• Mytime

Pergotime

Har suttit o letat men känns bara som de e gamla trådar som dyker upp så ja startar en ny och hoppas jag inte blir själv här. Ja ska börja med pergotime för första gången nu på söndag. Fick sexförbud från dag 1 med pergotime tills VUL för att de inte vill riskera överstimulering med fler än två ägg, men vi vill ju jättegärna ha tvillingar oxå om de går att önska liksom. Vore de inte bättre att ha sex mkt då om de finns fler ägg liksom o de kan ju lika gärna bara bli ett ägg o då e de ju ingen risk för flera bebisar heller så?? Varför sexförbud? Är inte risken att man missar ägglossningen istället om man väntar till dag 13? Alltså menen startade i onsdags (igår) och ja ska äta pergotime från söndag till torsdag o sen VUL på måndagen 3/3. Så då e de ju dag 13 i cykeln. Orolig att vi missar istället och dessutom eftersom vi försökt få barn så pass länge så börjar ju sex på "bestämda" tider kännas väldigt tråkigt, kan man då inte istället få ha sex när man känner för de oxå? Fler som ska börja med pergotime nu eller som ätit de några ggr? Vilka biverkningar har ni fått osv? Tänkte vi kunde följas åt med våra frågor

• Svar på tråden Pergotime
  • Närkommerjunior2

Min vanliga gyn sa inget om spruta men däremot barnmorskan på fertilitetskliniken. Hon tyckte att det var bäst att ta den så att ägget/äggen skulle lossna. Fråga er gyn så borde ni få det men vissa vill väl som sagt vänta en cykel och se om det släpper av sig själv.

Hemma kan man se om tempen stigit fast då måste man ju ha tempat minst en cykel för att få en kurva. Får man positivt ägglossningstest bör äl ägt rum ca ett dygn efter testet men har hört att positivt äl-test inte garanterar att ägget faktiskt släpper. Hos gyn kan man ta blodprov som mäter nån hormonnivå för att se om man haft ägglossning, tror det är progesteron man mäter, rätta mig om jag har fel.

• I have a kid
    Närkommerjunior2 skrev 2014-03-11 22:39:13 följande:
    Min vanliga gyn sa inget om spruta men däremot barnmorskan på fertilitetskliniken. Hon tyckte att det var bäst att ta den så att ägget/äggen skulle lossna. Fråga er gyn så borde ni få det men vissa vill väl som sagt vänta en cykel och se om det släpper av sig själv.

Hemma kan man se om tempen stigit fast då måste man ju ha tempat minst en cykel för att få en kurva. Får man positivt ägglossningstest bör äl ägt rum ca ett dygn efter testet men har hört att positivt äl-test inte garanterar att ägget faktiskt släpper. Hos gyn kan man ta blodprov som mäter nån hormonnivå för att se om man haft ägglossning, tror det är progesteron man mäter, rätta mig om jag har fel.
     Okej! Om det inte tog sig så ska jag fråga efter spruta + blodprover!  För har ju kört en kur pergotime nu!
  • Sopcav

Jaha... Och där kom min mens tyvärr.. Trodde inte att jag skulle få den så tidigt. Fick den förra månaden den 22a och nu är det bara den 13e.. Verkar inte riktigt som om mina hormoner är i balans än. Hur gå det för er?

• Mytime

Åh va tråkigt sopcav! Får hålla tummarna för nästa cykel. Ja känner lite att på ett sätt vill ja att menen ska komma för då kan ja börja med nästa pergotimekur och på eget bevåg försöka igen o andra sidan vore de ju underbart om den inte kom alls o stickorna visar plus istället. Ja kunde inte riktigt hålla mig utan gjorde ett "tidigt test" sånt som mäter från 10 istället för 20 el 25.. Men är ju BIM-4 (eller upp till BIM-8 typ).. Men de va ju såklart negativt o även om man "vet" att de kommer bli negativt svar så blir man lika besviken varje gång...

• Närkommerjunior2

Ja gör det I have a kid! :)

Usch va tråkigt sopcav! Hoppas det var sista gången på ett tag.

Jag är precis som dig Mytime, testar alltid tidigt och blir lika besviken varje gång. Men än finns det ju hopp för dig!

Nån som tagit ovitrellesprutan och fått positiva äl-test flera dagar i rad? Jag är inne på tredje dan med tokpositiva test vilken antagligen är en biverkning från sprutan men hoppas att jag haft äl så att det inte bara är falska resultat.

För er som tagit eller ska ta ovitrelle kan den tydligen ge falska positiva gravtest också i ca 10 dagar efter sprutan så fet gäller att inte ropa hej om man testar tidigt då.. Så jobbigt att vänta!

• I have a kid
    Närkommerjunior2 skrev 2014-03-13 23:33:44 följande:
    Ja gör det I have a kid! :)

Usch va tråkigt sopcav! Hoppas det var sista gången på ett tag.

Jag är precis som dig Mytime, testar alltid tidigt och blir lika besviken varje gång. Men än finns det ju hopp för dig!

Nån som tagit ovitrellesprutan och fått positiva äl-test flera dagar i rad? Jag är inne på tredje dan med tokpositiva test vilken antagligen är en biverkning från sprutan men hoppas att jag haft äl så att det  inte bara är falska resultat.

För er som tagit eller ska ta ovitrelle kan den tydligen ge falska positiva gravtest också i ca 10 dagar efter sprutan så fet gäller att inte ropa hej om man testar tidigt då.. Så jobbigt att vänta!
    Visst innehåller Ovitrelle HCG ?  VET att nån av sprutorna gör det :P
  • Sopcav

Mytime: ska du ta pergon varje månad? Funderade på att göra det jag med.. Att ta dom nu den 5e mensdagen men är lite osäker på om effekten från första kuren sitter i?

• Mytime

Eg är de ju varannan cykel som gäller men eftersom ja blev överstimulerad på en vanlig enkeldoskur så skulle vi köra på halv dos nästa gång dvs en halv tablett per dag ist. O eftersom ja ska äta halv dos så kommer ja ju ha en halv dos "över", antar att man inte ska spara tabletterna för länge iaf.. O då tänkte ja "fuska" lite genom att äta halv dos även denna cykel även om ja eg borde vänta tills nästa. De optimala vore ju dock att menen uteblir denna månad men realisten i mig säger ju att den kommer att komma som ett brev på posten snart... :(

• I have a kid
    Mytime skrev 2014-03-14 17:03:51 följande:
    Eg är de ju varannan cykel som gäller men eftersom ja blev överstimulerad på en vanlig enkeldoskur så skulle vi köra på halv dos nästa gång dvs en halv tablett per dag ist. O eftersom ja ska äta halv dos så kommer ja ju ha en halv dos "över", antar att man inte ska spara tabletterna för länge iaf.. O då tänkte ja "fuska" lite genom att äta halv dos även denna cykel även om ja eg borde vänta tills nästa. De optimala vore ju dock att menen uteblir denna månad men realisten i mig säger ju att den kommer att komma som ett brev på posten snart... :(
     Blev åxå överstimulerad på Pergo kur 1 med en tablett i 5 dagar.

så OM det inte blev nån graviditet nu så skulle jag ta en halvtablett direkt när 5e mensdagen kommer.

MEN har läst flera Infertilitetsböcker att man kontrollerar efter ägglossningen tros ha varit, genom att ta blodprov och kolla om det skett någon ägglossning. Det har inte jag fått göra hm ?? Blir lite irriterad när dr inte kunde låta mig ta prover för att se om jag ägglossat! Å se sen då ska jag ta en halvtablett , känns som att det inte kommer räcka, funderar på att ta 1 och en halv tablett istället. Eller så borde hon kunna ge sprutan som gör att ägget lossnar.

hur känner du inför din situation ?

• I have a kid
    Magdalena88 skrev 2014-03-11 20:30:05 följande:
    Tack :)
    Min gyn sa att man får diskutera spruta om ägget inte lossar på egen hand först. Så i sådana fall vid nästa omgång... Har ni tagit sprutan? Fick ni den på en gång då eller?
    Är på cykeldag 13 idag... Känns egentligen bara som en evig längtan... Vill att tiden ska gå fort!
    Men varför kolla inte din dr heller med blodprov om du haft äl ===??

fattar inte varför dom inte gör det...
Svar på tråden Pergotime