• Mytime

Pergotime

Har suttit o letat men känns bara som de e gamla trådar som dyker upp så ja startar en ny och hoppas jag inte blir själv här. Ja ska börja med pergotime för första gången nu på söndag. Fick sexförbud från dag 1 med pergotime tills VUL för att de inte vill riskera överstimulering med fler än två ägg, men vi vill ju jättegärna ha tvillingar oxå om de går att önska liksom. Vore de inte bättre att ha sex mkt då om de finns fler ägg liksom o de kan ju lika gärna bara bli ett ägg o då e de ju ingen risk för flera bebisar heller så?? Varför sexförbud? Är inte risken att man missar ägglossningen istället om man väntar till dag 13? Alltså menen startade i onsdags (igår) och ja ska äta pergotime från söndag till torsdag o sen VUL på måndagen 3/3. Så då e de ju dag 13 i cykeln. Orolig att vi missar istället och dessutom eftersom vi försökt få barn så pass länge så börjar ju sex på "bestämda" tider kännas väldigt tråkigt, kan man då inte istället få ha sex när man känner för de oxå? Fler som ska börja med pergotime nu eller som ätit de några ggr? Vilka biverkningar har ni fått osv? Tänkte vi kunde följas åt med våra frågor

• Svar på tråden Pergotime
  • sourpussy
    Mytime skrev 2014-03-04 10:58:51 följande:
    Riskerna är att de blir tre el fyra ägg som släpper samtidigt o kan bli befruktade o därmed orsaka trillingar el fyrlingar o de i sin tur innebär ju väldigt många risker för både barn o mamma både under graviditeten o förlossningen. Min läkare sa att de aldrig någonsin låter ett par försöka om de finns fler än två ägg eftersom riskerna är så stora o så nämnde han att de hänt en gång o att de varit en katastrof. Men han berättade inte mer än så.
    Okej... Känns liksom så motigt när man kämpat år ut och år in och sen inte satsa för risken att det äntligen tar är för stor. 
    Nu är jag ju inte där men man kan ju bli knasig för mindre. 
  • Sopcav

Vad roligt att höra att det går framåt! Själv skulle jag på ultraljud imorgon men har fått förhinder och kan inte åka på ultraljudet. Känns fruktansvärt att ha väntat så länge och dagen innan "ramla på målsnöret". Men jag hoppas verkligen att det kommer gå bra för er andra. Känner att det skulle ge en lite hopp om att fet kanske går bra för oss i framtiden. När jag ringde och avbokade tiden sa sköterskan att man tar kuren varannan vecka. Vet ni vad det beror på?

• Närkommerjunior2

Nu är jag ju snurrig! Tråkigt för dig Mytime, inte Elba! Jag fasar för att det ska bli så för oss också men som sagt kan det ju bli nåt från innan ni gjorde vul.

Så de ägg som inte är mogna när det/de första ägget släpper tillbakabildas? Har jag förstått det rätt då? Vi ska på vul på mån.

Sopcav, tråkigt att ni missar ultraljudet men det behöver ju inte betyda att ni missar den här månaden, så länge ni försöker vill säga :) Finns ju risk för överstimulering men vissa gör ju inte ens ultraljud på enkeldos.

• Elba

Nu tror jag att jag haft ägglossning, tempen gick upp i morse och har haft stickningar på både höger och vänster sida i går (och lite i dag också..) Hoppas bara inte det lilla ägget på vänster sida har släppt också, vill verkligen inte att det är tre som släpper. Läkaren sa ju att det skulle bara vara de två största... :S Känns snurrigt just nu, ska försöka få till telefontid med min läkare... Men vi har fått till det bra denna månaden iallafall tror jag :) Så nu börjar två veckors väntan (igen)

Sopcav: Vad är det för kur du tar varannan vecka? Och sen får ni väl försöka även om ni inte får ultraljud? :)

Närkommerjunior2: Jag är inte säker på vad som händer med de mindre äggen, jag tror att de kan hänga kvar till nästa ägglossning. Iallafall sa läkarn det en tidigare gång när de såg en "nysläppt" äggblåsa (gulesäck) på vul (när vi var under utredning) och en annan som var ganska stor men hade tydligen inte lossat, att den förmodligen skulle lossna nästa gång... men de kanske kan tillbakabildas också, gör de det ibland?

• I have a kid
    Elba skrev 2014-03-05 22:43:41 följande:
    Nu tror jag att jag haft ägglossning, tempen gick upp i morse och har haft stickningar på både höger och vänster sida i går (och lite i dag också..) Hoppas bara inte det lilla ägget på vänster sida har släppt också, vill verkligen inte att det är tre som släpper. Läkaren sa ju att det skulle bara vara de två största... :S Känns snurrigt just nu, ska försöka få till telefontid med min läkare... Men vi har fått till det bra denna månaden iallafall tror jag :) Så nu börjar två veckors väntan (igen)

Sopcav: Vad är det för kur du tar varannan vecka? Och sen får ni väl försöka även om ni inte får ultraljud? :)

Närkommerjunior2: Jag är inte säker på vad som händer med de mindre äggen, jag tror att de kan hänga kvar till nästa ägglossning. Iallafall sa läkarn det en tidigare gång när de såg en "nysläppt" äggblåsa (gulesäck) på vul (när vi var under utredning) och en annan som var ganska stor men hade tydligen inte lossat, att den förmodligen skulle lossna nästa gång... men de kanske kan tillbakabildas också, gör de det ibland?
    har du haft äl flytningar = ?
  • Mytime

Borde de va "lugnt" för oskyddat sex igen nu? Ägglossningen borde skett i måndag/tisdags o nu e de ju strax fredag. Då borde ju de där största ägget "förlorat" sin möjlighet att bli befruktat nu?

• Elba
    I have a kid skrev 2014-03-06 15:40:32 följande:
    har du haft äl flytningar = ?
    Ja började få dem i måndags innan sprutan, och så har de varit lite till och från, men så kom det jättemycket nu! Undrar om jag kanske inte haft äl ännu... brukar vanligtvis inte ha äl flytningar så här länge och definitivt inte efter ägglossning, men jag har ju ingen aning om både pergo och ovitrelle kan påverka på detta sättet (trodde iofs att man fick mindre äl flytningar med pergo). Har du haft äl eller äl-flytningar ännu?
  • Elba
    Mytime skrev 2014-03-06 19:20:55 följande:
    Borde de va "lugnt" för oskyddat sex igen nu? Ägglossningen borde skett i måndag/tisdags o nu e de ju strax fredag. Då borde ju de där största ägget "förlorat" sin möjlighet att bli befruktat nu?
    Hmm om du ägglossat i mån/tis så borde det vara lugnt, men risken kanske är att du inte ägglossat ännu... tar du tempen? I så fall kan man se stegringen och vet då att ägglossning ägt rum, svårt att veta annars utan blodprov... Hoppas i vilket fall som helst att denna cykel går fort så att ni kan börja försöka igen!
  • I have a kid
    Elba skrev 2014-03-06 20:31:26 följande:
    Ja började få dem i måndags innan sprutan, och så har de varit lite till och från, men så kom det jättemycket nu! Undrar om jag kanske inte haft äl ännu... brukar vanligtvis inte ha äl flytningar så här länge och definitivt inte efter ägglossning, men jag har ju ingen aning om både pergo och ovitrelle kan påverka på detta sättet (trodde iofs att man fick mindre äl flytningar med pergo). Har du haft äl eller äl-flytningar ännu?
    Nej inte det, men är alltid BLÖT aldrig torr... men hade inte äl flytningar innan jag plussade med dottern heller hm,,,
  • Sopcav

Oj, jag skulle ju ha skrivit varannan månad. Sköterskan sa att kuren endast kan tas varannan månad. Kan tycka att det verkar konstigt men är inte någon medicinskexpert. Jag hoppas att ni alla mår bra och inte har allt för svajigt humör. Jag är tydligen inte att leka med. Vet inte om det beror på hormoner eller på grund av otålighet och förväntan.

Svar på tråden Pergotime