FDFMGA skrev 2015-10-21 10:37:36 följande:
Vi har haft den där diskussionen tidigare. Din uppfattning var att det är lika illa att samarbeta med V som med SD.
Jag delade inte den uppfattningen då och gör det inte nu heller.
Kommunismen som samhällsideal är i princip död och begraven sedan länge, medan däremot rasismen och isolationismen i allra högsta grad rör på sig.
Jag tycker "skrikhögern" är bra därför att det sätter namn på en åsiktsinriktning som är ganska vanlig numera och dessutom rätt högljudd.
Nej, visst är det så att vi inte är överens. Det behöver vi inte nödvändigtvis vara, för mig hade det räckt bra om du hade kunnat inse att det är en rimlig hållning för den som i högre grad än du själv tar avstånd från (v).
Att kommunismen skulle vara död kan jag inte hålla med om. Det finns gott om inflytelserika människor som i praktiken hävdar dess ideal även om de inte nödvändigtvis använder ordet, lika litet som (sd):are använder ordet "rasism".
(sd) utsätts åtminstone för ett hårt tryck att utesluta sina rasister medan ett motsvarande tryck på (v) att isolera och utesluta sina kommunister är totalt icke-existerande.
Att du inte gillar jämförelsen har jag full förståelse för. En (sd):are skulle nog inte heller göra det.