• Mytime

Pergotime

Har suttit o letat men känns bara som de e gamla trådar som dyker upp så ja startar en ny och hoppas jag inte blir själv här. Ja ska börja med pergotime för första gången nu på söndag. Fick sexförbud från dag 1 med pergotime tills VUL för att de inte vill riskera överstimulering med fler än två ägg, men vi vill ju jättegärna ha tvillingar oxå om de går att önska liksom. Vore de inte bättre att ha sex mkt då om de finns fler ägg liksom o de kan ju lika gärna bara bli ett ägg o då e de ju ingen risk för flera bebisar heller så?? Varför sexförbud? Är inte risken att man missar ägglossningen istället om man väntar till dag 13? Alltså menen startade i onsdags (igår) och ja ska äta pergotime från söndag till torsdag o sen VUL på måndagen 3/3. Så då e de ju dag 13 i cykeln. Orolig att vi missar istället och dessutom eftersom vi försökt få barn så pass länge så börjar ju sex på "bestämda" tider kännas väldigt tråkigt, kan man då inte istället få ha sex när man känner för de oxå? Fler som ska börja med pergotime nu eller som ätit de några ggr? Vilka biverkningar har ni fått osv? Tänkte vi kunde följas åt med våra frågor

• Svar på tråden Pergotime
  • Närkommerjunior2
    sourpussy skrev 2014-03-01 05:41:57 följande:
    Hej, hänger på er här.

Ska hämta ut mina tabletter på måndag och om jag räknat rätt och allt stämmer ska jag börja äta om typ 3 veckor.

Min gynekolog sa att jag får 2 kurer utskrivna så vi ska inte slösa bort en kur med att inte kunna ligga järnet då (mina ord inte hennes) så hellre vänta en månad om en är bortrest eller liknande. Så inget snack om sexstopp. Ska heller inte göra nån VUL eller vad det skrivs om, vilket är vaginalt ultraljud?  Jag är inte alls så haj på grejerna. =)

Har läst om Många som blir gravida med hjälp av pergotime så har höga förhoppningar, kanske för höga. :/

Ja vul är vaginalt ul. Min gyn tyckte inte heller att det var nödvändigt på en enkeldos men när jag pratade med bm där vi går på utredning tyckte hon att vi skulle göra det så nu blir det så iaf.

Jag hoppas också jättemycket men vågar inte riktigt tro att det ska fungera.

Hoppas på det bästa för oss alla!!
  • Närkommerjunior2
    Mytime skrev 2014-02-28 23:53:27 följande:
    Vi har barn båda två sedan tidigare men inte några gemensamma. Börjar bli nervös inför måndag. Vad innebär pco? Stött på förkortningen flera ggr men vet inte vad de står för eller vad de innebär?

Hoppas det går bra på mån! Hör gärna av dig när du varit där och berätta om resultatet :)
  • I have a kid

Hoppar in här !

Ätit 1 kur Pergotime

24 Februari såg dr 2 ägg på som kommer att lossna runt 5-6-7 mars

Så nu är det bara att vänta, vi har sex 2-3 ggr varje dag så inga äl tester behövs :)

• Johannaav

Jag hoppas att det är ok att jag hoppar in här med lite funderingar om pergotime och ägglossning. 

Jag avslutade nyligen min andra kur av pergotime som jag började med dag 5 i mensens cykel. Nu är jag inne på dag 14 och har inte fått någon ägglossning än. Jag vet att de beror på cykelns längd och att min ägglossning kan komma senare om jag har en längre cykel vilket jag troligtvis har. Jag tog ett ägglossningstest imorse som var negativt. Imorgon åker min sambo utomlands och kommer att vara borta 5 dagar. Om jag nu får ägglossning mitt i veckan, är de då kört för mig att bli gravid denna månad?

Vore så tacksam för lite hjälp, jag har så lite koll på hur allt fungerar :)

Tack! 

Johanna

• Elba

Hej alla nya :)

I morgon är det dags för ultraljud för mig med.. hoppas de ser en eller ett par mogna äggblåsor (och inte för många) Jag har iofs för mig att läkaren sa att det är svårt att bli överstimulerad på enkel dos (jag har ju egen ägglossning också) - hoppas bara jag stimuleras :P Men jag ska bara på ultraljud första gången, för att se om dosen är ok för mig. Tror nämligen också att man gör VUL så att man inte går omkring och tar en massa medicin som inte ens funkar för den är för lågt doserad för att man ska få ägglossning. Vissa ska ju reagera bra på en enkeldos, andra behöver dubbel eller trippel.

Vi har inga barn sen tidigare, och har försökt sen april/maj 2012 (oförklarligt barnlösa).

Mytime: PCO/PCOS är polycystiskt ovariesyndrom, dvs cystor på äggstockarna. Det är ofta kvinnor med PCOS som äter Pergotime, för det leder ofta (alltid?) till utebliven ägglossning.

Johannaav: Eftersom spermier kan leva upp till 5 dagar i rätt ”omgivning” så är det nog inte kört, även om chansen kanske minskar med varje dag... men sen kanske ägglossningen inte blir av förrän efter han kommit hem!

• Johannaav

Tack snälla Elba. Om det skulle vara så att jag får min ägglossning säg onsdag eller torsdag, skulle mina ägg då kunna bli befruktade säg fredag eller lördag? Min fråga är alltså hur länge äggen lever kvar? 

Igen tack! 

Johanna 

• Elba

Obefruktade lever de vanligtvis bara i 12-24 timmar. Så för att maxa chanserna för befruktning bör man ha sex 1-3 dagar innan ägglossning, eller samma dag... Men det skulle ju kunna leva till dagen efter, eller så kan det vara två ägg - och de kan släppas med några timmars eller kanske en dags intervall tror jag

• Mytime

Nu har ja gjort vul så nu får vi se va som händer! Hade totalt sex st ägg men tre el fyra som va bra storlek osv på. Så de blev totalt sexförbud fram till mens och halv dos pergotime nästa gång. Men vi hade ju sex senast igår så lite orolig blev ja men samtidigt är ju sannolikheten så himla liten att de skulle ta sig just denna gång när de inte gjorde på över 1,5år... Ja både hoppas o fasar.. Men funderar på st "fuska" nästa månad. Eg ska man ju köra på egen ägglossning varannan månad om man kan o eftersom ja har ägglossning så e de ju de som e planen men ja funderar på att äta halv dos på eget bevåg så att säga eftersom ja iaf ska ha halv dos nästa månad så har ja ju en halv dos "över" så att säga eftersom de skrivs ut som heldos i förpackningen så att säga. Finns väl inga askar me 2,5tabletter? Samtidigt kan ja ju inte låta bli att hoppas på att de "räckte" me igår för att iaf ett ägg ska bli befruktat.. Ber om ursäkt för styckindelningen då ja skriver från telefonen nu..

• Mytime

Äggens nuvarande storlek va 22, 17, 12. Så första lär ju släppa när som helst. Minns inte storleken på de andra. Två av dem andra va iaf "små".

• Elba

Aj då, synd att det blev sexförbud mytime :S
    Nu har jag också varit på VUL, läkaren såg tre blåsor, 21, 17 och 12mm på höger sida och 12mm på vänster. Hon sa iofs att bara den 17 och 21 borde vara mogna nu, men så att de på 12mm inte skulle hinna mogna till ägglossning så skrev hon ut ovitrelle-spruta som jag skulle ta i dag så jag skulle ägglossa inom 36 timmar...med den risken då att det är två som antagligen släpper... Men det är ju samma storlek som hos dig mytime, undrar hur de resonerar? Trodde 12mm inte var mogna äggblåsor?

Barnmorskan sa sen att vi borde ha samlag i kväll, och sen både morgon och kväll på tis ons och tors för säkerhets skull!! Det blir att ligga i... ;) Inte mycket spontanitet, men detta är definitivt bättre än att ha ägglossning på gång flera veckor innan den äntligen blir av, som det har varit ofta hos mig innan. Får bara försöka få till lite romantik också....

Svar på tråden Pergotime