• Cyanea

IVF under 2014

Hej alla härliga människor!

Jag hoppas att den här tråden kan vara ett ställe att ventilera med- och motgångar, peppa och stötta, eller bara skriva av sig om ofrivillig barnlöshet, utredning och vägen mot IVF. Vi är många i samma båt.

Skriv gärna och berätta om dig själv och var du/ni är i processen :) 

• Svar på tråden IVF under 2014
  • bb2014

Glädjande nyheter att höra om turkisk peppar! :D

• plopp76

Hej tjejer!

Jag vill inte vara sån där tråkmåns som kommer med pekfingrar... men lakrits ska man inte äta så mycket av. Så här står det:
    "Högst 50 gram lakrits

Godis ger inte så mycket annat än kalorier, och därför bör man äta det med måtta. Som gravid kan man behöva tänka på hur mycket lakrits man äter. Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer bör man inte äta mer än 50 g lakrits om dagen när man är gravid."

Sen hur mycket lakrits det verkligen är i tex Turkisk peppar vet inte jag... Men iallafall, kan vara värt att tänka på. Jag undvek lakrits när jag var gravid, för jag kan lixom inte sluta när jag väl börjat Tungan ute

• bb2014
    plopp76 skrev 2014-07-13 18:13:33 följande:

Hej tjejer!

Jag vill inte vara sån där tråkmåns som kommer med pekfingrar... men lakrits ska man inte äta så mycket av. Så här står det:

"Högst 50 gram lakrits

Godis ger inte så mycket annat än kalorier, och därför bör man äta det med måtta. Som gravid kan man behöva tänka på hur mycket lakrits man äter. Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer bör man inte äta mer än 50 g lakrits om dagen när man är gravid."

Sen hur mycket lakrits det verkligen är i tex Turkisk peppar vet inte jag... Men iallafall, kan vara värt att tänka på. Jag undvek lakrits när jag var gravid, för jag kan lixom inte sluta när jag väl börjat

50g om dagen är rätt mycket och den rekommendationen gäller faktiskt icke-gravida med :) Man får äta med måtta!
  • plopp76
    bb2014 skrev 2014-07-13 18:21:26 följande:
    50g om dagen är rätt mycket och den rekommendationen gäller faktiskt icke-gravida med :) Man får äta med måtta!
    Jupp, så är det ju :) Men jag är tyvärr inte måttlig när jag trycker i mig lakrits just. Och turkisk peppar kan jag äta tills det svider på tungan...! Tungan ute
  • bb2014
    plopp76 skrev 2014-07-13 18:25:34 följande:

Jupp, så är det ju :) Men jag är tyvärr inte måttlig när jag trycker i mig lakrits just. Och turkisk peppar kan jag äta tills det svider på tungan...!

Jo vet absolut vad du menar :)
  • Mandelmumsa

Haha ok det var ju bra att veta. Det var bra att du delade med dig av det du visste, Plopp! Är ju så svårt att sluta äta när man börjat, så bättre då kanske att undvika det helt. Men förresten, VARFÖR är lakritsen inte bra? Vore ju intressant att veta.

• plopp76
    Mandelmumsa skrev 2014-07-13 18:38:11 följande:

Haha ok det var ju bra att veta. Det var bra att du delade med dig av det du visste, Plopp! Är ju så svårt att sluta äta när man börjat, så bättre då kanske att undvika det helt. Men förresten, VARFÖR är lakritsen inte bra? Vore ju intressant att veta.

Jag tror det är ett ämne i lakrits som inte är bra. Kika här:

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Glycyrrhizinsyra-i-lakrits/For-mycket-lakrits-/

Men jag ska absolut inte slå mig för bröstet i frågan, har inte läst på så mycket. Min BM sa att jag skulle försöka låta bli så jag gjorde det. Jag är tyvärr aldrig måttlig med lakrits.

• bb2014

Innehåller nått ämne som höjer blodtrycket. Vet inte vad det heter.

• Nicka

Intressant om lakrits :) nu äter jag inga mängder, tar när jag känner illamående och de funkar. Helst skulle man ju äta nyttigt men vem orkar?! När man mår illa och är trött. Har varit lite duktig och ätit sallad några dagar men idag bidde de en kebabrulle :)

Svar på tråden IVF under 2014