• Cyanea

IVF under 2014

Hej alla härliga människor!

Jag hoppas att den här tråden kan vara ett ställe att ventilera med- och motgångar, peppa och stötta, eller bara skriva av sig om ofrivillig barnlöshet, utredning och vägen mot IVF. Vi är många i samma båt.

Skriv gärna och berätta om dig själv och var du/ni är i processen :) 

• Svar på tråden IVF under 2014
  • Sillavi

Madddan - säkert lågt bt och det är ingen fara eg. Bara att om du svimmar så kan det ju bli farligt om du trillar så du slår i tex huvudet elr annat. Men ändå bra att kolla upp trycket. Är säkert en kombo av lågt bt och dålig näring. Man kan ju få sämre bt om man äter oregelbundet. Jag hade 100/70 i höstas och svimmade några gånger, inget farligt men väldigt obehagligt. Iaf mkt mkt bättre än högt bt.

Primolut88 - hur gick det igår?

Hemljuvahem - Förstår oron. Vad säger kliniken? kan du inte få komma in och kolla nu då? Sist så fick jag också extrema flytningar och var livrädd för släpp tidigare. Ringde och pratade med kliniken och dom sa att det får man och det är absolut naturligt.

tungmetall - åhh spännande med så mkt symptom ändå hoppas på fint resultat på lördag då

• NikitaAntoinetta

Ruv dag 11 av 18 mycket molvärk, jätte trött vaknade upp med illa mående. Hoppas verkligen det blir ett + nästa vecka.

• Supers

Sprutdag nr 7. På fredag ska vi in o kolla äggstockarna. Hoppas det ser bra ut. Annars går det jättebra..inga direkta biverkningar. .lite hugg då o då och väldigt känslosam ;)

• Starshaped

Någon som kan tänka sig beskriva lite hur tiden är innan själva insättningen? Hur börjar man? Sprutor? Äter man massa andra piller med? Är rookie på detta och ska starta i juli.. Ser ni skriver en massa förkortningar för saker med. Någon som kan hjälpa mig in i världen av IVF? :)

• hemljuvahem
    Sillavi skrev 2014-05-20 10:51:16 följande:
    Madddan - säkert lågt bt och det är ingen fara eg. Bara att om du svimmar så kan det ju bli farligt om du trillar så du slår i tex huvudet elr annat. Men ändå bra att kolla upp trycket. Är säkert en kombo av lågt bt och dålig näring. Man kan ju få sämre bt om man äter oregelbundet. Jag hade 100/70 i höstas och svimmade några gånger, inget farligt men väldigt obehagligt. Iaf mkt mkt bättre än högt bt.

Primolut88 - hur gick det igår?

Hemljuvahem - Förstår oron. Vad säger kliniken? kan du inte få komma in och kolla nu då? Sist så fick jag också extrema flytningar och var livrädd för släpp tidigare. Ringde och pratade med kliniken och dom sa att det får man och det är absolut naturligt.

tungmetall - åhh spännande med så mkt symptom ändå smile1.gif hoppas på fint resultat på lördag då
    Jag var inne på första ultraljudet idag och passade då på att fråga, fick svaret att det var helt naturligt och att min oro kunde läggas på hyllan :p Skönt
  • Supers
    Starshaped skrev 2014-05-20 18:00:32 följande:
    Någon som kan tänka sig beskriva lite hur tiden är innan själva insättningen? Hur börjar man? Sprutor? Äter man massa andra piller med? Är rookie på detta och ska starta i juli.. Ser ni skriver en massa förkortningar för saker med. Någon som kan hjälpa mig in i världen av IVF? :)

Hej, det är ju lite olika hur man börjar. Jag har nu båda ggr börjat med nässpray som ska reglera ner hormonerna. Efter ca 2 veckor började jag med sprutor som då skall hjälpa till att producera ägg ( tror jag) dom vill ju styra när man ska få ÄL=ägglossning. Igår efter 6 dar mef sprutorna fick jag lämna blodprov, idag så fick jag veta hur jag ska fortsätta och på fredag ska vi in och kolla hur det ser ut om det bildats nga ägg el inte. Sen får man ett datum när man ska ta ägglossning sprutan och tror det är 2 dar efter det blir ÄP=äggplock och då befrukas äggen samma dag. Sen ska de odlas o delas osv och sen blir det ET=embryo återförening( typ ) sen får man ruva i 14 dar.

Vissa startar med sprutor direkt.

FET= fryst embryo återförening oftast sker det i ens naturliga menscykel utan medicineringen.

All info kanske inte är helt korrekt men på ett ungefär ;) När ska ni köra igång?
  • hemljuvahem

Visst är man relativt okej efter en ET/FET? Jag menar, det är väl inga drogrelaterade mediciner eller smärtor den dagen?

MVH

• BinniBoo

Jo man får morfin och får inte köra bil den dagen.

(¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
  • Starshaped

Tack! Inte bestämt än, är med i en studie med IVF och övervikt. Hamnade i viktreduceringsgruppen, vilket innebär att jag går på strikt pulverdiet i 12 veckor innan själva IVF proceduren börjar. Hoppas på att klara av dieten på 10 veckor istället, då det gått bra... på 5 veckor har jag gått ner 12 kg, vilket innebär endast 5-6 kg kvar till normalt BMI. Så jag hoppas vi kommer igång snart! Det dumma är att Huddinge stänger 4 veckor i sommar. Planen hittills är att påbörja behandling på semestern v. 28-31 sen hoppas vi på insättning (om allt går som det ska) i aug när Huddinge öppnar igen :) Vart i processen ligger ni?

Supers skrev 2014-05-20 18:57:12 följande:
    Hej, det är ju lite olika hur man börjar. Jag har nu båda ggr börjat med nässpray som ska reglera ner hormonerna. Efter ca 2 veckor började jag med sprutor som då skall hjälpa till att producera ägg ( tror jag) dom vill ju styra när man ska få ÄL=ägglossning. Igår efter 6 dar mef sprutorna fick jag lämna blodprov, idag så fick jag veta hur jag ska fortsätta och på fredag ska vi in och kolla hur det ser ut om det bildats nga ägg el inte. Sen får man ett datum när man ska ta ägglossning sprutan och tror det är 2 dar efter det blir ÄP=äggplock och då befrukas äggen samma dag. Sen ska de odlas o delas osv och sen blir det ET=embryo återförening( typ ) sen får man ruva i 14 dar. Vissa startar med sprutor direkt. FET= fryst embryo återförening oftast sker det i ens naturliga menscykel utan medicineringen. All info kanske inte är helt korrekt men på ett ungefär ;) När ska ni köra igång?

• Supers

Under ÄP får man morfin en inge under insättningen. Så efter ET/FET är det nog ingen fara.

Svar på tråden IVF under 2014