• Fläderpärlan

Ivf mars 2014

Hej! Vi har äntligen fått påbörjat vårt efterlängtade ivf. Vi var på vårt första besök i Falun den 18/2 och fick börja spraya synarela redan samma kväll. Vi kör alltså det långa protokollet! Det känns så himla overkligt, nu är det liksom vår tur?! Vi har beräknat ÄP i slutet av mars i alla fall och nu vore jag jättetacksam och glad om Ferdinand fler ivf:are där ute som vill hänga med på tråden och som är ungefär där vi är i vår ivf-process :) Kan tillägga att det här är vårt förta försök och vi försöker vara positiva och hoppas som bara den, nu fan ska det här gå!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-20 13:07
    * det finns ska det givetvis stå, inte Ferdinand

• Svar på tråden Ivf mars 2014
  • Wilmis

Jag har också haft funderingar gällande långa VS korta protokollet och har hela tiden fått till svar att har man endometrios så kör man i regel långa metoden. Dock verkar det som att jag blir alldeles för nedreglerad av Synarelan, så jag har fått sluta med den mitt i sprutandet för att de inte har sett så många äggblåsor på VUL. På ett av UL denna omgång fick jag träffa överläkaren på kliniken och bad henne läsa igenom min journal snabbt för att få hennes uppfattning om nedregleringen och jag frågade då henne om hon inte ansåg att jag borde få köra korta metoden nästa gång och hon höll med till 100% när hon såg min historia.

Nu fick vi ju ett ET trots 3 ägg så vi hoppas ju såklart att vi inte behöver göra någon mer behandling.

Men till alla er andra som kanske har liknande historier med få ägg- STÅ På ER och be läkarna om starka argument till varför ni ska gå igenom långa.

Det finns absolut möjlighet att påverka själv även om läkarna såklart har en oerhörd kunskap och är erfarna om vad som i regel fungerar bäst.

Lycka till!

• pco

Jag undrar om någon av er har använt sig av trombyl? På CA tror de inte på detta medens på vissa kliniker använder de sig alltid av detta vid varje försök. Funderar på att stå på mig och prova. De skadar ju inte o testa iaf.
    Funderar även på akupunktur i samband med detta. Har hört om flera som gjort det och blivit gravid då blodflödet ökar till livmodern vilket får embryot att lättare fästa. Vad tror ni?

• Wilmis

Har också undrat lite om trombyl (acetylsalesylsyra) som ökar blödningen i livmodern. Dock har jag hört att man sätter in detta först så graviditet konstaterats och framförallt på kvinnor som har haft upprepade missfall.

Det skadar väl iofs inte att ta en Treo om dagen som motsvarar den dos läkarna sätter in men man kanske heller inte ska experimentera för mkt själv. Tror än så länge att det finns för lite forskning på området men om några år får säkert alla som genomgår IVF ta trombyl/Treo/magnecyl...

Jag har själv inte använt det men någon annan som har det kanske kan svara på om det gav ett önskar resultat :)

• pco

Ja jag har oxå hört att man sätter in den då man konstaterat en grav men har även hört att man kan sätta in den i samband med ET för att förhindra mf.. O som i mitt fall då jag fått ett par mf så vill jag gärna prova men sen om man får det, D e en annan sak.

• pco

Treo? Vad kan man ta den för? Det låter intressant :)

• liamae

Har varit o fått tillbaka ett litet embryo nu! Vi fick 2 befrukade men ett var fragmenterat o kunde tyvärr inte frysas så allt hopp ligger hos den här lilla nu. Det var iaf av högsta kvalitet o läkaren gav oss över 50% chans att lyckas med det så vi hoppas så himla mycket nu! Det bara måste gå vägen.

• Wilmis
    pco skrev 2014-03-29 15:02:59 följande:
    Treo? Vad kan man ta den för? Det låter intressant :)

Treo innehåller acetylsalesylsyra precis som trombyl och fungerar på samma sätt, alltså blodförtunnande för att förhindra små proppar. Mao behöver du inte tjata dig till ett recept på trombyl utan du kan ta en Treo om dagen istället :)

Lycka till!
  • johansson79

Detta ivf försök blev det ingen bebis :( och tyvärr har jag inga i frysen heller :( Nytt planerat äp i slutet på maj, hoppas på att plutten vill stanna då

Svar på tråden Ivf mars 2014