• Cyanea

IVF under 2014

Hej alla härliga människor!

Jag hoppas att den här tråden kan vara ett ställe att ventilera med- och motgångar, peppa och stötta, eller bara skriva av sig om ofrivillig barnlöshet, utredning och vägen mot IVF. Vi är många i samma båt.

Skriv gärna och berätta om dig själv och var du/ni är i processen :) 

• Svar på tråden IVF under 2014
  • Starshaped

Någon mer som har en arbetsgivare som inte anser att infertilitet och IVF-behandling är ett sjukdomstillstånd?

:(

• Luthien87
    Starshaped skrev 2014-08-30 10:34:11 följande:

Någon mer som har en arbetsgivare som inte anser att infertilitet och IVF-behandling är ett sjukdomstillstånd?

:(

Åh vad tråkigt med en arbetsgivare som inte förstår! Har tyvärr inget bra svar, min chef är jätteförstående angående hela situationen (har till och med sagt att jag gärna får jobba över ibland för att tjäna in komp-timmar). 

Hur mycket har du sagt till din chef om allt? 
    Läs gärna min blogg: langtanefterbebis.se
  • Starshaped
    Luthien87 skrev 2014-08-30 10:48:42 följande:

Åh vad tråkigt med en arbetsgivare som inte förstår! Har tyvärr inget bra svar, min chef är jätteförstående angående hela situationen (har till och med sagt att jag gärna får jobba över ibland för att tjäna in komp-timmar). 

Hur mycket har du sagt till din chef om allt? 

Dom vet om allt och har vetat ändå från början, sen säger de sig stötta oss till 100% ,men sen visade det sig att deras intresse/arbetsgivar-organisation inte anser att infertilitet är ett sjukdomsfall. Och då vart det annat ljud i skällan. Är så stressad över detta att jag börjar tro jag är påväg in i väggen. Allt detta i en tid då livet är osäkert och läskigt som det är. Har vi lyckats? Vad händer om vi inte lyckats?, för då lär jag bryta ihop? vad får jag för lön nästa månad? Kommer jag få massa tid att jobba in, då jag inte har semesterdagar kvar? Är så stressad att jag mår illa och har ont i magen.
  • Mallan82
    Starshaped skrev 2014-08-30 11:00:02 följande:
    Dom vet om allt och har vetat ändå från början, sen säger de sig stötta oss till 100% ,men sen visade det sig att deras intresse/arbetsgivar-organisation inte anser att infertilitet är ett sjukdomsfall. Och då vart det annat ljud i skällan. Är så stressad över detta att jag börjar tro jag är påväg in i väggen. Allt detta i en tid då livet är osäkert och läskigt som det är. Har vi lyckats? Vad händer om vi inte lyckats?, för då lär jag bryta ihop? vad får jag för lön nästa månad? Kommer jag få massa tid att jobba in, då jag inte har semesterdagar kvar? Är så stressad att jag mår illa och har ont i magen.
    Kan arbetsgivarens intresseorganisation bestämma så där? Prata med fackförbund om det finns eller med HR-parnter om sådan finns. Jag är inte så säker på att de kan bestämma efter hur de "tycker". Finns det inte något statligt uttalande/beslut om iaf det anses som sjukdom eller inte? I så fall bör det vara starkare än en egen arbetsgivareorganisation...  

Hoppas det ordnar sig! 
  • Starshaped
    Mallan82 skrev 2014-08-30 11:14:47 följande:

Kan arbetsgivarens intresseorganisation bestämma så där? Prata med fackförbund om det finns eller med HR-parnter om sådan finns. Jag är inte så säker på att de kan bestämma efter hur de "tycker". Finns det inte något statligt uttalande/beslut om iaf det anses som sjukdom eller inte? I så fall bör det vara starkare än en egen arbetsgivareorganisation...  

Hoppas det ordnar sig! 

Typ alla utom arbetsgivarens organisation säger att infertilitet och IVF behandling är ett sjukdomstillstånd. T.o.m Världs Hälso Organisationen betecknar infertilitet som sjukdom. Facket är informerade och är med mig, men situationen är ändå jobbig. Har hög arbetsmoral och att vara "osams" med arbetsgivaren är otroligt stressande.
  • Cyanea

Starshaped: Vad sjukt! Då kan ju din/dina chefer/deras intresseorganisation genomgå behandlingen så kan vi se hur kaxiga de är efter det... Blir så upprörd! Man mår fruktansvärt på alla sätt och vis under en behandling, det är klart som sjutton att det räknas som sjukdomstillstånd! Förstår att det är lättare sagt än gjort, men försök att luta dig tillbaka på facket så mycket du bara kan. De har rätt. Du har rätt. Ingen kan bestämma att du inte bör må dåligt eller bör kunna jobba som förr, för så enkelt är det inte. Jag hejar på dig! 

Tintinigbg: Såg att Trina gett ett jättebra svar. Jag säger detsamma (jag är också på Sahlgrenska): De bokar in ultraljud när dina provsvar börjar se lovande ut. Allt är som det ska :) 

• Mallan82
    Starshaped skrev 2014-08-30 11:39:52 följande:
    Typ alla utom arbetsgivarens organisation säger att infertilitet och IVF behandling är ett sjukdomstillstånd. T.o.m Världs Hälso Organisationen betecknar infertilitet som sjukdom. Facket är informerade och är med mig, men situationen är ändå jobbig. Har hög arbetsmoral och att vara "osams" med arbetsgivaren är otroligt stressande.
    Förstår att det är jobbigt! Stå på dig!! Håller med Cyanea - de kan ju testa att göra behandlingen!
  • Mallan82
    Moolie skrev 2014-08-30 12:47:01 följande:

Då var man en ruvare på ett femdagars blastro! :) TD 13/9!

Hoppas allt går toppenbra nu!!
  • Lokattis
    Moolie skrev 2014-08-30 12:47:01 följande:

Då var man en ruvare på ett femdagars blastro! :) TD 13/9!

Grattis!!! Håller tummarna.
Svar på tråden IVF under 2014