• Cyanea

IVF under 2014

Hej alla härliga människor!

Jag hoppas att den här tråden kan vara ett ställe att ventilera med- och motgångar, peppa och stötta, eller bara skriva av sig om ofrivillig barnlöshet, utredning och vägen mot IVF. Vi är många i samma båt.

Skriv gärna och berätta om dig själv och var du/ni är i processen :) 

• Svar på tråden IVF under 2014
  • Cyanea

Här börjar det dyka upp frågetecken igen... Pratade med kliniken imorse igen. Då passade jag på att dubbelkolla om min mens. Jag brukar vara en störtblödare och hade väntat mig att halvt om förblöda nu efter IVF. Än så länge är mensen väldigt sparsam. Jag hade läst här på FL att man kan ha skum mens efter IVF. Hon svarade att det absolut är så att mensen kan bli skum, men då tvärtom, alltså att man blöder extra mycket. Därför ska jag gravtesta igen i slutet av veckan om det inte ökat i mängd. 

Jag tror personligen inte på ett sent plus, och skulle jag få det är det något mycket skumt, men jag var inte riktigt beredd på den vändningen ;)

• maka011
    Cyanea skrev 2014-09-02 15:58:29 följande:

Välkommen till gruppen, maka011 :) Jag beklagar att du blivit "en av oss", men förhoppningsvis kommer det snart kännas bättre. Usch, tråkigt att du verkar så deppig. Personligen kände jag lättnad när vi väl började med IVF, för att det kändes som att vi äntligen fick en riktig chans att bli föräldrar. Vår klinik (Sahlgrenska) tar jätteväl hand om sina patienter, vilket är en enorm trygghet när allt är kaos. Hoppas att ni kommer att känna så också :)

Det känns lite bättre idag. Var nog all spänning som släppte. Hade väntat 3 månader på att få börja med hormonbehandlingen så visar det sig att sambon har problem också så vi måste återigen vänta. Och då ev 3 månader till.

Sahlgrenska säger du? Vi har fått remissen skickad till gbg, kan undra om det är dit?
  • Cyanea
    maka011 skrev 2014-09-02 17:24:56 följande:
    Det känns lite bättre idag. Var nog all spänning som släppte. Hade väntat 3 månader på att få börja med hormonbehandlingen så visar det sig att sambon har problem också så vi måste återigen vänta. Och då ev 3 månader till.

Sahlgrenska säger du? Vi har fått remissen skickad till gbg, kan undra om det är dit?
    Eller hur, så är det säkert. IVF är väldigt laddat på många sätt. De flesta av oss har ju hört om det i år och dar men inte föreställt sig att hamna där själv. Behöver ni alltså vänta i tre månader till på remissvar menar du? Segt :( Vet hur det är, vår första remiss försvann i tomma intet, så det tog tid innan vi började. Om det är till någon tröst gick allt väldigt fort så fort vi fått vårt första möte. Jag skulle tippa på att det är Sahlgrenska om ni går landstingsvägen. Jag tycker att de varit kanon. 

Vi gick ifrån vårt första samtal på Sahlgrenska med en lunta papper i händerna som representerade hela vår plan, med datum och allt. Då hade vi bestämt behandlingsform, bokat preliminära datum för spraystart, sprutstart, ägguttag och återförande. Allt var liksom klart när vi gick därifrån. Sen blir det en hel den ändringar eftersom man jobbar med kroppen, kroppen bestämmer farten, men det blir liksom inte massor med massor av dötid. Snart händer det grejer :D 
  • Nickidocka

Tack så mycket alla. Det gick väldigt fort, men det beror nog mycket på att jag jobbat hela sommaren som jag känner så. Vet inte men jag kanske svarade bra på behandlingen oxo. Nervös inför imorgon, men det kommer nog gå bra!

Hoppas på sent plus för din skull Cyanea!

• plopp76
    Cyanea skrev 2014-09-02 15:58:29 följande:
    Välkommen plopp76! Spännande med första mötet! Alla kliniker gör inte likadant. På Sahlgrenska började vi CD22 (där mesens första dag var CD1) med nässpray, så det är inte säkert att det behöver dröja. Håller tummarna för att ni kommer bli nöjda med första mötet :)
    Tack :) Nu blev jag nervös... så vi kanske inte behöver vänta? Ja det ska iallafall bli spännande nästa vecka :) Väntar mens på fredag eller lördag (och i de bästa av världar så kommer den ju inte, men sånt händer ju bara på film...) så jag hinner precis blöda klart tills mötet. Görs det nån undersökning då? Kan ju inte ni veta... man vad brukar hända första mötet?
  • cameleon
    Idag var jag och min man på vårt första besök på ferten i Västerås om ofrivillig barnlöshet. Fick träffa en supergullig barnmorska, Åsa och när vi pratat igenom vår situation så kunde hon med säkerhet säga att det skulle bli tal om IVF på direkten! Efter ett utomkveds år 2008 har det inte hänt något och eftersom det gått så pass lång tid så trodde hon inte att läkaren (Johan Hemlin) skulle tycka annorlunda.

Den 15 september är det dags att träffa läkaren, längtar så himla mycket :)

Är det fler som är i starten med IVF i Västeråstrakten?

(Startade precis en egen tråd om detta men hittade denna precis så jag hoppar gärna in.)
  • Lokattis
    Starshaped skrev 2014-09-02 07:07:32 följande:

Till er som gjort IVF och har lyckats! :)

Vilken ruvdag fick ni att ni skulle grav.testa på?

Tjuvtestade ni nåt innan?

Och kände ni några graviditetstecken innan testet?

:)

Kram till alla kämpare!

Förra försöket så tjuvtestade jag rd12 och fick plus. Hade säkert fått plus även någon dag tidigare om jag hade testat tidigare, men det fanns liksom inte i min värld att det kunde ha lyckats... Jag gick bara och väntade på mensen. Kändes som mensvärk, fick några bruna fläckar i trosan men mensen kom aldrig. Jag hade en väldigt speciell känsla i magen, ungefär från rd10, som ett svagt, svagt illamående och det höll i sig sedan. Sedan slutade det ju inte så lyckligt den gången, bekräftat MA i v12. Hoppas på bättre tur den här gången!
  • Starshaped
    Lokattis skrev 2014-09-02 21:24:42 följande:

Förra försöket så tjuvtestade jag rd12 och fick plus. Hade säkert fått plus även någon dag tidigare om jag hade testat tidigare, men det fanns liksom inte i min värld att det kunde ha lyckats... Jag gick bara och väntade på mensen. Kändes som mensvärk, fick några bruna fläckar i trosan men mensen kom aldrig. Jag hade en väldigt speciell känsla i magen, ungefär från rd10, som ett svagt, svagt illamående och det höll i sig sedan. Sedan slutade det ju inte så lyckligt den gången, bekräftat MA i v12. Hoppas på bättre tur den här gången!

Alltid lika härligt att höra om par som lyckas på första försöket! Men samtidigt ledsen när jag hör det inte går hela vägen.. :( mardrömsscenario.

Är på ruvdag 14, har varit lugnt några dagar. Men idag fick jag mensliknande morlande värk, ömma bröstvårtor och var lite snurrig. Samt vart tokhungrig här på kvällen (och nästan illamående pga hunger) Så hoppas såklart! Men är samtidigt sjukskriven pga akut stressreaktion, så vet inte om nåt utav det kan vara det...

Känns som man pendlar mellan hopp och förtvivlan. Är toktrött med! Likadant igår kväll.. Och då har jag varit hemma både idag och igår!

Väntar några dagar till och samlar mot för att testa :)

Hoppas innerligt det går hela vägen nästa gång för er! Sägs ju de flesta lyckas på sina tre första försök! <3 Kram!
  • Cyanea
    Nickidocka skrev 2014-09-02 19:05:05 följande:

Tack så mycket alla. Det gick väldigt fort, men det beror nog mycket på att jag jobbat hela sommaren som jag känner så. Vet inte men jag kanske svarade bra på behandlingen oxo. Nervös inför imorgon, men det kommer nog gå bra!

Hoppas på sent plus för din skull Cyanea!

Tips: Var brutalt ärlig mot läkare och barnmorska om hur du känner. Är du rädd - säg det. Vill du ha mer bedövning - säg det. De finns där för din skull, deras jobb är att se till att du mår bra. Var inte tapper, bit inte ihop, tänk inte att du gnäller :) Det kommer gå jättebra och du kommer vara jättestolt över dig själv efteråt :) Lycka-till-kramar i massor! 
    plopp76 skrev 2014-09-02 20:39:50 följande:
    Tack :) Nu blev jag nervös... så vi kanske inte behöver vänta? Ja det ska iallafall bli spännande nästa vecka :) Väntar mens på fredag eller lördag (och i de bästa av världar så kommer den ju inte, men sånt händer ju bara på film...) så jag hinner precis blöda klart tills mötet. Görs det nån undersökning då? Kan ju inte ni veta... man vad brukar hända första mötet?
    Kanske inte :) Men det beror ju på, det kan hända att det inte passar i deras planering den här cykeln. Det är många små bitar som ska passa ihop ;) 

Yep, man gör en första undersökning. Inte mycket, jag fick ett VUL och vi tog en massa blodprover. Man får mäta längd och vikt för att få en dosering av medicineringen. Vi satt först med läkaren som berättade om hennes tolkning av vår tidigare utredning och förklarade hur de tänkt sig vår behandling. Därefter fick vi prata med barnmorska som bokade våra datum och gjorde en preliminär planering av behandlingen. Hon lärde mig också hur sprutorna fungerar och gick igenom steg för steg vad som skulle hända under behandlingen. Jag gillade mötet :) 
    cameleon skrev 2014-09-02 20:48:35 följande:
    Idag var jag och min man på vårt första besök på ferten i Västerås om ofrivillig barnlöshet. Fick träffa en supergullig barnmorska, Åsa och när vi pratat igenom vår situation så kunde hon med säkerhet säga att det skulle bli tal om IVF på direkten! Efter ett utomkveds år 2008 har det inte hänt något och eftersom det gått så pass lång tid så trodde hon inte att läkaren (Johan Hemlin) skulle tycka annorlunda.

Den 15 september är det dags att träffa läkaren, längtar så himla mycket :)

Är det fler som är i starten med IVF i Västeråstrakten?

(Startade precis en egen tråd om detta men hittade denna precis så jag hoppar gärna in.)
    Välkommen cameleon! Härligt att få gå vidare så snart :) Det är inte långt kvar till första träffen då, kul! Hoppas att ni känner er trygga med er klinik och att ni snart får börja behandla. 
  • Starshaped

Alltså måste ge en eloge till Cyanea!

Alltid så tapper och hjälpsam! Och klok!

Vilken tjej! You GO girl! :)

Gillar dig och ditt schyssta sätt MASSOR!

Tror jag inte är ensam om att tycka att du piggar upp stämningen här inne!

<3

Kraaam!

Svar på tråden IVF under 2014