• Cyanea

IVF under 2014

Hej alla härliga människor!

Jag hoppas att den här tråden kan vara ett ställe att ventilera med- och motgångar, peppa och stötta, eller bara skriva av sig om ofrivillig barnlöshet, utredning och vägen mot IVF. Vi är många i samma båt.

Skriv gärna och berätta om dig själv och var du/ni är i processen :) 

• Svar på tråden IVF under 2014
  • bb2014
    plopp76 skrev 2014-07-09 11:15:24 följande:

Tack! Jo vi måste ju försöka se det vi har, men i perioder är det väldigt tungt.

Nej vi har inte gjort IVF än. Vi hade fått remiss och tid till Linköping i januari, men sen plussade vi spontant dagen innan julafton 2013 så besöket hos kliniken blev ju inte av. Graviditeten slutade med en infektion i veckan 19+4. Har bara haft en ägglossning innan denna men vi försöker ju fram tills till september då vi har tid för start av IVF. Känns så himla långt bort att vi kommer klara det på egen hand.

Ta inte ut något i förskott. Det kommer gå bra.Njut av sommaren och varandra! Utan press med barntänk. Gå in i det hela med positiv attityd.

Blir det för tungt erbjuds man att prata med kurator.

Beklagar ert missfall.
  • plopp76
    bb2014 skrev 2014-07-09 11:22:48 följande:
    Ta inte ut något i förskott. Det kommer gå bra.Njut av sommaren och varandra! Utan press med barntänk. Gå in i det hela med positiv attityd.

Blir det för tungt erbjuds man att prata med kurator.

Beklagar ert missfall.
    Tack :) Jo det är väl så. Maktlösheten kan man ju ändå inte rå på. Vi har bra kontakt med kurator redan nu och kanske kan vi fortsätta gå hos samma.

Om 1,5 vecka är det semester så kanske att vi kan känna att det finns lite tid till att bara rå om varandra lite :)
  • bb2014
    plopp76 skrev 2014-07-09 11:32:36 följande:

Tack :) Jo det är väl så. Maktlösheten kan man ju ändå inte rå på. Vi har bra kontakt med kurator redan nu och kanske kan vi fortsätta gå hos samma.

Om 1,5 vecka är det semester så kanske att vi kan känna att det finns lite tid till att bara rå om varandra lite :)

Det låter jättebra tycker jag! :)
  • Lokattis
    plopp76 skrev 2014-07-09 11:32:36 följande:

Kram till er. Så jobbigt med missfall, vi drabbades av MA i v12 i juni. Vet hur det känns... Allt som går upp i rök... Skönt ändå att ha bra kontakt med kurator. Hoppas ni kan slappna av och njuta lite av sommaren.
  • Lokattis

... och plopp76, försök att sänka kraven på dig själv - inte lätt jag vet... (Tänk vad lätt allt skulle bli om man skulle följa alla sina egna goda råd! ) Men att åtminstone kunna släppa allt och må bra, om så bara för en kort stund, tror jag är viktigt för vår psykiska hälsa.

• Lokattis
    bb2014 skrev 2014-07-09 11:17:06 följande:

Tänkte ställa en fråga angående bad och sex (livets viktigaste saker ;) )

Efter äggplock/ET så sa barnmorskan att vi skulle låta bli att ha sex (vill ju inte bli octo-mom) och bada på några dagar.

Nu har jag ju plussat och har officiell testdag på fredag, så då slutar jag med Lutinus.

Har varken badat eller haft sex under denna tiden. Men är det ok att börja efter fredag? Tänker framför allt på att bada då det är så himla varmt. Men sex utan förökningstänk är ju också trevligt :)

Vad fick ni för restriktioner ang. detta?

Klinikerna brukar säga 1-2 veckor utan bad och sex efter ET/ÄP och det beror på att det är större risk att drabbas av infektioner när de har varit där nere och "rotat"
  • bb2014
    Lokattis skrev 2014-07-09 18:33:21 följande:

Klinikerna brukar säga 1-2 veckor utan bad och sex efter ET/ÄP och det beror på att det är större risk att drabbas av infektioner när de har varit där nere och "rotat"

Tack! Var vad jag hittade också. Blir det att i alla fall fira med ett bad på fredag. Idag tjuvfirar vi med god middag :)
  • plopp76
    Lokattis skrev 2014-07-09 14:04:18 följande:
    Kram till er. Så jobbigt med missfall, vi drabbades av MA i v12 i juni. Vet hur det känns... Allt som går upp i rök... Skönt ändå att ha bra kontakt med kurator. Hoppas ni kan slappna av och njuta lite av sommaren.
    Tack, det är ändå ett stöd att jaf vet att ni förstår. Vi har knappt pratat med varann idag efter att jag kom hem. Han känns så långt borta! Jag lider av att ha det så här, måste prata med honom...

Jag hoppas att vi kan njuta av lite semester sen när den kommer. Tror vi behöver det just nu!
  • knaestoot

Plopp76: verkligen jättetråkigt att läsa om hur ni mår, förstår precis känslan - så en bauta-kram till dig/er!!
    Vi har också haft det tufft med spolningar, cystor, infektioner, missfall osv , som har drivit oss ifrån varandra.. Han vill och saknar att ha sex, medans jag mest går runt oxh känner mig ofräsch, har ont efter allt och psyket är helt i botten - känns som pm man bara haft en eller två veckor sedan mars då man faktiskt mått riktigt bra och känt sig om vanligt...
    Hoppas verkligen allt löser sig för er, ni får försöka hitta det vackra i det enkla - en kvällspromenad för att prata lite, gå ut och äta på nån mysig restaurang osv... Det brukar "rädda" oss iaf! Stor kram igen!

En annan fråga, äääääääääntligen efter missfallet i måndags har jag slutat stört-blöda, utan är mer som sista mens-dagen sådär... När brukar man få sin vanliga mens efteråt?? Bör jag ägglossningstesta innan eller så??

Svar på tråden IVF under 2014