• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-06-03 16:04:18 följande:

MP + S kan som du vet inte genomdriva förändringar utan stöd från flera andra partier. Jag saknar insikt i om det finns politisk enighet kring att slopa dagens system för att finansieras organisationer och samfund men du är alltså inne på att alla svenskar, i likhet med hur svenska kyrkan finansieras,  skulle subventionera organisationer och samfund via skattsedeln?

Ja, jag vill att alla religiösa organisationer och samfund ska finansieras på liknande sätt som svenska kyrkan, men det görs av medlemmar (och medlemskap är frivilligt), inte av alla svenskar som du påstår.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-06-10 16:48:00 följande:
    Ja, jag vill att alla religiösa organisationer och samfund ska finansieras på liknande sätt som svenska kyrkan, men det görs av medlemmar (och medlemskap är frivilligt), inte av alla svenskar som du påstår.
    Svenska kyrkan finansieras genom kyrkoskatten och du måste begära utträde ur svenska kyrkan för att slippa finansiera kyrkan ( vilket många inte gör).
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-06-10 16:57:50 följande:
    Svenska kyrkan finansieras genom kyrkoskatten och du måste begära utträde ur svenska kyrkan för att slippa finansiera kyrkan ( vilket många inte gör).
    Dock kan man gå ur (vilket fler gör, se länk nedan) och idag får man heller inte medlemskap automatisk vid födsel som förr utan man måste genomgå svenska kyrkans dop. Vi är på rätt väg där, men sekulariseringen hänger inte med när det gäller övriga religioner.

www.aftonbladet.se/nyheter/article12158218.ab

www.svd.se/svenska-kyrkan-krymper-snabbare

Hur man går ur kyrkan:

www.aftonbladet.se/nyheter/article10497878.ab

www.uturkyrkan.se/
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2016-05-24 12:40:05 följande:
    (mp) kommer inte att ändra sig i frågan om kärnkraften, motståndet mot den är partiets innersta kärna och själ. Då får man de här effekterna ,att deras politik är direkt skadlig för miljön.

Ett praktexempel är att man startade öresundsverket i Malmö för att täcka upp bortfallet när Barsebäck lades ned. Resultat: 1,3 Milj ton CO2 släpps årligen ut i atmosfären, en ansenlig del av Sveriges totalutsläpp på ca 50 Mton.
    Solig

www.di.se/artiklar/2016/6/10/historisk-uppgorelse-vard-att-hyllas/
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2016-06-11 12:50:21 följande:
    Solig

www.di.se/artiklar/2016/6/10/historisk-uppgorelse-vard-att-hyllas/
    Där ser man, då har väl (mp) inga heliga kor kvar att slakta? Undrar hur deras väljare kommer att reagera på detta? I och för sig har partiet givetvis inte ändrat inställning så som de gjorde till EU en gång i tiden men att de gick med på att inte uttryckligen förbjuda kärnkraften är förvånande nog.

Samtidigt undrar jag hur det kommer sig att ingen som diskuterar energifrågan offentligt funderar över hur man skall lösa effektbalansen. "Förnybart" låter ju bra men man kan inte komma ifrån fysikaliska lagar genom att bygga fler vindkraftverk.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2016-06-11 15:58:30 följande:
    Där ser man, då har väl (mp) inga heliga kor kvar att slakta? Undrar hur deras väljare kommer att reagera på detta? I och för sig har partiet givetvis inte ändrat inställning så som de gjorde till EU en gång i tiden men att de gick med på att inte uttryckligen förbjuda kärnkraften är förvånande nog.

Samtidigt undrar jag hur det kommer sig att ingen som diskuterar energifrågan offentligt funderar över hur man skall lösa effektbalansen. "Förnybart" låter ju bra men man kan inte komma ifrån fysikaliska lagar genom att bygga fler vindkraftverk.
    Positivt, hoppas jag.

Heliga kor eller symbolfrågor kan vara nog så viktiga men trots allt utbytbara.

Det fanns en tid när det var möjligt att sjunga "ska våra barn och barnbarn hata och förbanna, för att vi inte hade vett -  besinna oss och stanna" om kärnkraften.

Men raderna klingar oerhört falskt om man ser till vilka reella hot det finns för våra barn och barnbarn idag och om man avvecklar kärnkraft till förmån för klimatpåverkande energislag.

Effektbalans. Tja, riktigt kalla vinterdagar brukar det vara totalt vindstilla.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • SmalaSara
    Mentat skrev 2016-06-11 15:58:30 följande:

Jag läste en intressant kommentar om detta på ett annat socialt medium; någon som egentligen inte alls gillade Löven var ändå rätt imponerad över hur han lyckats köra över mp i så många, för dem viktiga, frågor.

Han beskrev Löven som "lam", men var alltså ändå (förvånat) impad; jag har dock alltid trott att folk i allmänhet underskattar honom pga hans framtoning.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?