligen inte hur jag annars ska placera henne! Hon kommer att vantrivas var jag än placerar henne, förutom bredvid min lillebror, och där vill jag som sagt inte att hon ska sitta. 

Finns det någon perfekt bordsplacering? Är det möjligt att göra alla nöjda ens?? Jag har gjort om den hundra gånger redan och har äntligen hittat en så gott som perfekt placering, men denna lilla detalj stör mig lite, och speciellt därför att jag verkligen inte tror att det hjälper att "möblera om" igen!

• Svar på tråden Bordsplacering, bröllop
  • Anonym (?)
    Anonym (hmm) skrev 2014-02-06 21:02:25 följande:
    Får en del som de vill så ska jag väl placera brorsan på en kant bredvid henne så hon kan klänga utan att störa någon. 
    Men eftersom brorsan vill sitta med sina syskon och skulle känna sig väldigt bortvald så skulle ju inte han heller trivas då...
    Precis.. hur man än gör så kommer inte alla bli nöjda, så man får ju helt enkelt satsa på att göra så många som möjligt nöjda istället. Nu minns jag inte exakt vad som har skrivits, men om det finns någon av gästerna som hon har träffat och kommer rätt bra överens med så kan det ju vara snällt att sätta henne i närheten av den personen, eller om ni vet någon med samma intresse eller liknande - för då signalerar ju ni ändå att ni har försökt göra det trevligt för henne. 
  • Anonym (Yup)
    Olympia skrev 2014-02-06 19:25:00 följande:
    Vad är viktigast för er som brudpar - att gästerna har trevligt eller att de ska fungera som statister på er stora dag?
    men om flertalet gäster skulle äcklas av grovhånglandet vid bordet så väger det nog tyngre än att EN person är missnöjd från förrätt till tårta. festen slutar ju inte där så efter den kan hon ju slabba loss och klänga som aldrig förr...
  • Anonym (hmm)
    Anonym (?) skrev 2014-02-06 21:06:56 följande:
    Precis.. hur man än gör så kommer inte alla bli nöjda, så man får ju helt enkelt satsa på att göra så många som möjligt nöjda istället. Nu minns jag inte exakt vad som har skrivits, men om det finns någon av gästerna som hon har träffat och kommer rätt bra överens med så kan det ju vara snällt att sätta henne i närheten av den personen, eller om ni vet någon med samma intresse eller liknande - för då signalerar ju ni ändå att ni har försökt göra det trevligt för henne. 
    Jo vi kommer att göra så :) 
    Anonym (Yup) skrev 2014-02-06 21:44:21 följande:
    men om flertalet gäster skulle äcklas av grovhånglandet vid bordet så väger det nog tyngre än att EN person är missnöjd från förrätt till tårta. festen slutar ju inte där så efter den kan hon ju slabba loss och klänga som aldrig förr...
    Ja flertalet gäster (äldre släktingar som bara träffat henne en gång, på det senaste bröllopet) har uttryckt önskan om att placera "turturduvorna" isär då hånglandet gjorde många obekväma sist... Önskar jag kunde visa bilder från det bröllopet så skulle ni förstå, de är med i bakgrunden på många kort, hon kländer och har sig och brorsan (som visseligen inte gör motstånd varje gång :P) ser obekväm ut... Men jag vill inte hänga ut någon :p 
  • Anonym (Va?)

Jag undrar vilken plats TS får när hennes bror och flickvän gifter sig ;)

• Voluptuous Shalimar
    Anonym (hmm) skrev 2014-02-06 21:49:59 följande:
    Jo vi kommer att göra så :) 

Ja flertalet gäster (äldre släktingar som bara träffat henne en gång, på det senaste bröllopet) har uttryckt önskan om att placera "turturduvorna" isär då hånglandet gjorde många obekväma sist... Önskar jag kunde visa bilder från det bröllopet så skulle ni förstå, de är med i bakgrunden på många kort, hon kländer och har sig och brorsan (som visseligen inte gör motstånd varje gång :P) ser obekväm ut... Men jag vill inte hänga ut någon :p 
    Är det inte enklare att säga åt dem att de gärna får vara keliga, men att ni gärna önskar att de väntar tills de kan vara mer avskilda? Annars är väl bara risken att hånglandet upptar resten av festen, efter middagen.
  • asta66
    Anonym (Blygis) skrev 2014-02-05 12:46:26 följande:
    Jag skrev att hon kan skapa förutsättningarna för att alla ska ha det trevligt. T.ex vet man att någon är blyg och inte gillar att prata med främmande människor så sätter man inte den med främmande människor.
    Men hur går det att göra en socialt hämmad person nöjd på en stor fest fullt med främmande människor?
  • Anonym (Yup)
    Anonym (Va?) skrev 2014-02-07 06:48:36 följande:
    Jag undrar vilken plats TS får när hennes bror och flickvän gifter sig ;)
    ja eftersom brorsan VILL sitta där han är placerad och inte alls känner att han måste att sitta med sin tjej så lär han knappast gå i taket över placeringen. du kanske ska testa att läsa nästa gång? sen verkar ts vara normalsocial och klarar nog av att sitta bland andra utan att kissa ner sig av skräck.
  • Anonym (Yup)
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-07 09:01:28 följande:
    Är det inte enklare att säga åt dem att de gärna får vara keliga, men att ni gärna önskar att de väntar tills de kan vara mer avskilda? Annars är väl bara risken att hånglandet upptar resten av festen, efter middagen.
    men om ts på allvar känt att tjejen skulle följa ett sådant önskemål bra så hade nog inte problemet varit spec stort... det är ju rätt svårt att göra ngt åt problemet om hon väl hakat sin tunga kring hans magmun och snuttar på för fulla muggar...
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Yup) skrev 2014-02-07 18:01:22 följande:
    ja eftersom brorsan VILL sitta där han är placerad och inte alls känner att han måste att sitta med sin tjej så lär han knappast gå i taket över placeringen. du kanske ska testa att läsa nästa gång? sen verkar ts vara normalsocial och klarar nog av att sitta bland andra utan att kissa ner sig av skräck.

Jag tänke mig en tråd om några år "Min blivande svägerska hatar mig, måste jag placera henne nära oss på bröllopet? Måste jag ens bjuda henne? Hon har alltid varit emot vårt förhållande och på sitt bröllop så placerade hon mig långt borta med människor jag aldrig träffat. Trots att hon vet att jag är extremt blyg och osäker. Jag vill inte ha någon som är så emot mig och vårt förhållande på vår stora dag. " Då kommer kanske svaren " Självklart ska hon inte bli bjuden! Är hon emot er relation som borde hon inte sätta sin fot på ert bröllop. Det är ER dag, ni ska bara ha positiva och kärleksfulla människor runt er då." ... .. Min tanke är bara att behandla henne som TS själv vill bli behandlad. Hon kanske sätter stora kilar mellan sig själv och sin bror genom att tycka illa om kvinnan i hans liv, och dessutom aktivt visa detta genom ett tydligt ställningstagande i bordsplaceringen.
  • Anonym (????)

Vi följde traditionen på vårt bröllop, enbart förlovade par fick sitta bredvid varandra. Var inga sura miner för det. Och mina systrars män satt inte högst upp vid borden heller.

Anonym (Va?) skrev 2014-02-07 20:20:39 följande:
    Jag tänke mig en tråd om några år "Min blivande svägerska hatar mig, måste jag placera henne nära oss på bröllopet? Måste jag ens bjuda henne? Hon har alltid varit emot vårt förhållande och på sitt bröllop så placerade hon mig långt borta med människor jag aldrig träffat. Trots att hon vet att jag är extremt blyg och osäker. Jag vill inte ha någon som är så emot mig och vårt förhållande på vår stora dag. " Då kommer kanske svaren " Självklart ska hon inte bli bjuden! Är hon emot er relation som borde hon inte sätta sin fot på ert bröllop. Det är ER dag, ni ska bara ha positiva och kärleksfulla människor runt er då." ... .. Min tanke är bara att behandla henne som TS själv vill bli behandlad. Hon kanske sätter stora kilar mellan sig själv och sin bror genom att tycka illa om kvinnan i hans liv, och dessutom aktivt visa detta genom ett tydligt ställningstagande i bordsplaceringen.

• Anonym (Yup)
    Anonym (Va?) skrev 2014-02-07 20:20:39 följande:

fast ts och hennes bror verkar inte alls vara det minsta oense i frågan om bordsplaceringen. så varför skulle just detta slå in någon kil, han är ju nöjd? sen verkar det snarare vara så att ts hör till den lilla skara som ens anstränger sig för att vara trevlig mot tjejen så jag misstänker att han isf gallrar bort alla andra familjemedlemmar som tydligen är öppet otrevliga mot henne innan ts plats vid honnörsbordet ryker Flört sen IGEN så verkar inte problemet för ts vara främst att hon inte gillar tjejen. jag ser ingenstans att ts skrivit att hon vill placera tjejen helt åt tjottahejti bara av principsak för att markera sitt ogillande utan snarare vill hon inte ha denna tjej klängandes som ett pungdjur på brorsan under hela middagen, SPECIELLT när han råkar vara toastmaster. hade tjejen klarat av att bete sig som folk och stannat på sin plats och låtit sin pojkväns luftvägar vara fria från hennes tunga under förra bröllopet kanske hon hade kunnat sitta närmare sin kille på detta... hon har ju själv betett sig rätt äckligt, då får man ta smällen som kommer med ett sådant beteende helt oavsett om man är blyg eller bara saknar spärrar för hur smaskigt intim man blir mitt bland mormor och morfar mfl...
  • ica
    Monchichier skrev 2014-02-06 12:26:39 följande:
    Det tar ju för givet att man faktiskt är medveten om att man har en social fobi.
    Att broderns tjej är så pass klängig som hon är kan mycket väl vara för att hon är väldigt osäker i sällskapet och drar sig till det enda som är tryggt, alltså brodern. Ju mer osäker man är desto mer behov av trygghet får man och desto mer överdrivet blir det.

Den situationen blir ju inte bättre om inte någon från övriga sällskapet har reflekterat och försökt förstå varför personen handlar på det sättet den gör. Utan bara går och blir mer och mer irriterad över beteendet utan att säga något (till personen i fråga då). Det hela blir liksom som en stor eskalerande nedåtgående spiral, ju mer personer irriterar sig, desto mer spänd blir stämningen och den osäkra personen blir ännu mer osäker och börjar klänga ännu mer.

Då krävs det väldigt mycket självkännedom att reflektera över sitt beteende och situationerna, komma underfund med att det inte är fullt normalt, komma underfund med varför man gör som man gör, ta reda på vad man kan göra för att få till en uppåtgående spiral istället. Sedan kommer man till det stora jobbet, att bryta beteendet, utmana sig själv och börja jobba med sig själv.

Seriöst, är det verkligen ingen som sätter sig in och försöker förstå andra människors agerande????
    Så sant och insiktsfullt skrivet alltihop. Men hur gör den som sitter och gör en bordplacering som ska fungera för alla. Det kan ju inte bli optimalt för alla. Det verkar ganska svårt att ta all hänsyn till en person när det är många det ska fungera för. Så då är vi väl tillbaka till ruta ett? Eller?
  • Anonym (Yup)
    ica skrev 2014-02-08 14:33:47 följande:
    Så sant och insiktsfullt skrivet alltihop. Men hur gör den som sitter och gör en bordplacering som ska fungera för alla. Det kan ju inte bli optimalt för alla. Det verkar ganska svårt att ta all hänsyn till en person när det är många det ska fungera för. Så då är vi väl tillbaka till ruta ett? Eller?
    även om hon har en fobi så är det ju så att hellre en missnöjd fobiker än flera andra missnöjda som inte står ut med hånglet vid middagsbordet...
  • ica
    Anonym (Yup) skrev 2014-02-08 15:18:15 följande:
    även om hon har en fobi så är det ju så att hellre en missnöjd fobiker än flera andra missnöjda som inte står ut med hånglet vid middagsbordet...
    Det är precis vad som var min första tanke. Blir en missnöjd och de flesta andra nöjda så hade jag varit nöjd.
  • Anonym (Anna)

TS, jag tycker du gjort helt rätt med bordsplaceringarna. Din brors tjej låter ärligt något efterbliven, alternativt som en trumpen 14-åring. Sen är jag förvånad över alla här som tydligen anser sig kunna kräva hur andra ordnar sina fester och dessutom är så socialt inkompetenta att de tackar nej till fester för att de inte får sitta med respektive. Känns som en skolmatsal... Jag är tacksam över att jag fick min sociala träning i Uppsalas nationsliv där man lär sig konversera med alla sorters människor oavsett vem man hamnar bredvid på gasquen. Hur sjutton gör ni i arbetslivet? Vad gör ni om ni går på formell middag i tjänsten och hamnar bredvid chefens fru/man? Sitter som en mussla hela kvällen och sabbar karriären?

• Anonym (Yup)
    ica skrev 2014-02-08 15:19:25 följande:
    Det är precis vad som var min första tanke. Blir en missnöjd och de flesta andra nöjda så hade jag varit nöjd.
    man kan ju inte göra alla glada i det här läget utan det är antingen eller. antingen är de nära familjemedlemmarna missnöjda eller så är flickvännen missnöjd. jag vet iaf vilkas nöjdhet jag hade prioriterat på mitt bröllop om jag så hade älskat tjejen som en bästa vän.
  • ica
    Anonym (Anna) skrev 2014-02-08 15:36:52 följande:
    TS, jag tycker du gjort helt rätt med bordsplaceringarna. Din brors tjej låter ärligt något efterbliven, alternativt som en trumpen 14-åring. Sen är jag förvånad över alla här som tydligen anser sig kunna kräva hur andra ordnar sina fester och dessutom är så socialt inkompetenta att de tackar nej till fester för att de inte får sitta med respektive. Känns som en skolmatsal... Jag är tacksam över att jag fick min sociala träning i Uppsalas nationsliv där man lär sig konversera med alla sorters människor oavsett vem man hamnar bredvid på gasquen. Hur sjutton gör ni i arbetslivet? Vad gör ni om ni går på formell middag i tjänsten och hamnar bredvid chefens fru/man? Sitter som en mussla hela kvällen och sabbar karriären?
    Det har väl tyvärr blivit allt vanligare att gäster kräver att fester ska an passas utifrån deras behov.
  • Anonym (Anna)
    ica skrev 2014-02-08 15:38:08 följande:
    Det har väl tyvärr blivit allt vanligare att gäster kräver att fester ska an passas utifrån deras behov.

Folk verkar allt mer tro att de är universums medelpunkt.
  • ica
    Anonym (Anna) skrev 2014-02-08 15:46:57 följande:

Folk verkar allt mer tro att de är universums medelpunkt.
    Exakt! Så världen är fullt av små universum som inte får den uppmärksamhet som de enligt dem själva förtjänar!Demon
  • asta66
    Anonym (Yup) skrev 2014-02-08 15:37:35 följande:
    man kan ju inte göra alla glada i det här läget utan det är antingen eller. antingen är de nära familjemedlemmarna missnöjda eller så är flickvännen missnöjd. jag vet iaf vilkas nöjdhet jag hade prioriterat på mitt bröllop om jag så hade älskat tjejen som en bästa vän.
    Tyvärr så finns det personer som alltid blir missnöjda över nåt. Man kan slå knut på sig själv men de är ändå missnöjda. Så varför överanstränga sig.
Svar på tråden Bordsplacering, bröllop