• Mytime

Pergotime

Har suttit o letat men känns bara som de e gamla trådar som dyker upp så ja startar en ny och hoppas jag inte blir själv här. Ja ska börja med pergotime för första gången nu på söndag. Fick sexförbud från dag 1 med pergotime tills VUL för att de inte vill riskera överstimulering med fler än två ägg, men vi vill ju jättegärna ha tvillingar oxå om de går att önska liksom. Vore de inte bättre att ha sex mkt då om de finns fler ägg liksom o de kan ju lika gärna bara bli ett ägg o då e de ju ingen risk för flera bebisar heller så?? Varför sexförbud? Är inte risken att man missar ägglossningen istället om man väntar till dag 13? Alltså menen startade i onsdags (igår) och ja ska äta pergotime från söndag till torsdag o sen VUL på måndagen 3/3. Så då e de ju dag 13 i cykeln. Orolig att vi missar istället och dessutom eftersom vi försökt få barn så pass länge så börjar ju sex på "bestämda" tider kännas väldigt tråkigt, kan man då inte istället få ha sex när man känner för de oxå? Fler som ska börja med pergotime nu eller som ätit de några ggr? Vilka biverkningar har ni fått osv? Tänkte vi kunde följas åt med våra frågor

• Svar på tråden Pergotime
  • Mytime

Märkligt att ja får förbud medan du får "kör på" liksom!? Undrar om man ska strunta i förbudet?

• Elba

Eller så kanske du kan be din läkare om ovitrelle-spruta så att bara de äggen släpper som är mogna nu? (i mitt fall de på 17 och 21mm) Min läkare sa att jag är på gränsen och det vore inte bra att fortsätta utan spruta, för då skulle jag helt plötsligt kunna ha ägglossning om typ en vecka och då släpper fyra ägg istället... eller så förstod jag det iaf

• Elba

Men ja, konstigt att det är så olika mellan vad olika läkare ordinerar och skriver ut recept på!

• Mytime

Ja hade väl ett el två som isf släpper snart. Resten borde ju inte va nån fara me tycker ja o isf e de ju ändå "bara" ett el två som kan lossna o bli nå.

• Elba

Eftersom äggblåsorna kan växa upp till 2-3mm per dygn så kan teoretiskt (vad jag förstått) de stora vänta ut det mindre, och alla tre äggen släppa samtidigt... Testa att ringa din läkare och fråga mer! Knepigt detta med äggproduktionen...

Funderar själv på om jag ska ta en halv dos nästa gång för uppenbarligen får jag ju för många äggblåsor med pergo. Men när jag frågade så tyckte läkaren att jag skulle fortsätta med samma dos nästa månad om jag inte blir gravid nu. Konstigt med tanke på att jag var nära att få sexförbud nu! Får ringa och fråga igen. Nu har jag iaf sprutat mig med ovitrelle i går kväll, så borde ha ägglossning de närmsta dagarna :)

• Närkommerjunior2

Va många ägg ni fick Elba och Mytime! Trodde inte man brukade få så många på en enkelkur. Som sagt är det väl dock inte så troligt att alla släpper samtidigt men man vet ju aldrig.

Fy vad tråkigt med sexförbud elba, hoppas att nåt ägg hinner bli befruktat ändå från gångerna innan vul. Jag funderar på om säg att två ägg släpper mha otrivellesprutan, kan ändå ett eller ett par släppa några dagar senare och bli befruktade i samma cykel?

Håller tummarna att det går vägen för alla, själv tog jag sista tabletten idag.

• Elba

Eftersom jag fick ovitrelle så fick som tur var vi inget sexförbud :) Bara köra på, fast risken finns att det blir tvillingar för de två större äggblåsorna släpper kanske båda två... Frågade för ett par månader sen hur det var med två ägg, och då sa läkaren att om två ägg släpper så sker det med kort mellanrum, typ max 12 timmar har jag för mig. Fast sen har jag läst om andra som har släppt med flera dagars mellanrum så jag är inte säker... Hoppas verkligen inte det händer!
    Spännande med avslutad kur Närkommerjunior2! :) när ska du på vul?

• Mytime

Åh va ja blir avis på er som får försöka trots flera ägg. Ja ville fuska men sambon vågar inte riktigt om ifall att så att säga.

• sourpussy

Vilken skillnad det är, jag ska inte ens göra VUL, bara lämna blodprov typ dag 21 för att se vad det blev av pergo om de gjorde skillnad. Om det inte hjälpte skulle hon byta ut pergo till nåt annat, eller om det blir en starkare dos. 

Ni verkar ju fatta bra mycket mer än mig, undra om jag inte frågar tillräckligt...Obestämd

Sexförbud tror jag inte att jag skulle köra på, skulle hellre "riskera" än att skippa. 
    Vad är riskerna?? 

• Mytime

Riskerna är att de blir tre el fyra ägg som släpper samtidigt o kan bli befruktade o därmed orsaka trillingar el fyrlingar o de i sin tur innebär ju väldigt många risker för både barn o mamma både under graviditeten o förlossningen. Min läkare sa att de aldrig någonsin låter ett par försöka om de finns fler än två ägg eftersom riskerna är så stora o så nämnde han att de hänt en gång o att de varit en katastrof. Men han berättade inte mer än så.

Svar på tråden Pergotime