• Anonym (hmm)

Bordsplacering, bröllop

Jag har suttit flera timmar idag och komponerat bordsplaceringen, vilket jobb det är!!

Jag tycker nu att den är perfekt, förutom en sak. Brorsans tjej är tystlåten och blyg och jag är lite rädd att hon ska känna sig bortkommen. Hon är väldigt svår att placera och skulle nog helst sitta bredvid brorsan då hon inte känner så många på vårt bröllop. Hon känner väl egentligen bara oss, hans syskon, och det inte särskilt väl eftersom hon aldrig varit speciellt intresserad av att umgås med oss. Hon har istället varje gång släpat brorsan i säng tidigt för att hon är trött, och han är lite toffel så han följer med fast han egentligen velat umgås med oss eftersom vi ses så sällan, hon sitter i princip i hans knä varje gång hon är med och kör ner tungan i halsen på honom medan vi pratar osv.

To the point. Vi har gjort som så att vi vill ha våra syskon sittandes närmast oss och sedan våra närmaste vänner, sedan våra föräldrar och sedan har vi blandat fritt mellan alla andra släktingar och vänner så att alla ska sitta med någon de kan ha trevligt med men även med någon som de känner i närheten.

Nu blev det så att brorsans tjej sitter i mitten av okända människor (från blivande makens sida) förutom syrrans kille mittemot, och även han är rätt tystlåten och de känner inte varandra egentligen men de har åtminstone träffats. Jag känner mig lite elak, men jag vet verkligen inte hur jag annars ska placera henne! Hon kommer att vantrivas var jag än placerar henne, förutom bredvid min lillebror, och där vill jag som sagt inte att hon ska sitta. 

Finns det någon perfekt bordsplacering? Är det möjligt att göra alla nöjda ens?? Jag har gjort om den hundra gånger redan och har äntligen hittat en så gott som perfekt placering, men denna lilla detalj stör mig lite, och speciellt därför att jag verkligen inte tror att det hjälper att "möblera om" igen!

• Svar på tråden Bordsplacering, bröllop
  • Anonym (Nelli)

förlåt om jag nu kastar mig in i diskussionen utan att ha läst men seriöst - måste hon bjudas överhuvud taget? I det läget du beskriver henne hade jag som brud inte känt mig bekväm med att hela tiden försöka ha ögonen på henne hela kvällen. Ska din bror ha en roll som toastmaster behöver han ju möjlighet att få utföra den sysslan också. och finns det risk att hon slänger sig om halsen på honom när han pratar i microfon hade jag definitivt inte bjudit henne.

Jag hade hellre tagit den diskussionen med henne i förväg och sagt att hon pga sin brist på uppförande faktiskt inte blir bjuden då din bror har en roll som toastmaster och därmed måste sköta sitt och inte göra som hon säger. 

hon hade fått bli hur sur som helst, jag hade inte bjudit henne.  Måste det vara jämna par hade jag ju hellre bjudit in nån annan som kan vara sällskap under kvällen. Kanske en kvinnlig kollega eller kompis eller nån som fått dryga ut platsen.

• Anonym (.)
    Anonym (hmm) skrev 2014-02-02 17:18:31 följande:
    Vad är det som låter märkligt?

Hur ni har gjort placeringarna.
  • Nyfiken gul
    Anonym (.) skrev 2014-02-02 17:22:21 följande:

Hur ni har gjort placeringarna.
    alla gör som dom vill med bordsplacering, det är bara riktlinjer man har angående etikett och hur man bör göra. Men det är ingen lag på det.

Det är många som har olika sätt att lösa bordsplacering genom tex lotterier, sönderklippta spelkort, ritade figurer , gåtor som ska lösas osv...  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (.)
    Nyfiken gul skrev 2014-02-02 17:24:22 följande:
    alla gör som dom vill med bordsplacering, det är bara riktlinjer man har angående etikett och hur man bör göra. Men det är ingen lag på det. Det är många som har olika sätt att lösa bordsplacering genom tex lotterier, sönderklippta spelkort, ritade figurer , gåtor som ska lösas osv...  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-

Har jag påstått det?. Jag har bara ställt frågor o skrivit att jag tycker deras val är märkliga. Tyckte TS efterfrågade vad andra ansåg?
  • Anonym (kie)
    Anonym (hmm) skrev 2014-02-02 17:09:42 följande:
    Vi har pratat med honom, och vi har pratat med henne och han har pratat med henne. Han försökte avstyra det hela men hon verkligen iglar sig fast och han kan ju inte direkt putta bort henne ;) 

De får gärna pussas om de vill, men tänk dig att du och din bror står och samtalar, hans tjej står lite bredvid, snett bakom. Så helt plötsligt slänger hon sig om halsen på honom kör ner tungan i hans hals! Han ser obekväm ut och försöker avstyra det och skratta bort det, och hon fortsätter. 
    Tänk dig sen att det är din farbror som brodern står och pratar med när detta händer. Det blir så obekvämt så man går därifrån. 

Samma sak om man sitter och pratar vid t.ex middagen. Hon slänger sig upp i hans knä och håller på.

Nej, jag hoppas såklart att hon bättrat sig angående detta beteende, men jag känner inte att jag vill ta någon risk just vid middagen åtminstone.

På vår fars bröllop så tror jag inte hon satt på sin egen stol längre än 10 minuter totalt, och det var medan hon åt. Flera påpekade för henne under kvällen att det fanns lediga stolar och att hon inte behöver sitta i hans knä, men hon verkade tro att alla tyckte det var gulligt eller nåt för hon fattade inte pikarna...

Haha ja det där med samtal har jag också kört med, fast jag brukar ringa upp någon ;)
    Det låter onekligen som en lite knepig tjej, om hon inte kan uppföra sig om hon får sitta bredvid er bror på bröllopsmiddagen så förstår jag verkligen att du vill placera henne en bit ifrån honom för att bröllopsmiddagen ska bli så trevlig som möjligt för alla (även brodern+ flickvännens bordsgrannar som kanske tappar aptiten totalt om de måste sitta bredvid ett par som gör ljud som låter förvånansvärt likt en en hund som slickar sig i stjärten utöver det otrevliga i att ofrivilligt vara en del av någon annans förspel).

Jag får det på nått sätt inte att gå ihop, en väldigt blyg o tystlåten person brukar vanligtvis inte vara så extremt oblyg  o indiskret att de med liv o lust går in för att grovhångla offentligt. Verkar hon gå igång på det, att hon ser kyssarna som ett spännande förspel? lite grann exhibitionistiskt lagd även om blyg + exhibitionist kanske inte är en jättevanlig kombination?

Är hon berusad när hon beter sig så där och därför inte riktigt kan kontrollera sig eller tänka efter ifall det verkligen är lämpligt att störa ett samtal mellan pojkvännen och släkting genom att helt sonika trycka in tungan i munnen på sin ofrivillige kille?

nej kör på din känsla, klarar inte den här tjejen av att sitta bredvid sin pojkvän OCH fortfarande klara av att uppföra sig så det inte värt att chansa. Placera henne precis där du hade tänkt dig från början utan dåligt samvete (hon har trots allt medverkat själv till att det inte riktigt går att placera henne bredvid sin pojkvän och eftersom er bror är er bror så får han med självklarhet sitta närmare brudparet än vad hon får).
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Nelli) skrev 2014-02-02 17:19:16 följande:
    förlåt om jag nu kastar mig in i diskussionen utan att ha läst men seriöst - måste hon bjudas överhuvud taget? I det läget du beskriver henne hade jag som brud inte känt mig bekväm med att hela tiden försöka ha ögonen på henne hela kvällen. Ska din bror ha en roll som toastmaster behöver han ju möjlighet att få utföra den sysslan också. och finns det risk att hon slänger sig om halsen på honom när han pratar i microfon hade jag definitivt inte bjudit henne.

Jag hade hellre tagit den diskussionen med henne i förväg och sagt att hon pga sin brist på uppförande faktiskt inte blir bjuden då din bror har en roll som toastmaster och därmed måste sköta sitt och inte göra som hon säger. 

hon hade fått bli hur sur som helst, jag hade inte bjudit henne.  Måste det vara jämna par hade jag ju hellre bjudit in nån annan som kan vara sällskap under kvällen. Kanske en kvinnlig kollega eller kompis eller nån som fått dryga ut platsen.
    Jag ville inte bjuda henne egentligen, men det är ju så fel att bjuda halva par tydligen så gjorde det ändå nu.. Vet att brorsan skulle blivit ledsen om jag inte bjöd henne också, han kämpar verkligen med att hon ska bli accepterad...
  • La Lola

Bara en fråga; varför bordplacering överhuvudtaget?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Luminorbase
    La Lola skrev 2014-02-02 17:49:31 följande:
    Bara en fråga; varför bordplacering överhuvudtaget?

Det beror väl på vilken formalitetsgrad man vill ha? Själv tycker jag inte det är något konstigt alls.
  • La Lola
    Luminorbase skrev 2014-02-02 18:00:04 följande:

Det beror väl på vilken formalitetsgrad man vill ha? Själv tycker jag inte det är något konstigt alls.
    Iofs...
    Själv tycker att man ska få sitta med de man vill men det är jag det...
  • Knota
    La Lola skrev 2014-02-02 18:02:53 följande:
    Iofs...
    Själv tycker att man ska få sitta med de man vill men det är jag det...
    Det kan du också, på ditt eget bröllop. Men du skulle alltså tacka nej bara för det var bordsplacering?
Svar på tråden Bordsplacering, bröllop