• Anonym (hmm)

Bordsplacering, bröllop

Jag har suttit flera timmar idag och komponerat bordsplaceringen, vilket jobb det är!!

Jag tycker nu att den är perfekt, förutom en sak. Brorsans tjej är tystlåten och blyg och jag är lite rädd att hon ska känna sig bortkommen. Hon är väldigt svår att placera och skulle nog helst sitta bredvid brorsan då hon inte känner så många på vårt bröllop. Hon känner väl egentligen bara oss, hans syskon, och det inte särskilt väl eftersom hon aldrig varit speciellt intresserad av att umgås med oss. Hon har istället varje gång släpat brorsan i säng tidigt för att hon är trött, och han är lite toffel så han följer med fast han egentligen velat umgås med oss eftersom vi ses så sällan, hon sitter i princip i hans knä varje gång hon är med och kör ner tungan i halsen på honom medan vi pratar osv.

To the point. Vi har gjort som så att vi vill ha våra syskon sittandes närmast oss och sedan våra närmaste vänner, sedan våra föräldrar och sedan har vi blandat fritt mellan alla andra släktingar och vänner så att alla ska sitta med någon de kan ha trevligt med men även med någon som de känner i närheten.

Nu blev det så att brorsans tjej sitter i mitten av okända människor (från blivande makens sida) förutom syrrans kille mittemot, och även han är rätt tystlåten och de känner inte varandra egentligen men de har åtminstone träffats. Jag känner mig lite elak, men jag vet verkligen inte hur jag annars ska placera henne! Hon kommer att vantrivas var jag än placerar henne, förutom bredvid min lillebror, och där vill jag som sagt inte att hon ska sitta. 

Finns det någon perfekt bordsplacering? Är det möjligt att göra alla nöjda ens?? Jag har gjort om den hundra gånger redan och har äntligen hittat en så gott som perfekt placering, men denna lilla detalj stör mig lite, och speciellt därför att jag verkligen inte tror att det hjälper att "möblera om" igen!

• Svar på tråden Bordsplacering, bröllop
  • Wira

Det hade väl varit en sak om hon kunde bete sig som folk men om du känner att risken är överhängande för att hon sitter och mer eller mindre slickar på sin pojkvän om de hamnar nära varann så tycker jag inte du ska ha dåligt samvete för att placera ut henne någon annanstans. Hade du känt dig säker på att hon stannar på sin stol så visst men nu när hon SJÄLV har visat att hon inte gärna gör ens det så är det faktiskt bara hennes eget fel om hon nu får sitta någon annanstans, blyg eller ej. Hon har ju faktiskt själv satt sig i situationen, inte pga att hon är tillbakadragen utan pga att hon beter sig som om att hon är en av din brors tonsiller när hon sitter med honom.

• Wira
    elyse skrev 2014-02-02 11:28:46 följande:

Förstår jag rätt nu - ni väljer att markera att era syskons respektive inte ingår i familjen?
    Vad snackar du om? De som sitter näsrmast brudparet enligt tradition är INTE syskons respektive, även om de tillhör familjen. Där sitter föräldrar, toastmasters, tärnor, best men osv. Övriga sitter vid de andra borden. Detta är ju ingen markering utan väldigt vanliga bröllopstraditioner.
  • Voluptuous Shalimar

Som någon tidigare skrev: ogifta par placeras tillsammans, gifta var för sig. Par som lever tillsammans sedan länge kan även placeras var för sig. 

Jag tycker personligen att det är rätt trevligt att sitta med en annan bordskavaljer än min make, då det ger oss olika intryck av kvällen och nya samtalsämnen, kontakter, mm. Det är en en middag, inte en helkväll!

På min systers bröllop satt föräldrarna närmast brudparet, vi andra som tillhörde den närmaste familjen satt i nära brudparet men inte vid honnörsbordet. Jag hade inte min man till bordet (men relativt nära) och det kändes självklart. Vi gifte oss innan syrran och gjorde på samma sätt. En partner till ett syskon måste ju anses ingå i familjen och det ser väldigt ovänligt ut att placera henne/honom i periferin och långt från sin partner.

• Wira
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-02 12:25:27 följande:
    Som någon tidigare skrev: ogifta par placeras tillsammans, gifta var för sig. Par som lever tillsammans sedan länge kan även placeras var för sig. 

Jag tycker personligen att det är rätt trevligt att sitta med en annan bordskavaljer än min make, då det ger oss olika intryck av kvällen och nya samtalsämnen, kontakter, mm. Det är en en middag, inte en helkväll!

På min systers bröllop satt föräldrarna närmast brudparet, vi andra som tillhörde den närmaste familjen satt i nära brudparet men inte vid honnörsbordet. Jag hade inte min man till bordet (men relativt nära) och det kändes självklart. Vi gifte oss innan syrran och gjorde på samma sätt. En partner till ett syskon måste ju anses ingå i familjen och det ser väldigt ovänligt ut att placera henne/honom i periferin och långt från sin partner.
    Även om man vet att placeras hon nära så kommer hon klänga sönder sin kille som dessutom ät toastmaster och försöka få honom att dra hem snabbare? Jag menar, detta verkar inte vara en tjej som kan bete sig..?
  • Voluptuous Shalimar
    Wira skrev 2014-02-02 12:34:09 följande:
    Även om man vet att placeras hon nära så kommer hon klänga sönder sin kille som dessutom ät toastmaster och försöka få honom att dra hem snabbare? Jag menar, detta verkar inte vara en tjej som kan bete sig..?
    Verkligen? På en bröllopsmiddag? Om hon (av svägerskan/ts)uppfattas "klängig" hemma hos hans föräldrar innebär ju inte detta att hon skulle bete sig likadant i officiella sammanhang?

Hemma hos svärmor skulle jag absolut kunna stå och kramas med min man medan hon förbereder maten (om jag inte hjälper till) men jag skulle vare sig hjälpa till med maten eller kela med mannen vid bordet om vi var på bröllopsfest.
  • gbgumman

Jag hade placerat folk så ALLA gäster skulle känna sig bekväma och skita i vilka jag vill ha närmast mig. Ordnar inte fester för min skull utan för gästerna.

• Anonym (o)
    Wira skrev 2014-02-02 11:37:34 följande:
    Vad snackar du om? De som sitter näsrmast brudparet enligt tradition är INTE syskons respektive, även om de tillhör familjen. Där sitter föräldrar, toastmasters, tärnor, best men osv. Övriga sitter vid de andra borden. Detta är ju ingen markering utan väldigt vanliga bröllopstraditioner.
    Bruden och brudgummen sätter man tillsammans (BG till vänster) Bruden har sin pappa (eller den som värderas som pappa) på höger sida. Brudens pappa har brudgummens mamma på höger sida, dvs. till bordet. Brudgummen har brudens mor på vänster sida. Brudgummens pappa sitter till vänster om, har därmed brudens mamma till bordet Förlovade par sätter man tillsammans (om de bor ihop så delar man dem), dessutom sätter man tärnor och marskalkar bredvid varandra. Förlovade homosexuella par delar man. Par placeras inte efter sexuell läggning utan utifrån man/kvinna Gifta och sambopar sätter man alltid på skilda platser.
  • summerhunter

Så fruktansvärt tråkigt att sitta bredvid partnern/nära släktingar på bröllop!

När jag är på bröllop vill jag sitta med mina blivande, ingifta släktingar!

• Anonym (hmm)
    elyse skrev 2014-02-02 11:28:46 följande:

Förstår jag rätt nu - ni väljer att markera att era syskons respektive inte ingår i familjen?
    Nej, så klart att de också ingår i familjen. Men nu var det just syskon vi vill ha närmast oss..
  • sextiotalist
    Anonym (fri placering) skrev 2014-02-02 01:31:16 följande:
    Finns inget tråkigare än fester med bordplacering. Jag undviker dem så gott det går. Har ärligt talat aldrig haft speciellt kul - man går inte på bröllop för att lära kännanya människor, utan för att fira brudparet och man blir roligare om man känner sig trygg med sina bordsgrannar.

Dessutom kan ju den där sociala personen vara just så social tack vare sina vänner.
    Åh jag är tvärtom, jag tycker det är kul med bordsplaceringar, ofta träffa man nya personer och får det trevligt. Jag å andra sidan är van vid bordsplaceringsfester, speciellt större tillställningar.
    Jag är social även med främmande personer.
Svar på tråden Bordsplacering, bröllop