• Cyanea

IVF under 2014

Hej alla härliga människor!

Jag hoppas att den här tråden kan vara ett ställe att ventilera med- och motgångar, peppa och stötta, eller bara skriva av sig om ofrivillig barnlöshet, utredning och vägen mot IVF. Vi är många i samma båt.

Skriv gärna och berätta om dig själv och var du/ni är i processen :) 

• Svar på tråden IVF under 2014
  • Speck

Trina: håller med cyanea, statistiken låter inte korrekt. Vår klinik har sagt att skillnaden är marginell mellan ET och FET.

Nickidocka : hur har det gått idag??

Cyanea : än är jag ju på spraydag 2 så känner inte om det är jobbigt samtidigt som man har barn :p

• Nickidocka

Ligger i soffan och våndas, men det är helt klart värt det. Själva äggplocket gick bra, röck till några gånger av smärtan, har väldigt ont nu efteråt dock. Krossade mannens hand där inne, hehehe.

Hur som haver, av tolv blåsor, den största var 22mm så fick de ut 11 ägg. Spermierna var av god kvalitet.

På fredagen blir det insättning ;) Hoppas bara man kan gå normalt då.

Hur länge hade ni andra ont?

• Starshaped

Hur har ni haft det med ers arbetsgivare?

Har ni valt att berätta?

Och vad har isof responsen varit?

Vill ni inte svara här är ni välkomna att skicka ett meddelande :)

Kram till alla kämpade!

• Lokattis
    Starshaped skrev 2014-09-03 19:30:46 följande:

Hur har ni haft det med ers arbetsgivare?

Har ni valt att berätta?

Och vad har isof responsen varit?

Vill ni inte svara här är ni välkomna att skicka ett meddelande :)

Kram till alla kämpade!

Jag har berättat som det är och får jättebra stöd av min chef. Han tycker att det är helt okej att jag jobbar hemifrån ibland, eller tar kompledigt om jag blir trött. Han var även superbra i somras när jag blev sjukskriven (min mamma gick oväntat bort och en dryg månad därefter fick jag missfall i v12, världen föll samman ett tag där)...
  • Starshaped
    Lokattis skrev 2014-09-03 20:12:22 följande:

Jag har berättat som det är och får jättebra stöd av min chef. Han tycker att det är helt okej att jag jobbar hemifrån ibland, eller tar kompledigt om jag blir trött. Han var även superbra i somras när jag blev sjukskriven (min mamma gick oväntat bort och en dryg månad därefter fick jag missfall i v12, världen föll samman ett tag där)...

Håll i den chefen håååårt!

Och styrkekramar till dig! Blir ledsen av att höra och beklagar din mammas bortgång och missfallet. Vilken kämpare du är! <3
  • Cyanea
    Mallan82 skrev 2014-09-03 13:48:46 följande:
    Jag är på spraydag 12 idag, börjar med sprutor om en vecka. Så jag tippar på ÄP mellan 20-24 september någon gång. :)

Men vad trist med överstimulering och sjukskrivning! Hoppas du blir bättre snart!! 
    Oh, det är ju jättesnart ju!! Spännande :D Hur mår du på sprayen? Biverkningar, eller mår du bra? 

Tack, det borde jag vara snart ;) 
    Starshaped skrev 2014-09-03 17:32:40 följande:

Cyanea: Såååå lite så! <3 Kram :)

<3 <3 <3
    Speck skrev 2014-09-03 18:09:26 följande:

Trina: håller med cyanea, statistiken låter inte korrekt. Vår klinik har sagt att skillnaden är marginell mellan ET och FET.

Nickidocka : hur har det gått idag??

Cyanea : än är jag ju på spraydag 2 så känner inte om det är jobbigt samtidigt som man har barn :p

Haha, du får berätta mer om det när du kommit längre in i cykeln :P Hoppas det håller i sig, i annat fall kanske du kan konvertera några av oss som visualiserar mer än ett IVF-barn till att nöja sig med ett ;) 
    trina skrev 2014-09-03 18:35:18 följande:

www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/reproduktionsmedicin/qivfpub9,%20140818.pdf

Senaste rapporten ang IVF fruset/färskt. Där står det att fruset är drygt 25% och färskt är ca 30%. Rapporten är från 2014 och bygger på data från IVF-försök gjorda under 2012.

Hmm. Jättemärkligt. Det är ju en bra källa, bara undrar varför den statistiken skiljer sig från den jag såg och den läkarna pratar om. Det är väl å andra sidan statistik i ett nötskal ;) Hoppas i alla fall massor på att FET kommer vara ett vinnande koncept ;) 
    Nickidocka skrev 2014-09-03 18:46:35 följande:

Ligger i soffan och våndas, men det är helt klart värt det. Själva äggplocket gick bra, röck till några gånger av smärtan, har väldigt ont nu efteråt dock. Krossade mannens hand där inne, hehehe.

Hur som haver, av tolv blåsor, den största var 22mm så fick de ut 11 ägg. Spermierna var av god kvalitet.

På fredagen blir det insättning ;) Hoppas bara man kan gå normalt då.

Hur länge hade ni andra ont?

Åh hjärtat <3 Har du värmekudde? Tyckte att värme hjälpte MASSOR. Kunde inte låta bli att skratta när jag läste det, jag gjorde detsamma med makens hand ^^ Han fick fina klösmärken av mina naglar ^^ Det är väl inte mer än rätt att han också får lida lite ;) 

WOW! Det låter ju KANON! Hoppas att det blir massor av små embryon :D 

Jag hade ont i några dagar. Plockdagen och dagen därpå var värst, sen blev jag pytteöm efter återföreningen, men inget farligt. Sen var jag nog hyfsad dagen efter det, liiiiiite lätt mensvärk. Knarka alvedon och diklofenak. Och värmekudde. Och varm choklad. Och kram. Vad tapper du varit, hoppas du är stolt över dig själv! 
  • Starshaped

Faaaan, har som mensvärk som kommer och går. Är livrädd att det är mensen som är på G!

Även fast jag inte brukar ha mensvärk innan mensen kommer.

Har hört det kan vara "växtvärk" med.. Men oroar mig ändå.

Vill sååååå gärna att vi ska ha lyckats!

Någon som haft denna värk och ändå plussat?

Och på vilken ruvdag plussa ni?

• maka011
    Cyanea skrev 2014-09-03 13:10:52 följande:
    Stort tack :)
    maka011 skrev 2014-09-02 23:04:25 följande:
    Jag har väl varit beredd på det. Men vi hade tänkt att ställa oss i kön och försöka själva under tiden med hjälp av hormonsprutor. Nu blir det tyvärr inte så.

Nej alltså i värsta fall. Faller under vårdgarantin, så inom 3 månader får vi hjälp.

Hoppas det är Sahlgrenska vi får då. Förstår på dig som att de har varit väldigt bra! Hoppas bara att vi slipper vänta 3 månader och att det blir vår tur snart. Är snart 2 år sen vi bestämde oss för att börja försöka.
    Hoppas verkligen att ni slipper vänta 3 månader. Men som jag sa innan: så fort ni går dit första gången kommer ENORMT mycket att hända på kort tid. Kanske går det att försöka leva lite fritt under tiden? Göra det ni inte kommer att kunna göra senare? Äta gott, dricka gott, hälsa på människor ni tycker om, pyssla om varandra? Jag kan rekommendera Sankt Jörgens SPA här i gbg, Underbart!! Man kan vara där över en dag och bara ha det mysigt. Sånt är jätteviktigt när man genomgår det vi gör. 

Vi har varit supernöjda med allt än så länge. De har varit tydliga, välplanerade, välkomnande, lugnande, informativa... allt som jag gillar :) Jag är nog en besvärlig patient som vill förstå allt till 100% och vill ha stenkoll på allt som ska hända, men det har inte varit några problem. De har tagit sig extra tid att berätta mer än de kanske brukar och har gjort det på ett bra sätt. Jag funkar lite annorlunda än andra på smärtstillande och har behövt mer - inga problem. De har skött min sjukskrivning utan krångel. Kort och gott: bra intryck :)
    Fick svar på mina sköldkörtel prover idag. De var inte bra. Så nu måste jag ta om dem och ev justera min Levaxin dos. För innan de värdena är normala kommer ingen behandling inledas..
    Lord have mercy varför kan inget gå friktionsfritt?!?!

Well till att börja med ska vi vara lediga samtidigt och det är lite av ett pussel.
Svar på tråden IVF under 2014