• attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Hej

Vi försöker nu få till nr 2. Är inne på andra försöket, stimuleras med menopur för att få en ägglossning, men gör sen "jobbet" själva. Hittar inte alls många trådar om såna som använder menopur eller puregon endast för ägglossningsstimulering, utan att sen gå vidare till IVF.
    Skulle vilja byta lite erfarenheter eller helt enkelt följas åt med någon annan, om det finns någon där ute som är i liknande sits??

• Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?
  • melissa8601

Hm, Gällande symptom. Jag har alltid molvärk, hugg i äggstockar och ömma bröstvårtor (försvinner 10 dagar efter typ) efter ägglossningssprutan.Bara en gång har ägget fäst för mig. Då såg det ut såhär. 

* ÄL+7: kunde helt plötsligt inte äta lax. Det smakade...unket, för mycket fisksmak. älskar lax. Fattade inget
    * ÄL+9: Skulle ta en promenad, blev helt kallsvettig. Fick stanna flera gånger på vägen (Är vältränad så fattade inget även här). Blev också illamående, som åksjuk ungefär. Rummet småsnurrade när jag skulle sova. Inte alls som illamående vid t-ex magkatarr. Började vid illamåendet inse att ägget nog fäst. Också enorm halsbränna jag aldrig haft
    * Äl+10. Fick nästan hela pappret fullt med vit lotionflytning 2 gånger jag var på toaletten.
    ÄL+11. Plussade svagt.
    Äl+13: Magsmärta och mens (riktigt tidigt missfall, vet inte ens om man kan kalla det för missfall)

Enda gången jag ens vart nära så detta är vad jag väntar mig, även om jag vet att alla graviditeter är olika.

• EnBoll

Hur ser era magar ut efter alla sprutor? Jag har bara fått ett blåmärke hittills, men det är rätt stort!

Hur ser en ovitrelle spruta ut? Större nål än den man har vant sig vid?

• melissa8601

Har bara fått ett blåmärke, när jag råkade träffa en ven :)
    Ovitrelle är något större än engångssprutorna, men enklare att ta.(Går in mycket smidigare i huden tycker jag) Lite obehagligt att hålla den kvar minst 10 sek. Jag blir alltid nojig och håller den kvar minst 20 för att inte missa

• Vattenliljan

Ovitrellesputorna har gjorts om nyligen, men det kanske är de nya du menar, Melissa? De ser ut ungefär som en Puregonpenna, och funkar på samma vis. Jag tycker den nya Ovitrellen är mycket bättre än den gamla. Den gamla hade sjukt lång nål och grejen som man trycker in vätskan med var jättetrög så det var svårt att trycka in lite i taget. Men den nya tycker jag är lika enkel och smidig som Puregon! Nu använder ju inte alla Puregon, men det är det enda jag tagit så har inget annat att jämföra med. :P

Här har det fortfarande inte kommit någon mens, eller menssymptom. Sex dagar sen jag tog sista Proveratabletten. Nu börjar jag fundera över om jag kanske fick ÄL igår ändå. Man vet ju aldrig vad kroppen får för sig! Blev dock inget sex igår, men idag lurade jag hem sambon på lunchen så att vi kunde sexa lite. xD Någon som varit i samma situation? Skulle ni ringa kliniken? Funderar på om jag behöver ta en ny Proverakur. Eller om jag rent av kanske kan få ta blodprov om några dagar och se om jag haft ÄL?

• melissa8601

Vattenlilja:

Jag har menopur vanligtvis, tog en älspruta i måndags så tror att det var den nya :)
    Jag hade nog definitivt ringt kliniken, om inte annat kan de ju göra ett VUL för att se slemhinna och ev. blåsa. Så drygt att vänta

• Tesen83

Var på VLU i onsdag på dag nio. Var som jag trodde, det hade inte hänt så mycket så fortsatt spruta med 75 gonal-f. Läkaren ville inte höja dosen då han tror att jag får jätte många ägg helt plötsligt. Blev lite muppig på han och sa att föra gången hände det ju saker när det höjdes till 86.... Han bara mummlade om att jajaja nu kommer helgen så nu håller vi med 75 så ses vi på måndag igen. 

Känner mig som en deppig surmupp...... jajaja bara att vänta tills måndag igen då. 

Hoppas att ni får en trevlig helg! 

• snorklan
    Tesen83 skrev 2014-09-05 09:14:27 följande:

Var på VLU i onsdag på dag nio. Var som jag trodde, det hade inte hänt så mycket så fortsatt spruta med 75 gonal-f. Läkaren ville inte höja dosen då han tror att jag får jätte många ägg helt plötsligt. Blev lite muppig på han och sa att föra gången hände det ju saker när det höjdes till 86.... Han bara mummlade om att jajaja nu kommer helgen så nu håller vi med 75 så ses vi på måndag igen. 

Känner mig som en deppig surmupp...... jajaja bara att vänta tills måndag igen då. 

Hoppas att ni får en trevlig helg! 

Samma för mig, VUL CD 10 igår torsdag, och inte så mycket hade hänt. Har också Gonal-F och har kört med 50, fick öka till 75 och nytt VUL på måndag.
  • Vattenliljan

Suck! Nu kom mensen, och det är väl bara bra, men självklart fick jag inte tag i kliniken. Ringde ett antal gånger, men eftersom de bara har en timmes telefontid på fredagar är de väl rätt nerringda under hela den timmen verkar det som. Får ringa på måndag och hoppas att de har en tid för VUL åt mig på tisdag. Det är ju tisdag eller onsdag jag ska börja spruta. Men det ordnar sig nog.

• attlangta01
    Vattenliljan skrev 2014-09-05 13:09:52 följande:

Suck! Nu kom mensen, och det är väl bara bra, men självklart fick jag inte tag i kliniken. Ringde ett antal gånger, men eftersom de bara har en timmes telefontid på fredagar är de väl rätt nerringda under hela den timmen verkar det som. Får ringa på måndag och hoppas att de har en tid för VUL åt mig på tisdag. Det är ju tisdag eller onsdag jag ska börja spruta. Men det ordnar sig nog.

Jag mailar alltid och frågar om tid. Du går väl också på Sophiahemmet? De svarar hur snabbt som helst på mail, hela dagarna. Bara ett tips.

Tjockisbullen: För mig innebär också graviditet ömma bröst. Har haft det vid alla tre graviditeter och aldrig när jag inte är gravid.
  • Tjockisbullen2012

Jag mejlar också alltid! Får svar direkt och är det några konstigheter så ringer de upp. Och så behöver man inte heller tänka på någon telefontid. :) kan också tipsa om de!

Attlangta: har du fått ömma bröst innan bim alla gånger också? Får du ömma bröst av ovitrelle också?

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?