• Anonym (hmm)

Bordsplacering, bröllop

Jag har suttit flera timmar idag och komponerat bordsplaceringen, vilket jobb det är!!

Jag tycker nu att den är perfekt, förutom en sak. Brorsans tjej är tystlåten och blyg och jag är lite rädd att hon ska känna sig bortkommen. Hon är väldigt svår att placera och skulle nog helst sitta bredvid brorsan då hon inte känner så många på vårt bröllop. Hon känner väl egentligen bara oss, hans syskon, och det inte särskilt väl eftersom hon aldrig varit speciellt intresserad av att umgås med oss. Hon har istället varje gång släpat brorsan i säng tidigt för att hon är trött, och han är lite toffel så han följer med fast han egentligen velat umgås med oss eftersom vi ses så sällan, hon sitter i princip i hans knä varje gång hon är med och kör ner tungan i halsen på honom medan vi pratar osv.

To the point. Vi har gjort som så att vi vill ha våra syskon sittandes närmast oss och sedan våra närmaste vänner, sedan våra föräldrar och sedan har vi blandat fritt mellan alla andra släktingar och vänner så att alla ska sitta med någon de kan ha trevligt med men även med någon som de känner i närheten.

Nu blev det så att brorsans tjej sitter i mitten av okända människor (från blivande makens sida) förutom syrrans kille mittemot, och även han är rätt tystlåten och de känner inte varandra egentligen men de har åtminstone träffats. Jag känner mig lite elak, men jag vet verkligen inte hur jag annars ska placera henne! Hon kommer att vantrivas var jag än placerar henne, förutom bredvid min lillebror, och där vill jag som sagt inte att hon ska sitta. 

Finns det någon perfekt bordsplacering? Är det möjligt att göra alla nöjda ens?? Jag har gjort om den hundra gånger redan och har äntligen hittat en så gott som perfekt placering, men denna lilla detalj stör mig lite, och speciellt därför att jag verkligen inte tror att det hjälper att "möblera om" igen!

• Svar på tråden Bordsplacering, bröllop
  • slutatsnusa

en anledning till att man går på fest är ju faktiskt att lära känna nya människor
    det verkar som om du har hängt upp dig mycket på att det är ett problem att folk är obekanta med varndra
    hur ska du kunna hjälpa dem på traven så att din bröllopsfest blir lyckad?
    kan du placera ut kort med olika frågor på som varje bordspar kan ställa till varandra?
    det finns säkert många exempel på frågor eller andra lättsamma lekar som inte tar för mycket uppmärksamhet från brudparet, men som ändå hjälper till att hålla samtalen igång med folk som är ovana att umgås med såna de inte känner

• Anonym (snart sportlov)

När vi gifte oss ordnade vi bordsplaceringen så att alla satt med folk
    de trivdes med. Jätteviktigt tycker jag. Sitter man flera timmar vid ett bord med
    folk man känner sig obekväm med spelar det ingen roll hur trevligt det är
    runt omkring, att maten är utsökt mm. Man minns bara hur långsamt tiden gick.
    Så tänker jag i alla fall.
    Det värsta jag vet är när det dras lott eller typ "tjejer tar skruv och killar tar mutter, de vars skruv och mutter passar ihop sitter ihop vid bordet". Har jag råkat ut för en gång, jag försökte föra en normal konversation
    med min bordskille, men det var lönlöst, mer otrevlig kille har jag sällan träffat.Baah...
    Så fort det gick satte jag mig med mina kompisar istället.

• Anonym (.)
    Anonym (hmm) skrev 2014-02-02 19:38:43 följande:
    Ok? Och vad skulle du anse vara ej märkligt? Endast efter vett och etikett då, där man särar på alla par, sätter föräldrarna närmast och sätter alla varannan tjej, varannan kille och blandar båda släkterna? Eller vad tycker du?
    La Lola skrev 2014-02-02 17:49:31 följande:
    Bara en fråga; varför bordplacering överhuvudtaget?
    För att slippa grupperingar där någon som kommer sist kanske får sitta ensam i mitten av folk han/hon inte känner, för att slippa stressen av att alla ska leta efter bästa platsen och paxa denna och för att jag vill ha mina närmaste närmast mig.

Fast man lämnar ju inte en bordsplacering? Den ni sätter gäller ju hela kvällen.
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (.) skrev 2014-02-03 13:51:16 följande:

Fast man lämnar ju inte en bordsplacering? Den ni sätter gäller ju hela kvällen.
    Nej. Den gäller så länge man sitter till bords. En bröllopsfest brukar ju inkludera dans osv efter middagen, dessutom serveras ofta tårtan senare när bröllopsmiddagsborden redan är avdukade och undanställda, man får då mingla och sitta som man vill. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (.) skrev 2014-02-03 13:51:16 följande:

Nej, den gäller under middagen.
  • Anonym (Blygis)

Jag är en blyg person och som din brors syster skulle jag tycka det här va skitjobbigt! 

Vad är viktigast? Att du får placeringen exakt som du vill ha eller att du skapar bästa förutsättningarna för att alla ska få ha det trevligt? 

• Anonym (Blygis)
    Anonym (Blygis) skrev 2014-02-05 02:04:40 följande:
    Jag är en blyg person och som din brors syster skulle jag tycka det här va skitjobbigt! 

Vad är viktigast? Att du får placeringen exakt som du vill ha eller att du skapar bästa förutsättningarna för att alla ska få ha det trevligt? 
    Haha, brors flickvän menade jag såklart. 
  • Anonym (Polly)
    slutatsnusa skrev 2014-02-03 07:34:08 följande:
    en anledning till att man går på fest är ju faktiskt att lära känna nya människor det verkar som om du har hängt upp dig mycket på att det är ett problem att folk är obekanta med varndra hur ska du kunna hjälpa dem på traven så att din bröllopsfest blir lyckad? kan du placera ut kort med olika frågor på som varje bordspar kan ställa till varandra? det finns säkert många exempel på frågor eller andra lättsamma lekar som inte tar för mycket uppmärksamhet från brudparet, men som ändå hjälper till att hålla samtalen igång med folk som är ovana att umgås med såna de inte känner

Bröllop går jag på för att fira de som gifter sig, inte för att lära känna nya människor. Det trodde jag de flesta gjorde.
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (Polly) skrev 2014-02-05 02:07:44 följande:

Bröllop går jag på för att fira de som gifter sig, inte för att lära känna nya människor. Det trodde jag de flesta gjorde.
    Kan du inte fira brudparet om du inte sitter bredvid din respektive? Hur gör du om du går på bröllop som singel?
  • Anonym (Polly)
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-05 09:22:09 följande:
    Kan du inte fira brudparet om du inte sitter bredvid din respektive? Hur gör du om du går på bröllop som singel?

Det skrev jag inget om, hur läser du? Jag skrev och höll inte med om att huvudsyftet var att lära känna nya personer.
Svar på tråden Bordsplacering, bröllop